2021-01-15, 10:33
Medlem
Hej!

Har hittills enbart investerat/sparat i fonder och är nöjd. Väldigt nöjd i vissa fall.

Men jag fick en tanke kring en snabb kupp som man skulle kunna göra. Den ser ut så här:

Flera företag hade ingen utdelning förra året och några föväntas ha en dubbel sådan i år istället.
Det sker under en månad i slutet på mars/början av april.

Har identfierat fyra aktier som skulle kunna vara intressanta utifrån den dubbla utdelningen.
Dessa är Nordea, SEB, Volvo och Proflilgruppen. Två banker och två från den tunga industrin.

Normalt går ju en aktie ner dagen efter utdelningen men på någon vecka verkar de ha återhämtat sig. Annars vore ju förfarandet idiotiskt att dela ut.

Min idé är att sälja alla mina fonder i slutet på mars och dela upp på dessa fyra utdelningsaktier. Äga de en 4-6 sex veckor, casha hem och sedan återgå till fonder (som jag kan betydligt bättre).

Vad tror ni, skulle det funka?
Citera
2021-01-15, 11:45
Medlem
Har du missat att tex bankerna inte kommer våga dela ut mer än 25%? Så seb kommer inte dela ut mycket i vår, nordea är nog liknande vet inte hur finska fi sagt. Dock kommer ju pengarna någongång delas ut.

Sen sjunker alltid kursen med nästan lika mycket som utdelningen och det finns ingen garanti aktien återhämtar sig. Försöka tajma upp och nergång är en dålig strategi om du är långsiktig.
Citera
2021-01-15, 12:17
Medlem
Låter riskabelt kortsiktigt.
Senast redigerad av GillarHemmaBio 2021-01-15 kl. 12:19.
Citera
2021-01-15, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShaGuar
Har du missat att tex bankerna inte kommer våga dela ut mer än 25%? Så seb kommer inte dela ut mycket i vår, nordea är nog liknande vet inte hur finska fi sagt. Dock kommer ju pengarna någongång delas ut.

Sen sjunker alltid kursen med nästan lika mycket som utdelningen och det finns ingen garanti aktien återhämtar sig. Försöka tajma upp och nergång är en dålig strategi om du är långsiktig.

Nordea vet vi 4 februari. Då skulle man kommunicera hur man gör med allt. SEB viste jag inte, tack!
Citera
2021-01-15, 17:15
Medlem
y.ys avatar
Ser ut som hög avgift för låg avkastning.

8 affärer på 6 veckor till courtage 0,06 motsvarar 4,1% i fondavgift.

För avkastning brukar 1 av 8 aktier överprestera och driva utvecklingen i fonder/index medans 7 av 8 underpresterar. 4 aktier blir för lite, brukar behöva 10-15 i en portfölj för att få med någon raket.

Utdelningarna kommer in i fonden ändå.
Citera
2021-01-15, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShaGuar

ECB har som rekommendation att bankerna bara får dela ut 15% av vinsten för 2019 och 2020, jämfört med svenskarnas 25%. Så Nordea väntas ha ännu lägre utdelning än de svenska bankerna. Ålandsbanken delade dock ut friskt i januari, men de är väldigt små i jämförelse och inte på något sätt systemkritiska.
Citera
2021-01-17, 17:26
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverind
Hej!

Har hittills enbart investerat/sparat i fonder och är nöjd. Väldigt nöjd i vissa fall.

Men jag fick en tanke kring en snabb kupp som man skulle kunna göra. Den ser ut så här:

Flera företag hade ingen utdelning förra året och några föväntas ha en dubbel sådan i år istället.
Det sker under en månad i slutet på mars/början av april.

Har identfierat fyra aktier som skulle kunna vara intressanta utifrån den dubbla utdelningen.
Dessa är Nordea, SEB, Volvo och Proflilgruppen. Två banker och två från den tunga industrin.

Normalt går ju en aktie ner dagen efter utdelningen men på någon vecka verkar de ha återhämtat sig. Annars vore ju förfarandet idiotiskt att dela ut.

Min idé är att sälja alla mina fonder i slutet på mars och dela upp på dessa fyra utdelningsaktier. Äga de en 4-6 sex veckor, casha hem och sedan återgå till fonder (som jag kan betydligt bättre).

Vad tror ni, skulle det funka?

Finns ju inga som helst garantier för att aktierna ska gå upp efter några veckor eller ens nånsin. Snabb kupp, snabba cash, det vet man ju hur det brukar sluta...
Citera
2021-01-18, 11:18
Medlem
Det finns alltså ingen som tror på det här? För en gångs skull har man användning av folk på Flashback.
Jag hade gått all in annars. Tackar!
Citera
2021-01-25, 17:14
Medlem
Läs det här:

https://www.nordnet.se/blogg/utdelni...letter%20w%204

Det ger ju mig till ganska stora delar rätt. Även om det är lite risky.
Men Volvo låter som ett säkert kort. Nordea får vi väl se i början av februari,
men på det stora hela kan ju min plan hålla (om det som står i blogginlägget stämmer).
Citera
2021-01-25, 17:19
Medlem
En till med samma avsändare:

https://www.nordnet.se/blogg/rapport...letter%20w%204
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in