Citat:
Ursprungligen postat av
AbirSaid
Jag vet inte hur mycket detta har med IT-säkerhet att göra men åtminstone IT-säkerhet från mitt perspektiv.
En gång för ett antal år sedan hade jag krypterat en dator som inte jag hade använt innan. Den var köpt utomlands och säljaren hade omöjligt kunnat hittats, och även om så skett hade hen inte kunnat peka ut mig.
Den var formaterad flera gånger och installerad med Whonix (tor-browser inuti), ologgad anonymt betald VPN med DNS leak protection med mera.
Jag skrev fruktansvärt allvarligt mejl som jag hade tänkt skicka med Sigaint, senare när den mejlservicen stängdes så gick jag över till protonmail.
Hursomhelst det var Sigaint jag tänkte hota media med. Och mejlen var trovärdiga och allvarligt formulerade.
Jag satt klar med många journalisters e-mail adresser och tänka skicka... Anledningen till min ilska var att jag kände att det hade pågått feministiska skriverier.
Om jag hade gjort det, hade dessa e-mail kunnat spåras till mig? Hade polis och åklagare kunnat få mig dömd domstol?'
Protonmail har ju ett visst bolag inbakat i sig (har jag läst), i övrigt verkar det inte mer säkert än valfri klient om man inte krypterar texten.