2021-02-18, 08:33
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rafidhi
Filmen handlar om profeten Muhammeds dotter Fatima och hur hennes lidande som det första offret för terrorism har lett till dagens terrorism. Regissörens riktiga namn är inte avslöjad för att skydda honom från extremister. Ja filmen som är en independent film verkar ha låg budget i jämförelse med stora filmer men som man kan se i trailern är filmproduktionen av hög nivå och Sarke Studio är bolaget som har haft ansvaret för det.

Jag har följt detta filmprojekt sedan den startades år 2016 av en grupp shiamuslimer i Storbritannien på deras satellitkanal Fadak. Filmen har bara finansierats av donationer från shiamuslimer från hela världen. Dessutom har de planerat att även producera en dokumentärfilm som dokumenterar all information om filmens produktion från start till slut.

Det låter spännande, och roligare om den är finansierad så där än genom någon ensam rik person. $15m är inte en dålig budget, det finns gott om riktigt bra filmer som kostat i den storleken. Här krävs det väl antagligen ingen CGI och inga dyra filmstjärnor.

Så synen på henne skiljer sig mycket mellan sunni och shia?

Hur som helst, oavsett hur bra filmen blir, så hoppas jag den där dokumentären blir av, dokumentärer om filminspelningar är alltid sevärda.

Vet du om man spelar in på film eller digitalt?
Citera
2021-02-18, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Jo, det blir lite att man försöker bortförklara dagens terrorism och det är ju synd. Bättre berätta om de som utsätts för förtrycket t ex de armenier som dödats för sin tro eller andra. Fatima är en intressant karaktär i sig självt, men nutidsdelen hade de gärna fått skippa.

"Allt är västvärldens fel" är ett tråkigt tema.

Filmens budskap är att visa hur dagens terrorism har härstammat från den tiden då Islam förfalskades och en kupp inträffades. Kort sagt så kommer filmen att visa bland annat händelsen i Ghadir Khumm som har rapporterats i stor omfattning av alla muslimer, då profeten Muhammed utropade sin svärson Ali ibn Abi Talib som sin efterträdare. Men efter Muhammeds bortgång blev Ali ibn Abi Talib förrådd av flera av Muhammeds dåvarande följeslagare då de bröt förbundet från händelsen i Ghadir Khumm och attackerade Fatimas hus och usurperade ledarskapet.
Citera
2021-02-18, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Det låter spännande, och roligare om den är finansierad så där än genom någon ensam rik person. $15m är inte en dålig budget, det finns gott om riktigt bra filmer som kostat i den storleken. Här krävs det väl antagligen ingen CGI och inga dyra filmstjärnor.

Så synen på henne skiljer sig mycket mellan sunni och shia?

Hur som helst, oavsett hur bra filmen blir, så hoppas jag den där dokumentären blir av, dokumentärer om filminspelningar är alltid sevärda.

Vet du om man spelar in på film eller digitalt?

Det som skiljer sig mellan mellan sunni och shia är att sunniterna förnekar händelsen av Fatimas lidande efter profeten Muhammeds bortgång fast det har rapporterats i deras trovärdiga samlingarna av händelser. Anledningen är att deras trosinriktning är tagen från dem som usurperade ledarskapet från profeten Muhammeds svärson Ali ibn Abi Talib som Muhammed utropade som sin efterträdare i Ghadir Khumm och som har rapporterats i stor omfattning av alla muslimer. Men efter Muhammeds bortgång blev Ali ibn Abi Talib förrådd av flera av Muhammeds dåvarande följeslagare då de bröt förbundet från händelsen i Ghadir Khumm och attackerade Fatimas hus och usurperade ledarskapet. Allt detta kommer att visas i filmen. Shiiterna har istället tagit sin trosinriktning från Ali ibn Abi Talib eftersom han är den rättmätige ledaren efter Muhammed.

Filmen har spelats in digitalt enligt de tekniska specifikationer på filmens sida på IMDb.
Senast redigerad av rafidhi 2021-02-18 kl. 12:20.
Citera
2021-02-20, 00:58
Bannlyst
Ser verkligen fram emot detta.
Citera
2022-06-08, 21:14
Bannlyst
https://www.dn.se/kultur/brittisk-ke...ter-protester/
Citera
2022-06-08, 21:23
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbuLuLuAh

Mycket skrämmande och oroande för filmen och den fria konsten i framtiden.
Citera
2022-06-08, 21:49
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbuLuLuAh

Suck, hoppas den kommer gå att se i Sverige då.

Jag kan väl förstå, de ställer inte in visningar för att de tycker det är fel att den kan uppfattas som "hädisk" utan för att de inte kan garantera sin personal och publikens säkerhet, men fan, jag vill ju sen den här.
Citera
2022-06-09, 18:44
Medlem
Trollmias avatar
Jag har sett filmen. Jag är mer förvånad att inte fler svarta afrikaner klagar på att antagonisterna i filmen är just svarta. Är fler svarta sunni än shia?? Jag vet inte, så här får nån fylla i mer information.

Annars som film så får den bara 1 av 5 stjärnor. Det är ingen spektakulär film på något vis. Vid ett tillfälle (strax runt 40 min in i filmen), så är det som om de kopierat en scen ur filmen 300.

Men början av filmen är explosiv, som drar in en... en kvinna blir brutalt mördad... men sen... nää... Muhammed framstår som en välvillig Jesus-figur... när han faktiskt inte var det.

Men nej, ingen höjdar-film om vi säger så.
Citera
2022-06-12, 19:03
Bannlyst
https://www.standard.co.uk/news/uk/t...05572.html?amp

ISIS är den "sunnitiska" ideologins riktiga ansikte under deras politiska lögner om "respekt, fred och frihet".
Citera
2022-12-13, 17:39
Bannlyst
Fick precis besked att filmen kommer göras tillgänglig på AppleTV den 23:e December.

Rekommenderar starkt för alla att se den, åtminstone ur ett historiskt perspektiv då syftet är att avbilda den fullständiga sanningen från historieböckerna, detaljer som många muslimer inte ens känner till.
Citera
2022-12-16, 14:51
Bannlyst
Vidare besked att filmen kommer även göras tillgänglig på Google Play och Amazon Prime den 23:e December.
Citera
2022-12-21, 09:45
Bannlyst
The most controversial film of the year - OUT NOW ON DIGITAL!

https://youtu.be/LPFXlDEKFPw
-Obs! Ingen reklam i länken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in