2021-06-11, 22:25
Medlem
Grim.Fandangos avatar
När brukar blommorna gå över från vegetativa faden till blomning?
Citera
2021-06-11, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beanbag2k19
Du har nog syrebrist i den där
Smockan tyvärr!
Och lite väl mycket näring
Vad har du köpt jorden? Gardol naturgödsel blir som lera om man inte blandar ut den ordentligt!

Sätter ett par kulor på att det är syrebrist

Köpt kogödsel och pjord på Ica maxi.
Vad bör jag göra?
Citera
2021-06-12, 09:58
Medlem
Missade bilden.
Ingen fara med att plantera ut nästa helg.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaz12wow
Ja som du ser är det små krukor men dem där funderar jag på att sätta ut nästa helg. Jag har några som är i större 1/2 liters krukor med. Men jag sprayar bara toppen och håller koll under och ser inte några rötter än så just nu verkar det inte vara stress. Sett tips om att använda mycorrhizae vid omplanteringen vet ej om det är värt. Det är första gången jag odlar och jag tänker att jag vill inte krångla till det för mycket. Dock behöver jag nån form av näring och tänkte på nässelvatten. Skulle kunna dra igång en sån blandning under morgondagen.
Citera
2021-06-12, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
När brukar blommorna gå över från vegetativa faden till blomning?

5-6 veckor

Dom börjar lukta starkt strax innan dom går i Blom
Citera
2021-06-12, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LyingInADitch
Vad bör jag göra?

Vattna massor och se om de hjälper
Citera
2021-06-12, 19:18
Medlem
Citat:
Vad bör jag göra?

Är det syrebrist så kanske perlite kan vara något? Men annars känns det som att det inte bär vara syrefattigt med gödsel och p jord. Mina sådana blandningar känns absolut inte syrefattiga och det är kögödsel samt p jord.
Citera
2021-06-12, 19:25
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Vad är fel och vad är lösningen?
Vill rädda dom fort!

Inte mycket du kan göra tyvärr. Du kan försöka mixa ner perlit eller vermikulit i bädden runt omkring utan att störa rötterna men det är något du skulle gjort tidigare. Vattna ingenting på minst 5 dagar.

Klassiskt nybörjarproblem att folk tänker för mycket på gödsel och för lite på jordtypen. I Sverige är det betydligt viktigare att du mixar i perlit än att du mixar i gödsel.
Citera
2021-06-12, 21:56
Medlem
Citat:
Är det syrebrist så kanske perlite kan vara något? Men annars känns det som att det inte bär vara syrefattigt med gödsel och p jord. Mina sådana blandningar känns absolut inte syrefattiga och det är kögödsel samt p jord.

bara för att han har gödsel och pjord så betyder det inte att han har syre.
när jag odlat inne så har jag med bara kört gödsel+jord, utan leka eller perlit =
alltid har det varit 1 av 10 som skiter sig tackvare det.
allt blir för packat tillslut och plantan slutar att ta upp syre/vatten.
Citera
2021-06-14, 12:48
Medlem
Citat:
Ja som du ser är det små krukor men dem där funderar jag på att sätta ut nästa helg. Jag har några som är i större 1/2 liters krukor med. Men jag sprayar bara toppen och håller koll under och ser inte några rötter än så just nu verkar det inte vara stress. Sett tips om att använda mycorrhizae vid omplanteringen vet ej om det är värt. Det är första gången jag odlar och jag tänker att jag vill inte krångla till det för mycket. Dock behöver jag nån form av näring och tänkte på nässelvatten. Skulle kunna dra igång en sån blandning under morgondagen.

Nässelvatten måste ju vara perfekt! Har inte ens tänkt på det men det fanns en tid då jag lade nässlor i blöt och sen använde vattnet i fodret jag gav mina hästar! Tål att provas igen.
Citera
2021-06-14, 14:13
Medlem
potsorks avatar
Jag tog en prommenad idag i solskenet. Jag skulle titta till min spot.
Blommorna såg ut att trivas.
Men på vägen tillbaka till bilen jag mötte en kvinna i skogen. Hej är du också cashare frågade hon jag fattade först inte vad hon menade men hon sysslade med Geocaching sa hon. Hon var på väg till en cach en bit bort.
Jag kollade i Geocachingappen och mycket riktigt, det ligger en cach några hundra meter från min spot.
Nu är det nog ingen större fara för mina blommor det kanske man ska tänka på.
Ett litet tips bara, kolla så du inte har en cach nära spoten.
Det kan ju bli ett jäkla spring på såna ställen.
Citera
2021-06-14, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurituri
Nässelvatten måste ju vara perfekt! Har inte ens tänkt på det men det fanns en tid då jag lade nässlor i blöt och sen använde vattnet i fodret jag gav mina hästar! Tål att provas igen.

Ja precis, detta är min första odling så försöker lära mig så mycket som möjligt.
Citera
2021-06-14, 22:10
Medlem
Hoppas det går bra för alla!

Har lite funderingar kring solljuset, detta är ju nåt man självklart vill få så mycket som möjligt utav. Jag är dock lite begränsad med just denna vara då jag odlar i blandskog med en del träd runtomkring så blir det omöjligt att få direkt konstant solljus hela dagen, blommorna får dock solljus till och från under hela dagen, dock svårt att säga exakt antal soltimmar. Är det någon mer än mig som odlar på liknande vis? Är det nån som har erfarenhet av just detta? Funkar det bra ändå? 😊
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in