Jag vet inte hur mycket detta har med IT-säkerhet att göra men åtminstone IT-säkerhet från mitt perspektiv.
En gång för ett antal år sedan hade jag krypterat en dator som inte jag hade använt innan. Den var köpt utomlands och säljaren hade omöjligt kunnat hittats, och även om så skett hade hen inte kunnat peka ut mig.
Den var formaterad flera gånger och installerad med Whonix (tor-browser inuti), ologgad anonymt betald VPN med DNS leak protection med mera.
Jag skrev fruktansvärt allvarligt mejl som jag hade tänkt skicka med Sigaint, senare när den mejlservicen stängdes så gick jag över till protonmail.
Hursomhelst det var Sigaint jag tänkte hota media med. Och mejlen var trovärdiga och allvarligt formulerade.
Jag satt klar med många journalisters e-mail adresser och tänka skicka... Anledningen till min ilska var att jag kände att det hade pågått feministiska skriverier.
Om jag hade gjort det, hade dessa e-mail kunnat spåras till mig? Hade polis och åklagare kunnat få mig dömd domstol?'
Citat:
Edit som svar till kommentaren undertill: Jag har aldrig påstått att jag är en kunnig datanörd.
Senast redigerad av AbirSaid 2021-01-15 kl. 08:18.
Något misstag hade du säkert kunnat åka dit på, eller något oförutsett du inte tänkt på osv.
Finns mycket vettigare saker att lägga sin tid på. Typ ta en promenad i skogen, jobba någonstans, eller flytta till ett land med mindre feminister om det är ett problem.
Vad hade du tänkt åstadkomma med att "bombhota" 2 tidningar? Du hade gett deras anställda en varsin semester dag och sen hade tidningarna haft nya rubriker och tjänat mer pengar och fått mer uppmärksamhet pågrund av ditt "hot".
Jag vet inte hur mycket detta har med IT-säkerhet att göra men åtminstone IT-säkerhet från mitt perspektiv.
En gång för ett antal år sedan hade jag krypterat en dator som inte jag hade använt innan. Den var köpt utomlands och säljaren hade omöjligt kunnat hittats, och även om så skett hade hen inte kunnat peka ut mig.
Den var formaterad flera gånger och installerad med Whonix (tor-browser inuti), ologgad anonymt betald VPN med DNS leak protection med mera.
Jag skrev fruktansvärt allvarligt mejl som jag hade tänkt skicka med Sigaint, senare när den mejlservicen stängdes så gick jag över till protonmail.
Hursomhelst det var Sigaint jag tänkte hota media med. Och mejlen var trovärdiga och allvarligt formulerade.
Jag satt klar med många journalisters e-mail adresser och tänka skicka... Anledningen till min ilska var att jag kände att det hade pågått feministiska skriverier.
Om jag hade gjort det, hade dessa e-mail kunnat spåras till mig? Hade polis och åklagare kunnat få mig dömd domstol?'
Visst hade du kunnat tabba dig och åka dit, men som jag förstår det så hade du inga seriösa planer på att faktiskt bomba något på riktigt? Då hade inga bevis på förberedelser för bombning funnits och du hade sannolikt bara dömts för hotet och inte för förberedelse av allmän ödeläggelse eller vad fan det heter.
Däremot är det ju jävligt verkningslöst och mesigt av dig att skriva ett bombhot utan att vara man nog att kunna fullfölja attentatet? Vad fan är syftet med det?
Tyvärr har polisen verktyg även de. Du hade nog åkt dit. På något sätt. Lägg din tid på annat, sök jobb på FRA om du tycker du är en skicklig kille.
Skitsnack. Visa ett enda exempel på någon som åkt fast när de använt Whonix. Speciellt om de gjorde detta på ett publikt nätverk under "rusningstrafik."
Visst hade du kunnat tabba dig och åka dit, men som jag förstår det så hade du inga seriösa planer på att faktiskt bomba något på riktigt? Då hade inga bevis på förberedelser för bombning funnits och du hade sannolikt bara dömts för hotet och inte för förberedelse av allmän ödeläggelse eller vad fan det heter.
Däremot är det ju jävligt verkningslöst och mesigt av dig att skriva ett bombhot utan att vara man nog att kunna fullfölja attentatet? Vad fan är syftet med det?
Jag både var och hade kunnat vara man nog att göra mer än bara så om jag velat det, men vad vore vinsten från mitt perspektiv...
Idag är jag än mindre benägen att fullfölja något. Det enda som jag ingriper mot är om något eller någon ställer sig i vägen för mina intressen.
Sex & fortplantning samt frihet, dvs mina demokratiska & juridiska rättigheter. Detta håller jag starkt på, resten är skit samma.
Det bekommer mig inte att agera ideell politisk stolle / aktivist.
Jag hade velat förinta universum men det är inte möjligt. Multiversum bryr sig liksom inte ens om atombomber. Jag hade antagligen inte åkt fast men jag hade inte varit gladare idag om jag verkligen hade skickat dom där mejlen.
Senast redigerad av AbirSaid 2021-01-15 kl. 14:48.
Om du säger så, så vill jag veta hur. Säg mig och oss andra här i tråden hur.
Om du inte använder massa dumma namn osv, så lämnar du inga spår. Sitt på centralstationen kl 8 på öppet wifi med en keps och kläder du slänger efteråt. Sen stänger du av datorn och lägger den i återvinningen på soptippen.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!