• 1
  • 2
2021-01-17, 17:29
Medlem
Dimpens avatar
Vi köper vårt kött på Percy's kött i Norrviken i Sollentuna.
Nu bor ju inte TS just där så det kanske inte är så mycket till hjälp för just dig men andra FB:are kan ju alltid ha nytta av infon
Citera
2021-01-17, 22:11
Moderator
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alabalabaloo
Jag köper mest nöt som sagt men när jag läser din kommentar funderar jag på varför...
Det kan vara gammal vana då jär är uppväxt med "lördagsbiffen" och hamburgare på nötförs.
Jag ska ge fläsk en chans och tips mottages tacksamt
Min favoritstyckningsdetalj på gris är karrén, rökt eller vanlig, samt det tjocka revbensspjället. Båda två gör sig bra på långsam ugnstekning i hel bit, och skivar sedan när man ska äta den. Passar lika bra med svensk gräddsås som asiatiska kryddsåssmaker. De här två styckningsdelarna har bra med fett i sig och blir krämigt saftiga, mycket bättre än både fläskfilén och fläskytterfilén (det utskurna kotlettraden). Både tjocka revbensspjäll och karrén kan man köpa med svenskt och finskt ursprung med bra resultat.
Citera
2021-01-17, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alabalabaloo
Jag köper mest nöt som sagt men när jag läser din kommentar funderar jag på varför...
Det kan vara gammal vana då jär är uppväxt med "lördagsbiffen" och hamburgare på nötförs.
Jag ska ge fläsk en chans och tips mottages tacksamt
CityGross i Karlshamn eller Karlskrona kanske? Här i Skåne har de bättre kött än de andra kedjorna.
Citera
2021-01-17, 22:25
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Efter som du undrar "var" du ska köpa kött så blir förstås svaret att det beror på vad för slags kött du vill köpa och äta. Olika köttkvaliteter säljs i olika affärer.

Vill du ha billigt brasilianskt och uruguyanskt kött så går det bra att handla på Willys, Coop och Ica. Vill du ha tyskt kött är Lidl bra, Ica har ofta danskt kött. Vid sidan av att pris är en kvalitetsparameter är också djurfodret det; i USA har man mycket majs i fodret vilket ger ett mjukt och mört kött (ICA har ibland amerikanskt kött), i Sverige mycket spannmål och ensilage som ger ett hårt och lite segt kött, som dock ofta är mycket mer smakrikt.

Sojafoder som används runt om i världen ger också ett mjukt kött, men däremot inte någon särskilt intensiv köttsmak. Sedan är ju förstås också uppfödningsvillkoren en kvalitetsparameter t.ex om du vill ha kött från betar i blandade naturmarker ute eller sådana som äter ensilage (som ibland också biffdjur äter som går utomhus). Naturbeteskött, om naturmarkerna är blandade, ger ett kolossalt smakrikt kött.

Mörhet är förstås en annan kvalitetsparameter och mest mörhet, men minst köttsmak, tycker jag man finner i det sydamerikanska kött som når oss här i Sverige. På plats i t.ex Argentina kan man dock finna nötkött som är både mört och har oerhört hög och fin köttsmak. Men det köttet når aldrig oss.

Det enda nötkött jag använder hemma är svensk eller finsk oxfilé eller amerikanska styckningsdetaljer, för det matchar mina ideal om mörhet och smakrikhet. Prismässigt är det dock högt så det blir inte mer än någon gång per år, för även om det är gott så tycker kjag inte att det i längden blir prisvärt. Biff (oavsett ursprung) äter jag aldrig pga dess hårdhet och inte heller entrècôte då det ofta är av "slamsig" styckning. Jag är faktiskt en större vän av fläskkött men det är då lite utanför din fråga om kött.

Varför lyckas finnarna så ofta med kött?
Det finns en hel del kött från vårt östra grannland som är fruktansvärt bra.
Är finnarna bättre på köttproduktion än Sverige?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in