Citat:
Ursprungligen postat av
Sabbi
Jag lider av svår social fobi. Jag jobbar heltid, vågar knappt prata med mina kollegor och dem undrar ju vad det är för fel på mig typ. Varje dag kommer jag hem ledsen för att jag inte vågat prata med någon, varje morgon vaknar jag med en klump i magen för att jag måste gå till jobbet.
Varje fredag har vi fika, alla pratar med varandra, skojar, skrattar och har trevligt. Jag sitter där livrädd och försöker hela tiden komma på något roligt eller smart att säga, men jag kommer aldrig på något och sen har dem hunnit byta samtalsämne. Jag sitter liksom tyst hela tiden och jag mår så dåligt av det. Mår så dåligt att jag funderar på om livet ens är värt att leva längre! Jag har provat flera mediciner, gått flera år i terapi, men det blir aldrig bättre. Varje psykolog jag gått till har sagt att det kommer bli bättre, men när? Det har gått 15 år nu liksom. Jag lever typ med ständig ångest. Och jag är trött typ jämt. Ska det vara såhär resten av livet kan jag gärna avsluta det här och nu. För orkar inte mycket längre nu.
Vad fan ska jag göra??!!
Att lyssna på Eckhart Tolle har hjälp mig mycket med social fobi och ångest. I hans böcker förklarar han hur vi kan bli fria i nuet, blir av med vårt ego (som är orsaken till vårt lidande) och lära oss att kontrollera våra tankar/tankebanor.
Alla som har psykiska besvär borde lyssna och ta in dessa tankar och tekniker. Hans böcker finns som audio på youtube;
https://youtu.be/GyRTeZOPgzg
Det är jättesvårt i början att ändra sina tankebanor men det går. Det är inom ens egen kontroll. Man måste bara göra det hela tiden sen går det av sig själv.
Våra tankar leder till våra känslor. När du slutar vara dina tankar (hela tiden) blir du fri och du kommer inte ha problem eller bli nervös av människor runt omkring dig. Hoppas det kan hjälpa dig.