Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-15, 14:42
  #1
Medlem
Hej!

Kan någon hjälpa mig med den här fysikuppgiften: https://ibb.co/2t41x79. C1,C2,C3 är kondensatorer och Uv är en voltmätare.

Vad gör man annorlunda när kretsen är jordad? I vår fysikbok finns inga exempelproblem på det och jag hittar inget online.

Tacksam för all hjälp!
Citera
2021-01-15, 15:26
  #2
Moderator
Rubrik justerad så den stämmer lite bättre med uppgiften.

Fysik, matematik och teknologi: allmänt --> Matematiska och naturvetenskapliga uppgifter
/Moderator
Citera
2021-01-15, 15:29
  #3
Moderator
Du behöver inte göra något annorlunda bara för att det finns en jordsymbol med i schemat.
Jord betyder bara att det är referenspunkten för 0V.
Citera
2021-01-15, 15:32
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gason
Du behöver inte göra något annorlunda bara för att det finns en jordsymbol med i schemat.
Jord betyder bara att det är referenspunkten för 0V.

Så det är fritt fram att kombinera de två kondensatorerna till höger som en kondensator?
Citera
2021-01-15, 15:35
  #5
Medlem
Jag har fått att laddningen på kondensatorn närmast batteriet då blir Q=C*V = 96 uC. Hur fortsätter jag sedan vidare? Kan du snälla hjälpa mig lite.
Citera
2021-01-15, 15:37
  #6
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av tjillevippen90
Så det är fritt fram att kombinera de två kondensatorerna till höger som en kondensator?
Ja, absolut. Att jordsymbolen råkar sitta mellan kondensatorerna har ingen betydelse.
Citera
2021-01-15, 15:37
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gason
Ja, absolut. Att jordsymbolen råkar sitta mellan kondensatorerna har ingen betydelse.

Jag har fått att laddningen på kondensatorn närmast batteriet då blir Q=C*V = 96 uC. Hur fortsätter jag sedan vidare? Kan du snälla hjälpa mig lite. Hur delar sig strömmen mellan den nya kondensatorn och voltmätaren?
Citera
2021-01-15, 16:17
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjillevippen90
Jag har fått att laddningen på kondensatorn närmast batteriet då blir Q=C*V = 96 uC. Hur fortsätter jag sedan vidare? Kan du snälla hjälpa mig lite. Hur delar sig strömmen mellan den nya kondensatorn och voltmätaren?

Har de inte angett någon impedans för voltmätaren, så kan du anta att den inte drar någon ström.
Citera
2021-01-15, 22:24
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjillevippen90
Jag har fått att laddningen på kondensatorn närmast batteriet då blir Q=C*V = 96 uC. Hur fortsätter jag sedan vidare? Kan du snälla hjälpa mig lite.
Hur fick du fram det? Jag ser inga värden på kapacitanserna!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback