2021-06-16, 08:10
Medlem
Okej var på väg till min bädd inatt och upptäckte en hare 10 meter bort från bädden. Tur jag inte planterat än. Vad gör jag? Räcker det med nå skydd eller vad gör jag? Jag har ju en plats till men har redan en bädd till.
Citera
2021-06-16, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lolocopter
Hoppas det går bra för alla!

Har lite funderingar kring solljuset, detta är ju nåt man självklart vill få så mycket som möjligt utav. Jag är dock lite begränsad med just denna vara då jag odlar i blandskog med en del träd runtomkring så blir det omöjligt att få direkt konstant solljus hela dagen, blommorna får dock solljus till och från under hela dagen, dock svårt att säga exakt antal soltimmar. Är det någon mer än mig som odlar på liknande vis? Är det nån som har erfarenhet av just detta? Funkar det bra ändå? 😊

Jag har samma förutsättningar som dig med sol, safety first tänkte jag 😊 Inte räknat soltimmar med tippar på relativt få under dagen. Inget att jämföra med men än så länge växer det på bra. Sedan lär väl soltimmar påverka en hel del kan jag tänka mig. Hur mår dina damer då?
Citera
2021-06-16, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarryMack
Jag har samma förutsättningar som dig med sol, safety first tänkte jag 😊 Inte räknat soltimmar med tippar på relativt få under dagen. Inget att jämföra med men än så länge växer det på bra. Sedan lär väl soltimmar påverka en hel del kan jag tänka mig. Hur mår dina damer då?

Precis så tänker jag med! Har du odlat på samma spot/liknande förutsättningar innan?
Dom mår finfint än sålänge, dom kommer dock från fina förutsättningar med ca 3 veckor på fönsterkarmen med en hel del soltimmar per dag! Men det känns ändå som att dom bullar på sig fint än sålänge!
Citera
2021-06-16, 19:43
Medlem
Citat:
Precis så tänker jag med! Har du odlat på samma spot/liknande förutsättningar innan?
Dom mår finfint än sålänge, dom kommer dock från fina förutsättningar med ca 3 veckor på fönsterkarmen med en hel del soltimmar per dag! Men det känns ändå som att dom bullar på sig fint än sålänge!

Aldrig odlat förr, så detta är premiär 😀
Hade jäkligt svårt att hitta spot, men till slut så! Huvudsaken är att det känns lugnt. Vildsvin highway en bit ifrån säger mig att det är rätt plats.
Gött! Mina fick mellan 2-3 veckor i fönstret innan plantering. Skillnad mellan de tre olika strainsen dock i utveckling. 6 plantor totalt, en planta sönderstressad men lever. Hur stort kör du? Skydd mot djur?
Citera
2021-06-16, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarryMack
Aldrig odlat förr, så detta är premiär 😀
Hade jäkligt svårt att hitta spot, men till slut så! Huvudsaken är att det känns lugnt. Vildsvin highway en bit ifrån säger mig att det är rätt plats.
Gött! Mina fick mellan 2-3 veckor i fönstret innan plantering. Skillnad mellan de tre olika strainsen dock i utveckling. 6 plantor totalt, en planta sönderstressad men lever. Hur stort kör du? Skydd mot djur?

Vad roligt! Andra året för mig, förra året blev jag av med hälften pga rådjur så det är det största problemet för mig :/ Vill dock inte sätta något nät då det blir alldeles för synligt tycker jag, däremot kör jag granngårdens "skydd" mot klövdjur, det är någon slags vätska som är gjord på typ fårfetter som man blandar med vatten och sprutar på. Har du planterat om dom från mindre krukor då antar jag? Jag satte mina direkt i 10L-krukor i år istället för att plantera om, det verkar ha gjort stor skillnad då dessa växer grymt mycket stabilare än förra året, det sägs ju att autos kan stressas mycket av en omplantering. Ingen stor odling här inte, endast 3st mest som en skoj grej
Citera
2021-06-16, 22:35
Medlem
Citat:
Vad roligt! Andra året för mig, förra året blev jag av med hälften pga rådjur så det är det största problemet för mig :/ Vill dock inte sätta något nät då det blir alldeles för synligt tycker jag, däremot kör jag granngårdens "skydd" mot klövdjur, det är någon slags vätska som är gjord på typ fårfetter som man blandar med vatten och sprutar på. Har du planterat om dom från mindre krukor då antar jag? Jag satte mina direkt i 10L-krukor i år istället för att plantera om, det verkar ha gjort stor skillnad då dessa växer grymt mycket stabilare än förra året, det sägs ju att autos kan stressas mycket av en omplantering. Ingen stor odling här inte, endast 3st mest som en skoj grej

Aha, aldrig hört talas om men låter spännande. Hoppas det funkar. Nästa år blir det nog direktsådd, smidigare så tror jag. Har nät på platsen men valt att inte sätta upp det (än). Däremot spänt upp lite tråd runt om i ben och mankhöjd och urinerat friskt på platsen 😅
Japp, har två bäddar som jag planterat i. Lite orolig för pH-värdet i marken när rötter kommer dit. Har preppat med kalksalpeter för höja pH lite, kalket var slut så hoppas det funkar. Riktigt kul med en liten odling, och skönt att kunna välja sort själv och inte supporta nån skit. 😊
Citera
2021-06-17, 14:56
Medlem
Jag har inte vattnat min bädd sen det regnade för 7 dagar sen.

Jag täcker inte min bädd med gräs eller liknande.

Måste jag gå dit och vattna dem snart? Vill ju inte binda ris vid min egen rygg, rötterna ska ner i backen för fan! Eller hur grabbar? Nu kör vi!
Senast redigerad av Tiptoptop 2021-06-17 kl. 15:09.
Citera
2021-06-17, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiptoptop

Måste jag gå dit och vattna dem snart? Vill ju inte binda ris vid min egen rygg, rötterna ska ner i backen för fan! Eller hur grabbar? Nu kör vi!

Det beror helt och hållet på din dränering. Den kan vara helt torr på 5 dagar om det är solsken, men kan även vara helt dyngsur.
Som sagt, beror på din dränering.

Jag gör min första odling iår. Jag satte plantorna den 1 Juni, och vattnade med cirka 40L vatten.
Jag var där idag och bäddarna är fortfarande ganska blöta - vilket betyder dålig dränering då det knappast regnat något och varit otroligt bra väder dessa 2-3 veckor.

Och ett resultat av detta är att 2 av mina 9 plantor är helt döda, 5 av dom har inte växt något och ser väldigt tråkiga ut, och endast 2 är stora som bara fan redan.

Mycket underligt hur detta kan funka tycker jag... 3 plantor i en bädd, 2 av dom är 10 cm höga medans den andra är 40 cm, av samma strain :-)
Citera
2021-06-18, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiptoptop

Du ger inte plantan någon fördel när du skiter i och vattna dom när det är 32 + flera dagar i rad om du inte kör täckodling och eller vet att dom har fukt. Dom kan snabbt bli hängiga i värmen och sedan dö.
Citera
2021-06-18, 21:14
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Mina har börjat blomma, nu väntar vi med spänning på resultatet.
Citera
2021-06-19, 13:41
Medlem
[quote=tixerz|[/QUOTE]

Hur blev det med din yt kanal?
Citera
2021-06-19, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogshuggaren401
Du ger inte plantan någon fördel när du skiter i och vattna dom när det är 32 + flera dagar i rad om du inte kör täckodling och eller vet att dom har fukt. Dom kan snabbt bli hängiga i värmen och sedan dö.

Förra året hade jag 3 plant som stod i torr miljö och 80liter jord det räckte med 8 dagar stekande sol Så hade dom fuckat ur!
Fick ut ca 30% av vad dom brukar leverera så fuska inte med vattningen om det blir varmt!

Det första som dör på plantan är dom stora bladen om du får vattenbrist! och dom bladen går av vid stammen och blir en mycket bra groplats för mögel!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in