Citat:
Ursprungligen postat av
Foliehattmakare
Bakgrund:
Snart medelålders, tidigare överviktig. Bantat ner mig till normalviktig med periodisk fasta och snabba långpromenader i brant fjällmiljö. Jobbar stillasittande hemifrån.
Nu till problemet: promenaderna börjar kännas för lätta även när jag går två mil om dagen. Mina ben ser klena ut fast många av backarna är så branta att man nästan måste klättra. Har börjat sprinta upp för en del av backarna. Vill inte börja jogga.
Exprimenterade med att bära med mig en ryggsäck som jag succesivt fyllde med allt mer sten(sprang aldrig med ryggsäcken såklart). Höll dock på att sabba mina knän.
Kan inte göra klassiska övningar som knäböj med skivstång och marklyft då min övre ryggrad är knas efter en bilolycka. Funderar nu på att lasta ryggsäcken tungt och gå tio meter upp för en brant backe och sen backa ner för att även få den exentriska träningen i samma moment. Eller vore det bättre att gå ner framlänges? Tänkte mig tre set två dagar i veckan.
Vill utföra all träning i mitt närområde. Vill inte ta mig till ett gym. Visserligen klarar min rygg träningsmaskiner men jag ogillar gym och träningsmaskiner. Hade så gärna velat ha ett powerrack hemma och köra klassisk styrketräning. Min läkare avråder dock mycket bestämt. På goda grunder. Min ryggrasröntgen ser "fel" ut även för en medicinskt oskolad person.
Hur som,tacksam för synpunkter på detta träningsupplägg.
Utfallsgång, komplettera med något lagom tung som du kan hålla i händerna eller använd din ryggsäck. Viss balansträning.
Enbent knäböj, tränar styrka och balans utan att du behöver någon extern belastning.
Boxjump, hoppa upp på en pall/bänk eller annat lämpligt föremål, tränar upp explosiviteten. Vilket lär kroppen att aktivera mer muskelfibrer samtidigt och snabbare.
Gå eller springa i trappor brukar var bra för utveckling av vaderna.
Burpees ge explosivitet och och flås, men kan ske inte något du önskar göra...
Om möjligt så skulle jag lägg till någon bål(mag)-övning för att stärka bålen.