2021-01-17, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plasticitet
Jag ska prova fortsätta äta var 4:e timme men mindre kcal, ska dra ner så mycket jag kan för att närma mig balans.

Det jag undrar är hur mätt man ska känna sig efter en måltid, tex ordentligt frukost, gäller väl typ alla måltider. Ska man känna sig propp mätt eller bara lite mätt eller bara typ belåten?
Tycker du borde boka tid med en dietist för att få ordning på ditt tänkande kring maten för du är tyvärr ute och snurrar.
Citera
2021-01-17, 10:22
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sentinovember
Så din tes kring "viloförbränning" är att du bränner 2000 kcal om dagen genom att ligga på sofflocket? Spännande måste jag säga..
Ja jag har kollat alla sidor som mäter sånt där och jag har skrivit info om mig tex vikt 105 kg och det visar till och med mer än 2000 typ 2056, vad ligger din på då? 900?
Citera
2021-01-17, 10:28
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sentinovember
Tycker du borde boka tid med en dietist för att få ordning på ditt tänkande kring maten för du är tyvärr ute och snurrar.
tror inte det skulle hjälpa om jag har leptinresistens, jag måste ju få kunna äta mig mätt om dagarna för att fungera. Jag provar alla möjliga kombinationer av mat allt verkar handla om kcal för att bli mätt, jag blir lika mätt på 6 st rostade frallor med ost på som 6 st fullkornsbröd med ost på du vet såna där stenhårda bröd som tegelstenar typ. Har mätt så att kcal ska vara samma i både fullkornen och dom vanliga vita frallorna, jag blir exakt lika mätt och i exakt lika många timmar. Frågade en polare också om det säger precis samma sak.

Jag har även provat fullkornsris till kycklingen samt vanligt vitt ris med kyckling, exakt samma mättnad där och i antal timmar. har provat fler sånt.
Citera
2021-01-17, 11:11
Medlem
plasticitets avatar
Här har ni bild på den omtalade tjockis frukosten jag äter varje morgon.

4 hela ägg och 1 dl äggvita, hackar i en stor färsk champinjon och en stor gul lök jag steker den antingen i olivolja eller cocosolja, har i salt peppar och chilihabanero.
Till det har jag 2 st fullkornsbröd icas dom där stenhårda som tegel, en innehåller 180 kcal. På en har jag lite becel och fyra skivor ost samt en halv skivad tomat. Dricker en halv liter light saft till.
Jag är mätt i exakt 4 timmar. 1000 kcal

http://www.bilddump.se/bilder/202101...96.234.172.jpg

Skulle jag ta bort 1 dl äggvitan, löken och svampen så skulle halva maten på tallriken försvinna. Det ger ju lite volym
Senast redigerad av plasticitet 2021-01-17 kl. 11:34.
Citera
2021-01-17, 12:09
Medlem
Stryp-Enoks avatar
Har inte läst hela tråden men verkar ju uppenbart att du äter för mycket i förhållande till din aktivitetsnivå. Är lätt hänt man överskattar hur mycket man förbränner via träning. Appar och skit folk håller på med för att uppskatta tycker jag verkar ge glädjekalkyler. Såg siffran 1200 kalorier förbränt via träning, att förbränna så pass mycket är inte gjort i en handvändning. Skulle inte bli förvånad om du överskattar.

Ett exempel. Jag kör oftast 8 pass i veckan. Kör inomhusrodd +kompletterar med cykling(långpass på ca 2h30m i raskt tempo) och styrketräning. Väger 78 kg, 180 cm och vikten är stabil. Håller inte på och räknar men de gånger jag kollat på Cronometer.com verkar jag hamna en bit över 4k eller så. Så du äter nästan lika mycket som mig och mitt liv cirkulerar kring träning.

Så antingen drar du ner på mängden mat du äter eller så får du börja träna onormalt mycket vilket din kropp förmodligen inte skulle palla i längden eftersom det är något man trappar upp till under många år.

Vet att många är anti lågkolhydratkost men det skulle vara mitt tips om du inte testat det. Äter det inte själv men har kört det en gång i tiden. Protein, fett och undvika socker ger mättnadskänsla. Kanske skulle det kunna hjälpa dig få bukt med din stora aptit? När du hamnat på din målvikt kan du sen börja äta mer normalt igen.
Senast redigerad av Stryp-Enok 2021-01-17 kl. 12:13.
Citera
2021-01-17, 12:34
Medlem
Citat:
Här har ni bild på den omtalade tjockis frukosten jag äter varje morgon.

4 hela ägg och 1 dl äggvita, hackar i en stor färsk champinjon och en stor gul lök jag steker den antingen i olivolja eller cocosolja, har i salt peppar och chilihabanero.
Till det har jag 2 st fullkornsbröd icas dom där stenhårda som tegel, en innehåller 180 kcal. På en har jag lite becel och fyra skivor ost samt en halv skivad tomat. Dricker en halv liter light saft till.
Jag är mätt i exakt 4 timmar. 1000 kcal

http://www.bilddump.se/bilder/202101...96.234.172.jpg

Skulle jag ta bort 1 dl äggvitan, löken och svampen så skulle halva maten på tallriken försvinna. Det ger ju lite volym

Skippa light-saften, den kan öka ditt sug och motverka ditt syfte. Och prata med en dietist istället för med Flashback, och när du gör det så ska du försöka ta till dig vad du får för råd och sluta hänga upp dig på leptinbrist.
Alla typer av missbruk skapar ett överskott av receptorer som står och skriker efter just det ämne de är vana att tillföras. Receptorer för nikotin, alkohol, socker m.m. bildas i en rasande fart men det tar tyvärr lång tid för dem att dö av. Detta medför att man känner ett sug lång tid efter man har slutat tillföra ämnet, men om man är bestämd så kommer man att uppnå resultat så småningom. Så du får kanske acceptera att du känner hunger ett tag och fokusera på att du kommer att nå målet längre fram då du inte känner samma sug.
Citera
2021-01-17, 13:01
Medlem
Skippa för fan inte lightprodukter om du nu måste välja mellan light eller med socker.
Citera
2021-01-17, 15:45
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stryp-Enok
Har inte läst hela tråden men verkar ju uppenbart att du äter för mycket i förhållande till din aktivitetsnivå. Är lätt hänt man överskattar hur mycket man förbränner via träning. Appar och skit folk håller på med för att uppskatta tycker jag verkar ge glädjekalkyler. Såg siffran 1200 kalorier förbränt via träning, att förbränna så pass mycket är inte gjort i en handvändning. Skulle inte bli förvånad om du överskattar.

Ett exempel. Jag kör oftast 8 pass i veckan. Kör inomhusrodd +kompletterar med cykling(långpass på ca 2h30m i raskt tempo) och styrketräning. Väger 78 kg, 180 cm och vikten är stabil. Håller inte på och räknar men de gånger jag kollat på Cronometer.com verkar jag hamna en bit över 4k eller så. Så du äter nästan lika mycket som mig och mitt liv cirkulerar kring träning.

Så antingen drar du ner på mängden mat du äter eller så får du börja träna onormalt mycket vilket din kropp förmodligen inte skulle palla i längden eftersom det är något man trappar upp till under många år.

Vet att många är anti lågkolhydratkost men det skulle vara mitt tips om du inte testat det. Äter det inte själv men har kört det en gång i tiden. Protein, fett och undvika socker ger mättnadskänsla. Kanske skulle det kunna hjälpa dig få bukt med din stora aptit? När du hamnat på din målvikt kan du sen börja äta mer normalt igen.
Du hade nog behövt läsa hela tråden för att förstå mitt problem. Svaret jag ger dig nu kommer va samma som jag gett till fler tal här inne.
Min förbränning i vila är 2000 och på aktivitet 1200, i aktivitet ingår en sammanlagd promenad på 1,3 mil och gym en timme, kör med stegräknare i mobilen och använt den uträkningen för att gå ner 14 kg och det stämde exakt, då borde det stämma lika bra när man går upp.
Känner du till leptinresistens och metabolic damage, för annars blir det svårt att diskutera.
Citera
2021-01-17, 15:52
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Skippa light-saften, den kan öka ditt sug och motverka ditt syfte. Och prata med en dietist istället för med Flashback, och när du gör det så ska du försöka ta till dig vad du får för råd och sluta hänga upp dig på leptinbrist.
Alla typer av missbruk skapar ett överskott av receptorer som står och skriker efter just det ämne de är vana att tillföras. Receptorer för nikotin, alkohol, socker m.m. bildas i en rasande fart men det tar tyvärr lång tid för dem att dö av. Detta medför att man känner ett sug lång tid efter man har slutat tillföra ämnet, men om man är bestämd så kommer man att uppnå resultat så småningom. Så du får kanske acceptera att du känner hunger ett tag och fokusera på att du kommer att nå målet längre fram då du inte känner samma sug.
Ja light saften har jag typ nästan slutat med då det kanske kan skapa problem lika bra då att skippa den, men blev bara så sugen på nått sött jag äter ju inte vanliga fall godis eller bakelser så ville unna mig nått sött bara.
Jag är hundra på att det här är leptinresistens och det finns ingen dietist i värden som kan hjälpa mig med det, när forskarna säger att det är i princip omöjligt och dom har bättre kunskap än dietister.

Jag får så pass kraftiga symtom så det går inte stå ut med det, har man inte upplevt såna här symtom så har man ingen aning. Det kan ta flera år innan kroppen anpassar sig och att vara så sjuk i sina symtom i så många år klarar man bara inte
Citera
2021-01-17, 15:53
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thepirate
Skippa för fan inte lightprodukter om du nu måste välja mellan light eller med socker.
Blir jag sugen på nått sött så tar jag light bara istället för socker annars får jag ännu mer problem.
Citera
2021-01-17, 16:25
Medlem
Citat:
Ok jag förstår, tror det är väldigt få som klarar av att vara hungrig så länge, tycker det är sjukt duktig av dig som klarad det så länge, hur många år tror du det hade tagit för dig tills det hade stabiliserat sig? eller tror du att det kan bli så det aldrig stabiliserar sig?

Ingen aning. Om jag tolkat forskning rätt är det osäkert om man kan ändra kroppens set point och i så fall hur länge det ska ta. Generellt verkar det vara en hel del kring metabolism, övervikt etc. som forskarna fortfarande saknar kunskap om.

Jag håller för övrigt med dig ang. de råden du får om öka volymen i maten. Jag har aldrig blivit mer mätt på samma antal kalorier bara för att jag ökat andelen grönsaker och därmed volymen. Jag kan äta så mycket grönsaker att jag får ont i magen under en måltid, men ändå ha hungerkänslor om kalorimängden är för liten.
Citera
2021-01-17, 17:53
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Ingen aning. Om jag tolkat forskning rätt är det osäkert om man kan ändra kroppens set point och i så fall hur länge det ska ta. Generellt verkar det vara en hel del kring metabolism, övervikt etc. som forskarna fortfarande saknar kunskap om.

Jag håller för övrigt med dig ang. de råden du får om öka volymen i maten. Jag har aldrig blivit mer mätt på samma antal kalorier bara för att jag ökat andelen grönsaker och därmed volymen. Jag kan äta så mycket grönsaker att jag får ont i magen under en måltid, men ändå ha hungerkänslor om kalorimängden är för liten.
EXAKT! Jag kan också ösa i mig grönsaker till maten utan att bli mätt. Blir du mätt på LCHF har du provat det?
Jag drog i mig en LCH frukost en gång på säkert 2500 kcal och blev inte mätt, jag var tvungen att lägga till kolhydrater en halv timme efter då kom mättnaden så det verkar som att protein och fett mättar mig inte om jag inte får kolhydrater till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in