Citat:
Ursprungligen postat av
Stryp-Enok
Har inte läst hela tråden men verkar ju uppenbart att du äter för mycket i förhållande till din aktivitetsnivå. Är lätt hänt man överskattar hur mycket man förbränner via träning. Appar och skit folk håller på med för att uppskatta tycker jag verkar ge glädjekalkyler. Såg siffran 1200 kalorier förbränt via träning, att förbränna så pass mycket är inte gjort i en handvändning. Skulle inte bli förvånad om du överskattar.
Ett exempel. Jag kör oftast 8 pass i veckan. Kör inomhusrodd +kompletterar med cykling(långpass på ca 2h30m i raskt tempo) och styrketräning. Väger 78 kg, 180 cm och vikten är stabil. Håller inte på och räknar men de gånger jag kollat på Cronometer.com verkar jag hamna en bit över 4k eller så. Så du äter nästan lika mycket som mig och mitt liv cirkulerar kring träning.
Så antingen drar du ner på mängden mat du äter eller så får du börja träna onormalt mycket vilket din kropp förmodligen inte skulle palla i längden eftersom det är något man trappar upp till under många år.
Vet att många är anti lågkolhydratkost men det skulle vara mitt tips om du inte testat det. Äter det inte själv men har kört det en gång i tiden. Protein, fett och undvika socker ger mättnadskänsla. Kanske skulle det kunna hjälpa dig få bukt med din stora aptit? När du hamnat på din målvikt kan du sen börja äta mer normalt igen.
Du hade nog behövt läsa hela tråden för att förstå mitt problem. Svaret jag ger dig nu kommer va samma som jag gett till fler tal här inne.
Min förbränning i vila är 2000 och på aktivitet 1200, i aktivitet ingår en sammanlagd promenad på 1,3 mil och gym en timme, kör med stegräknare i mobilen och använt den uträkningen för att gå ner 14 kg och det stämde exakt, då borde det stämma lika bra när man går upp.
Känner du till leptinresistens och metabolic damage, för annars blir det svårt att diskutera.