På sin informationssida om personuppgifter och cookies skriver SVT att:
"De flesta företag använder cookies på sina webbplatser för att förbättra användbarheten och cookies kan inte skada dina filer eller öka risken för virus på din dator."
Är det hela sanningen? Finns det verkligen inga cookies som kan öka risken för virus på min dator?
Det jag är ute efter är om SVT (som trots allt måste anses som en seriös informationskälla) skriver att det inte finns några skadliga cookies (bara för att det inte finns på deras sidor) så kan den okunnige tro att alla cookies är ofarliga. Och därför alltid säger OK till alla cookies, även när hen är inne på suspekta sajter.
Själv har jag bra koll på datorer både hårdvarumässigt och mjukvarumässigt och kodar i alla möjliga miljöer, men just cookies har jag inte orkat fördjupa mig i. Min magkänsla säger mig dock att det mycket väl kan finnas cookies som ökar risken för virus på min dator.
Hart jag rätt eller fel?
Borde SVT skriva att
"Det finns skadliga cookies men på SVTs webbplats finns bara cookies från seriösa leverantörer som SVT granskat och dessa cookies kan inte skada dina filer eller öka risken för virus på din dator."?
FB har svaret hoppas jag.
länk:
https://kontakt.svt.se/guide/cookies...ersonuppgifter
.