• 1
  • 2
2021-01-14, 23:51
Medlem
Bakgrund:

Snart medelålders, tidigare överviktig. Bantat ner mig till normalviktig med periodisk fasta och snabba långpromenader i brant fjällmiljö. Jobbar stillasittande hemifrån.
Nu till problemet: promenaderna börjar kännas för lätta även när jag går två mil om dagen. Mina ben ser klena ut fast många av backarna är så branta att man nästan måste klättra. Har börjat sprinta upp för en del av backarna. Vill inte börja jogga.
Exprimenterade med att bära med mig en ryggsäck som jag succesivt fyllde med allt mer sten(sprang aldrig med ryggsäcken såklart). Höll dock på att sabba mina knän.
Kan inte göra klassiska övningar som knäböj med skivstång och marklyft då min övre ryggrad är knas efter en bilolycka. Funderar nu på att lasta ryggsäcken tungt och gå tio meter upp för en brant backe och sen backa ner för att även få den exentriska träningen i samma moment. Eller vore det bättre att gå ner framlänges? Tänkte mig tre set två dagar i veckan.
Vill utföra all träning i mitt närområde. Vill inte ta mig till ett gym. Visserligen klarar min rygg träningsmaskiner men jag ogillar gym och träningsmaskiner. Hade så gärna velat ha ett powerrack hemma och köra klassisk styrketräning. Min läkare avråder dock mycket bestämt. På goda grunder. Min ryggrasröntgen ser "fel" ut även för en medicinskt oskolad person.

Hur som,tacksam för synpunkter på detta träningsupplägg.
Senast redigerad av Foliehattmakare 2021-01-15 kl. 00:24.
Citera
2021-01-15, 00:56
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foliehattmakare
Bakgrund:

Snart medelålders, tidigare överviktig. Bantat ner mig till normalviktig med periodisk fasta och snabba långpromenader i brant fjällmiljö. Jobbar stillasittande hemifrån.
Nu till problemet: promenaderna börjar kännas för lätta även när jag går två mil om dagen. Mina ben ser klena ut fast många av backarna är så branta att man nästan måste klättra. Har börjat sprinta upp för en del av backarna. Vill inte börja jogga.
Exprimenterade med att bära med mig en ryggsäck som jag succesivt fyllde med allt mer sten(sprang aldrig med ryggsäcken såklart). Höll dock på att sabba mina knän.
Kan inte göra klassiska övningar som knäböj med skivstång och marklyft då min övre ryggrad är knas efter en bilolycka. Funderar nu på att lasta ryggsäcken tungt och gå tio meter upp för en brant backe och sen backa ner för att även få den exentriska träningen i samma moment. Eller vore det bättre att gå ner framlänges? Tänkte mig tre set två dagar i veckan.
Vill utföra all träning i mitt närområde. Vill inte ta mig till ett gym. Visserligen klarar min rygg träningsmaskiner men jag ogillar gym och träningsmaskiner. Hade så gärna velat ha ett powerrack hemma och köra klassisk styrketräning. Min läkare avråder dock mycket bestämt. På goda grunder. Min ryggrasröntgen ser "fel" ut även för en medicinskt oskolad person.

Tänker att skaderisken är rätt stor? Själv har jag promenerat raskt ett par timmar om dagen men fick avbryta abrubt efter skada. Det är inget roligt att sluta när man vant sig vid en viss frekvens.

Jag tror på måttlighet för oss medelålders.
Citera
2021-01-15, 02:03
Medlem
Är väl lite det fruktar. Får gå väldigt varsamt fram den här gången. Öka en liten sten åt gången. Vill du berätta vad för skada du fick och hur det gick sedan?
Citera
2021-01-15, 08:22
Medlem
Jag förstår inte problemet faktiskt, just varför vill du träna benen? Du klarar ju av vad du utsätter dig för, och gym vill du inte gå på så vad är problemet? Sluta larva dig med stenar i ryggsäcken och börja spring istället.
Citera
2021-01-15, 08:57
Medlem
Funderat på cykling? Är nog lättare att få lite mer massa i iaf låren av att cykla än att springa eller gå. Men diba stenar.. Ja, kanske funkar. Låter rätt krångligt.
Citera
2021-01-15, 09:42
Medlem
HaveFuns avatar
Sprint är faktiskt bland det bästa för att bygga massa på benen med kroppsvikt. Det är likt gymträning i den bemärkelsen att det är explosivt. Du kan variera med upphopp/burpees i tabata-style. Cykling är även ett alternativ som någon skrev.

Vill du fortfarande träna benen som en squat på gymmet kan du köra en övning som tyngdlyftare kör om de är skadade i ryggen, men vill behålla massa i benen. https://www.youtube.com/watch?v=oLhEYlTjXyQ
Du kommer se ut som ett mähä och folk kanske undrar vad du håller på med, men det är en legitim övning. Finns andra videos när folk har 150kg hängandes mellan benen. Du kan köpa ett eget dips-bälte på nätet och ha med dig på gymmet.
Citera
2021-01-15, 10:12
Medlem
Tackar för tipsen från folk.
Cykling knasar tyvärr med min rygg och nacke.
Sprinta kan kanske funka bättre om jag gör det metodiskt i set istället för här och där som en del av promenaderna. Beltsquats såg intressant ut. Avskyr dock gym men kan nog improvisera ihop ett arangemang hemma. Bara jag köper ett bälte.
Någon undrade varför jag vill träna benen. Det är mycket enkelt, jag kan inte träna så mycket annat hårt pga av mina skador utan att använda maskiner. Kör lite gummibandsövningar på överkroppen mellan varven när jag kontorsarbetar. Känns hälsosamt, sätter bra fart på blodcirkulationen men ger inte så mycket annat.
Citera
2021-01-15, 10:40
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foliehattmakare
Bakgrund:

Utfallsgång, komplettera med något lagom tung som du kan hålla i händerna eller använd din ryggsäck. Viss balansträning.
Enbent knäböj, tränar styrka och balans utan att du behöver någon extern belastning.
Boxjump, hoppa upp på en pall/bänk eller annat lämpligt föremål, tränar upp explosiviteten. Vilket lär kroppen att aktivera mer muskelfibrer samtidigt och snabbare.
Gå eller springa i trappor brukar var bra för utveckling av vaderna.

Burpees ge explosivitet och och flås, men kan ske inte något du önskar göra...

Om möjligt så skulle jag lägg till någon bål(mag)-övning för att stärka bålen.
Citera
2021-01-15, 12:28
Jag ser att du skriver att du inte "kan" träna knäböj, men exakt vad är det som skulle kunna hända om du gör det? Kan du sätta dig på en stol och resa dig igen?
Citera
2021-01-15, 12:50
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Jag ser att du skriver att du inte "kan" träna knäböj, men exakt vad är det som skulle kunna hända om du gör det? Kan du sätta dig på en stol och resa dig igen?

"Kan inte göra klassiska övningar som knäböj med skivstång och marklyft då min övre ryggrad är knas efter en bilolycka."
Citera
2021-01-15, 13:45
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
"Kan inte göra klassiska övningar som knäböj med skivstång och marklyft då min övre ryggrad är knas efter en bilolycka."

"Knas" alltså. Vad innebär knas? Kan du sätta dig på huk eller på en låg stol?
Citera
2021-01-15, 13:54
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
"Knas" alltså. Vad innebär knas? Kan du sätta dig på huk eller på en låg stol?
tolkar det som en permanent skada. Det finns ju viss skillnad på folk som skriver "jag kan inte göra en knäböj för det är läskigt" och i det här fallet "jag ha varit i en olycka".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in