• 1
  • 2
2021-01-16, 00:49
Medlem
Lite sent ute nu men slog mig nu på natten.

Under nyår satt jag och tre vänner och käkade middag med entrecote på huvudrätten. Inget fel utan allt smakade bra då. Köpte någon 500g bit på Willys från Brasilien typ. Skar upp typ hälften och tillagade och resten la jag i en matlåda och in i kylen för att käka till lunch dagen efter.

Men mot småtimmarna blev vi hungriga igen och jag lagade samma förrätt som huvudrätt igen.
Men den här gången smakade köttbiten så otroligt illa. Gick verkligen inte att äta. Jag var lite smått packad då så tänkte inte så mycket på det förutom att tvungen att gå och spotta ut köttbiten för det var så illa.
Dagen när jag plockade undan märkte jag att ingen annan hade ätit upp sin köttbit.

Vad kan ha varit fel?
Citera
2021-01-16, 01:06
Medlem
Vakuumförpackat stresskött från stressland på andra sidan jordklotet. Det säger ju sig självt
Citera
2021-01-16, 03:12
Medlem
Bertil85s avatar
Det är lite av ett antiklimax när man köpt billigt kött och att det sedan smakar illa.
Citera
2021-01-16, 03:53
Medlem
Entrecote är fan sämsta köttbiten som är det mest hypade som finns på marknaden, sen är den dessutom från utlandet...

1+1 är vadå? 3?
Citera
2021-01-16, 04:14
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Entrecote är fan sämsta köttbiten som är det mest hypade som finns på marknaden, sen är den dessutom från utlandet...

1+1 är vadå? 3?

Vad fan har du för definition av vad som är överskattat, entrecote har den status den förtjänar.
Du tror att styckdetaljen, entrecote i detta fall, är boven i dramat? Berätta mer....
Citera
2021-01-16, 04:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Vad fan har du för definition av vad som är överskattat, entrecote har den status den förtjänar.
Du tror att styckdetaljen, entrecote i detta fall, är boven i dramat? Berätta mer....

När du köper entrecote från affären, eller restaurangen, så får du till 95% av gångerna den allra sämsta biten ifrån Entrecote.
Och då är det styckdetaljen.

Styckar du själv, så gör man det mycket bättre, då är en Entrecote mycket mer tillfredsställande att äta.

Men andra sidan har jag inte gått på alla restauranger i Sverige som serverar Entrecote, men av alla jag har besökt, så har bitarna varit värdelösa.

Sen har hela styckbiten, lite väl överskattad.. Förtjänar absolut inte det rykte den har. Väldigt svensson sentimental på just Entrecote.
Senast redigerad av Noccofocus 2021-01-16 kl. 05:00.
Citera
2021-01-16, 04:51
Medlem
storm72s avatar
Lite OT men hur torr var den biten? 😏 4 pers på 250g, var de lövbiffar ni stekte
Citera
2021-01-16, 07:09
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus

Om det är din åsikt saknar du relevant erfarenhet av bra kött i allmänhet, och entrecote i synnerhet
Citera
2021-01-16, 07:17
Medlem
Entrecote är nog en av dom godaste köttbitarna men är jäkligt ojämnt att ta en bit lågpris på Willys är som att ta en lott jag har insett att det bra köttet har dom redan sorterat bort och säljs dyrare det är skräpet som blir kvar som ligger i dom förpackningarna
Citera
2021-01-16, 08:15
Medlem
Mullrets avatar
Glömde du slå på spisen? Käkade också brasiliansk entrecote på nyårsafton. Och tog en bit dagen efter. Inga problem.

Något i ditt kylskåp har satt smak på köttet.
Citera
2021-01-16, 08:21
Medlem
Kanske hanteringen någonstans i all led innebar att köttet inte hölls kyld.
Citera
2021-01-16, 08:24
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaerettbi
Men den här gången smakade köttbiten så otroligt illa. Gick verkligen inte att äta.
Konstigt. Du delade alltså 500 g entrecote i två lika stora bitar, varav du stekte den ena i skivor (måste varit fyra väldigt tunna skivor).

Senare på kvällen gjorde du tillagade du den andra biten på samma sätt?

Har ingen idé om hur smaken kan ha påverkats på så kort tid. Möjligen att du fyllekryddade.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in