För att ni inte ska läsa hela tråden först så har jag lagt en del av trådens text i en spoiler nedan som ni öppnar efter att ni tittat på fotot
och ev. läst frågorna under spoilern.
Fotot autoraderas efter en månad så tråden kommer efter mitten av Februari 2021 bara vara semiaktuell för nya svar.
Kolla först på detta foto innan ni läser i spoilern --->
Koden består av 6 steg.
1) Först början av texten på låten Image med John Lennon.
2) Översatt till spanska
3) Spanska översättningen hoptryckt till ett ord med bara små bokstäver förutom den första.
4) Tillägg av ( .1) i början resp. slutet.
5) Koden skriven baklänges
6) Koden "översatt" till Wingdings 3 font, skärmdumpad och utskriven på papper.
Koden i sig går knappast att brute forca, men skulle den gå att förstå och bli påkommen enbart utifrån ett foto som i länken?
I vilket "steg" hade CIA gett upp om dom inte lyckats förstå bilden?
Extremt lätt, känt typsnitt. Spegelvänd text. Enbart .1 tillagd som strössel på ett ställe(slutet eller början dessutom). Inte ens om du tillverkade ett nytt språk, med egenutvecklade tecken och strödde i en hel låda med tecken som inte fyller något syfte än att fylla ut så skulle de ändå kunna knäcka det. Datorn knäcker det på 0,0000...0000001sekunder.
Senast redigerad av HiddenFreedom 2021-01-15 kl. 02:54.
Busenkelt knäcka. Som redan sagts, hitta på eget kodspråk. T ex bilder på 10 olika kattungar som varieras med färger. Eller ett djur per bokstav/tecken, förutom när det är dubbelvokal eller trippelkonsonant.
Standard Desktop PC About 1 untrigintillion year
Fast Desktop PC About 302 trigintillion years
GPU About 121 trigintillion years
Fast GPU About 60 trigintillion years
Parallel GPUs About 6 trigintillion years
Medium size botnet About 1 novemvigintillion year
Your password will be bruteforced with an average home computer in approximately...
10000+ centuries
I kasperskys test använde jag ENDAST de första 16 tecknen, dvs väldigt många tiopotenser från om jag hade använt alla 56 tecken.
Äh glöm att någon dator fått upp den! Hur då?
Att brute-forca koden med "Medium size botnet" skulle i alla fall ta betydligt mer än miljardtals gånger längre tid än det finns atomer i vårt observerbara universum, räknat i sekel.
Senast redigerad av AbirSaid 2021-01-15 kl. 03:30.
Men nu kommer det inte handla om en bruteforceattack, utan ett simpelt byte av typsnitt, vändning av texten så den kommer rätt och en översättning. Bruteforce är när du med datorkraft ska testa alla lösenordskombinationer innan du hittar rätt. Vilket inte blir rätt förfarande för att läsa texten, man kan säga att den står spegelvänd i klartext med två slumpmässiga tecken tillagda. Kan du spanska behöver du inte ens översätta.
Senast redigerad av HiddenFreedom 2021-01-15 kl. 03:46.
Men nu kommer det inte handla om en bruteforceattack, utan ett simpelt byte av typsnitt, vändning av texten så den kommer rätt och en översättning. Bruteforce är när du med datorkraft ska testa alla lösenordskombinationer innan du hittar rätt. Vilket inte blir rätt förfarande för att läsa texten, man kan säga att den står spegelvänd i klartext med två slumpmässiga tecken tillagda. Kan du spanska behöver du inte ens översätta.
Förvisso 4 tecken tillagda 1.)(
och stor bokstav på i:et (vilket ses när man översatt och förstår metoden).
Men jo jag förstår det... Enkelt när man vet metoden. Men här kommer några ord på svenska från Aftonbladet, sammanpressade och vända... Ser du vad där står?
Fast det blir för enkelt när man vet metoden så därför får du det i språket Zulu.
Citat:
ukuxhumananaphakathikokuhlukile
En dator kan inte översätta det eftersom den inte vet vad den ska översätta.
Rätt svar är
kommunikation för och mellan olika
Bara ordet Negerbulle med stor bokstav plus de fyra tecknen 1.)( tar 16 miljoner år och ordet Negerbulle 24 minuter att knäcka. CIA gav upp efter 3 månader när det gällde en krypterad dator som tillhörde maffian.
När man har det korrekta ordet framför sig så är det 94^4, ca 78 miljoner olika ordningsföljder på fyra tecken som man inte vet vad är. Vissa bokstäver kan dock uteslutas när man har orden. Alltså man ska trycka in lösenordet Negerbulle och fyra tecken till 78 miljoner gånger för att få upp datorn. När du tryckt fel 10 gånger låser sig datorn.
Ska vi knäcka koden, eller en lösenordsskyddad dator skyddad av koden(lösenordet)? Annars blir själva koden helt ointressant, där det bara är själva lösenordets utformning(eller andra sårbarheter i datorsystemet) som är relevant.
För bilden går som vi redan förklarat busenkelt att avkoda.
Senast redigerad av HiddenFreedom 2021-01-15 kl. 05:12.
Äh glöm att någon dator fått upp den! Hur då?
Att brute-forca koden med "Medium size botnet" skulle i alla fall ta betydligt mer än miljardtals gånger längre tid än det finns atomer i vårt observerbara universum, räknat i sekel.
Kryptoanalys handlar om så mycket mer än bara brute force. Uppskattat används bara ~20 olika tecken i ditt foto. Det i sig skulle nog många [kryptoanalytiker] tolka som att varje unikt tecken representerar ett och samma "enhet".
4, 9, 11, 14 .. ( <-> ) motsvarar samma tecken enligt ditt facit och kryptering handlar i mångt och mycket om att undvika upprepningar. Jag vill påstå att professionella "kodknäckare" inte skulle ligga sömnlösa över ditt exempel.
Bra att jag skrev den här tråden och fick input. Det är hyfsat säkert men inte helt säkert. Jag tror inte vanlig polis skulle fått upp den (vad dom nu skulle hitta där). Dom vet inte mer än en vanlig datanörd, tom mindre.
men en professionell kodknäckare där hade den varit körd om inte inställd på maximalt ett visst antal försök.
Som tur är har jag dock inget som påminner om den metoden. Min är bra mycket mer invecklad och går inte att ta steg för steg.
Jag vet dock inte varför jag har krypterat allt. Handlar nog om att jag vill att SÄPO ska ta min dator så jag ska kunna säga nehe nä... Koden...? Jag tror den är: sugminkuk
Prova den... Det är liksom dit jag vill komma.
Som andra sagt tidigare, så är det ett löjligt chiffer att knäcka för en kodknäckare där det handlar om kodknäckning. Det är på nivå med caesar-chiffret, eller vad det heter som kastar om bokstäver.
Med brute force, så tar det tid beroende på antalet möjliga tecken. För engelska alfabetet bara, då har du 26^antal tecken möjligheter. Kastar du in siffror, så har du 36^antal tecken möjligheter. Skiljer du på stora och små bokstäver 62^antal tecken. Kasta in symboler så börjar vi närma oss 100^antal tecken.
Bra att jag skrev den här tråden och fick input. Det är hyfsat säkert men inte helt säkert. Jag tror inte vanlig polis skulle fått upp den (vad dom nu skulle hitta där). Dom vet inte mer än en vanlig datanörd, tom mindre.
men en professionell kodknäckare där hade den varit körd om inte inställd på maximalt ett visst antal försök.
Som tur är har jag dock inget som påminner om den metoden. Min är bra mycket mer invecklad och går inte att ta steg för steg.
Jag vet dock inte varför jag har krypterat allt. Handlar nog om att jag vill att SÄPO ska ta min dator så jag ska kunna säga nehe nä... Koden...? Jag tror den är: sugminkuk
Prova den... Det är liksom dit jag vill komma.
Varför skulle SÄPO vara intresserad av just din dator?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!