• 1
  • 2
2021-01-15, 17:37
Medlem
Jag lider av svår social fobi. Jag jobbar heltid, vågar knappt prata med mina kollegor och dem undrar ju vad det är för fel på mig typ. Varje dag kommer jag hem ledsen för att jag inte vågat prata med någon, varje morgon vaknar jag med en klump i magen för att jag måste gå till jobbet.

Varje fredag har vi fika, alla pratar med varandra, skojar, skrattar och har trevligt. Jag sitter där livrädd och försöker hela tiden komma på något roligt eller smart att säga, men jag kommer aldrig på något och sen har dem hunnit byta samtalsämne. Jag sitter liksom tyst hela tiden och jag mår så dåligt av det. Mår så dåligt att jag funderar på om livet ens är värt att leva längre! Jag har provat flera mediciner, gått flera år i terapi, men det blir aldrig bättre. Varje psykolog jag gått till har sagt att det kommer bli bättre, men när? Det har gått 15 år nu liksom. Jag lever typ med ständig ångest. Och jag är trött typ jämt. Ska det vara såhär resten av livet kan jag gärna avsluta det här och nu. För orkar inte mycket längre nu.

Vad fan ska jag göra??!!
Citera
2021-01-15, 17:43
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sabbi
Och jag är trött typ jämt.

Hur ser dina rutiner ut när du är hemma, kommer du och tränar nånting? Vad är det du är rädd för? Det låter lite som att du har dåligt självförtroende, träning kan hjälpa till med detta.
När det gäller den sociala biten så pröva att ställ frågor om en person du vill lära känna, försök att hitta nånting gemensamt som du sedan kan spinna vidare på.

Du kan börja med enkla frågor som typ har du familj & barn mm.
Citera
2021-01-15, 17:47
Medlem
Den enda som hjälper är utmanna sina tankar t ex vem bryr sig om du säger nåt dumt och skämmer ut dig lite ingen kommer dö?? 😔
Citera
2021-01-15, 17:48
Medlem
TristanSvenssons avatar
Vad är det som är så läskigt med att prata med andra?
Citera
2021-01-15, 17:53
Medlem
psykosnyckels avatar
Har du varit elak mot människa eller djur? det kan vara en negativ entitet parasit som satt sig som en fästing.

Vetenskapligt så om man skrattar utan anledning så blir man glad vilket är erkänt plus skrattar man när man har smärta lindrar det, det är biologiskt. oroa sig gör ingen nytta vad jag vet.
Senast redigerad av psykosnyckel 2021-01-15 kl. 17:56.
Citera
2021-01-15, 17:56
Medlem
Bratwursteins avatar
Är i en liknande situation. tråkigt att höra att psykiatrin inte har hjälp dig. har du några vänner eller nära släkt? även om det kan kännas jobbigt kan det hjälpa om man går ut lite och umgås eller iallafall är runtomkring andra. att man utmanar sin rädsla lite.
nåt som har hjälpt mig är att ringa till personer och prata i telefon, finns appar och sidor där man kan ringa till andra, inte omegle dock.
Har man ångest eller social fobi brukar man ha dåligt självförtroende också, man är rädd för att säga eller göra fel. det är okej att vara lite blyg, och man är inte konstig om man råkar göra bort sig, man kan skratta åt det istället. öva på att få bättre självförtroende, men pressa inte dig själv.

Hoppas att allt löser sig, du klarar det.
Citera
2021-01-15, 18:01
Medlem
AbirSaids avatar
Bara sätt dig över det. Säg - Hej hur är det? Och titta dom djupt in i ögonen. Svarar dom inte så fråga varför.
Citera
2021-01-15, 18:03
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Jag lider av svår social fobi. Jag jobbar heltid, vågar knappt prata med mina kollegor och dem undrar ju vad det är för fel på mig typ. Varje dag kommer jag hem ledsen för att jag inte vågat prata med någon, varje morgon vaknar jag med en klump i magen för att jag måste gå till jobbet.

Varje fredag har vi fika, alla pratar med varandra, skojar, skrattar och har trevligt. Jag sitter där livrädd och försöker hela tiden komma på något roligt eller smart att säga, men jag kommer aldrig på något och sen har dem hunnit byta samtalsämne. Jag sitter liksom tyst hela tiden och jag mår så dåligt av det. Mår så dåligt att jag funderar på om livet ens är värt att leva längre! Jag har provat flera mediciner, gått flera år i terapi, men det blir aldrig bättre. Varje psykolog jag gått till har sagt att det kommer bli bättre, men när? Det har gått 15 år nu liksom. Jag lever typ med ständig ångest. Och jag är trött typ jämt. Ska det vara såhär resten av livet kan jag gärna avsluta det här och nu. För orkar inte mycket längre nu.

Vad fan ska jag göra??!!

Jag tror att KBT kan hjälpa dig.
Själv är jag ganska trött på att vara social, och det är SÅ SKÖNT när man sitter i ett personalrum ibland, där ingen orkar säga ett ord.
Citera
2021-01-15, 18:09
Medlem
Citat:

Vad fan ska jag göra??!!
Att lyssna på Eckhart Tolle har hjälp mig mycket med social fobi och ångest. I hans böcker förklarar han hur vi kan bli fria i nuet, blir av med vårt ego (som är orsaken till vårt lidande) och lära oss att kontrollera våra tankar/tankebanor.
Alla som har psykiska besvär borde lyssna och ta in dessa tankar och tekniker. Hans böcker finns som audio på youtube; https://youtu.be/GyRTeZOPgzg
Det är jättesvårt i början att ändra sina tankebanor men det går. Det är inom ens egen kontroll. Man måste bara göra det hela tiden sen går det av sig själv.
Våra tankar leder till våra känslor. När du slutar vara dina tankar (hela tiden) blir du fri och du kommer inte ha problem eller bli nervös av människor runt omkring dig. Hoppas det kan hjälpa dig.
Citera
2021-01-15, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HighwayDelight
Jag tror att KBT kan hjälpa dig.
Själv är jag ganska trött på att vara social, och det är SÅ SKÖNT när man sitter i ett personalrum ibland, där ingen orkar säga ett ord.

Har gått i KBT flera år men det har inte hjälpt tyvärr.
Citera
2021-01-15, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TristanSvensson
Vad är det som är så läskigt med att prata med andra?

Är väl mer att jag inte kommer på något att prata om. Och sen vet jag att andra inte vill prata med mig helst för att jag så ful och tråkig. Jag är liksom en tönt och vem vill prata med en tönt?
Citera
2021-01-15, 18:24
Medlem
TristanSvenssons avatar
Citat:
Är väl mer att jag inte kommer på något att prata om. Och sen vet jag att andra inte vill prata med mig helst för att jag så ful och tråkig. Jag är liksom en tönt och vem vill prata med en tönt?

Fast varför ska du prata om du inte har något att säga? Vill du prata bara för pratandets skull?

Hur vet du att andra inte vill prata med dig p.g.a att du är ful eller tråkig?
Töntar är vi alla på något sätt. Inget coolt sägs runt fikabordet på jobbet, lol. Det är väl tråkigt småprat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in