Flashback bygger pepparkakshus!
2021-01-15, 11:36
Medlem
På sin informationssida om personuppgifter och cookies skriver SVT att:

"De flesta företag använder cookies på sina webbplatser för att förbättra användbarheten och cookies kan inte skada dina filer eller öka risken för virus på din dator."

Är det hela sanningen? Finns det verkligen inga cookies som kan öka risken för virus på min dator?

Det jag är ute efter är om SVT (som trots allt måste anses som en seriös informationskälla) skriver att det inte finns några skadliga cookies (bara för att det inte finns på deras sidor) så kan den okunnige tro att alla cookies är ofarliga. Och därför alltid säger OK till alla cookies, även när hen är inne på suspekta sajter.

Själv har jag bra koll på datorer både hårdvarumässigt och mjukvarumässigt och kodar i alla möjliga miljöer, men just cookies har jag inte orkat fördjupa mig i. Min magkänsla säger mig dock att det mycket väl kan finnas cookies som ökar risken för virus på min dator.

Hart jag rätt eller fel?
Borde SVT skriva att "Det finns skadliga cookies men på SVTs webbplats finns bara cookies från seriösa leverantörer som SVT granskat och dessa cookies kan inte skada dina filer eller öka risken för virus på din dator."?

FB har svaret hoppas jag.

länk:https://kontakt.svt.se/guide/cookies...ersonuppgifter

.
Citera
2021-01-15, 11:43
Medlem
Det är halvrätt. Att säga att en cookie inte kan öka risken för virus på en enhet är ju att stretcha sanningen något och ett överdrivet påstående.

Cookiesen kan väl inte innehålla virus i sig utifall webläsaren inte har nåt outrett säkerhetshål, men däremot kan ju en webplats se att du t.ex. har en viss annonscookie på datorn och baserat på detta dirigera dig till en annons innehållande ett virus, som du aldrig hade sett röken av utifall du saknade den cookien.
Citera
2021-01-15, 14:03
Medlem
utavs avatar
Cookies? Du menar kakor?

Använd Brave, surfa anonymt, spärra tredjepartskakor. Det finns ingen anledning att du ska bli en del i statstelevisionens spårning.
Citera
2021-01-15, 16:54
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utav
Cookies? Du menar kakor?

Använd Brave, surfa anonymt, spärra tredjepartskakor. Det finns ingen anledning att du ska bli en del i statstelevisionens spårning.
Eller kör Firefox och slå på First Party Isolation.

Nej TS du kan inte få virus av kakor. De är till för att spåra dig. Inte sno din data.
Citera
2021-01-15, 17:59
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Cookiesen kan väl inte innehålla virus i sig utifall webläsaren inte har nåt outrett säkerhetshål, men däremot kan ju en webplats se att du t.ex. har en viss annonscookie på datorn och baserat på detta dirigera dig till en annons innehållande ett virus, som du aldrig hade sett röken av utifall du saknade den cookien.

Fast... mja. Det är ju inte cookien som innehåller viruset. Visst, scenariot du nämner är möjligt, men beslutet att "dirigera dig till en annons innehållande ett virus" hade ju kunnat fattas baserat på vad som helst; User Agent, skärmupplösning, månens fas eller en slantsingling. Om det betyder att månen och mynt "ökar risken att få virus" så blir ju frasen helt meningslös.
Citera
2021-01-15, 18:18
Medlem
Cookies bekräftar att du använder sidan . Och dem får betalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in