2021-01-14, 17:14
Medlem
När bitcoin dippade häromveckan så fick jag panik och sålde av allt till euro, för att sen fatta mitt misstag så köpte jag etherium för euron...nu säger vänner att så fort jag växlade till euro eller dollar så måste jag skatta? gjorde detta på bittrex och på coinbase

jag vet inte om detta stämmer..och MÅSTE jag skatta överhuvudtaget? och om jag måste skatta, hur fasen gör jag då? skickar bittrex och coinbase in kopior på mina transaktioner eller så till skattemyndigheten? finns det vägar förbi allt detta????

hilfe...mer förvirrad än vanligt
Citera
2021-01-14, 17:16
Medlem
Unelads avatar
Nej det rapporteras inte. Du kan vara lugn, sedan får du själv avgöra om du vill skatta eller inte.
Citera
2021-01-14, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallstrom
När bitcoin dippade häromveckan så fick jag panik och sålde av allt till euro, för att sen fatta mitt misstag så köpte jag etherium för euron...nu säger vänner att så fort jag växlade till euro eller dollar så måste jag skatta? gjorde detta på bittrex och på coinbase

jag vet inte om detta stämmer..och MÅSTE jag skatta överhuvudtaget? och om jag måste skatta, hur fasen gör jag då? skickar bittrex och coinbase in kopior på mina transaktioner eller så till skattemyndigheten? finns det vägar förbi allt detta????

hilfe...mer förvirrad än vanligt
Hade inte litat på att Coinbase inte gör det eller kommer skicka kopior i framtiden till Skatteverket, men Bittrex gör det nog inte.

Angående om du måste skatta: Ja.
Citera
2021-01-14, 17:30
Medlem
Problemet är om du inte gör det nu och skjuter på problemet, då kan det gå illa.
Säg att du gör en vinst på flera miljoner om några år.
Då vill du ju kunna ta hem de pengarna och använda de för att köpa bil, hus kanske.
Det kommer antagligen då inte bli godkänt om du vid det tillfället betalar 30% skatt.
Skatteverket kräver att du redovisar alla transaktioner.
Om de tycker det ser konstigt ut kan de begära in mer detaljerad information.
Det finns typ ingen gräns för hur jävliga de kan vara med detta.
Jag har hört att de har börjat analysera på blockchainen, så de kan tvinga dig att lämna ut din Bitcoin-adress. Då kan de se alla dina transaktioner.

Har du inte, eller vägrar ge dem informationen kan de skönstaxera dig.
Då uppskattar de ett belopp som de tycker att du kan vara skyldig.
I värsta fall kan du då blir skyldig mer skatt än vad du kan betala.
Medans utredningen pågår mot dig, och du kanske vill överklaga,
kan de frysa dina konton helt, i flera år.

Detta här har hänt på riktigt. Inte i Sovjetunionen alltså, utan här i Sverige.

Så fundera ordentligt om du vill göra rätt nu - eller för alltid ha detta problemet efter dig.
Citera
2021-01-14, 17:32
Medlem
happilappis avatar
På pappret så ska varenda transaktion mellan FIAT/krypto skattas på. Tror inte det gäller krypto/krypto dock.
Citera
2021-01-14, 17:38
Avslutad
Inga exchanges skickar uppgifter till skatteverket per default. Däremot kan skatteverket begära ut uppgifter om dom misstänker att någon handlat där.

Svårt att se att dom skulle orka dra igång någon större process om det handlar om värden under hundratusen.
Citera
2021-01-14, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Inga exchanges skickar uppgifter till skatteverket per default. Däremot kan skatteverket begära ut uppgifter om dom misstänker att någon handlat där.

Svårt att se att dom skulle orka dra igång någon större process om det handlar om värden under hundratusen.

ja det för sig om mycket mindre..som tur är! Då behöver jag inte ligga o vara orolig då..tack för alla svar
Citera
2021-01-14, 20:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
På pappret så ska varenda transaktion mellan FIAT/krypto skattas på. Tror inte det gäller krypto/krypto dock.
Det gör det. Skatt ska ske så fort du säljer/växlar krypto, oavsett om det är mot fiat eller mot en annan krypto.
Citera
2021-01-14, 21:39
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Rätta mig om ja har fel.
Men sälja av tex BTC med vinst för att sedan återköpa i tex ETH kan väl inte räknas som vinst.
Vinst är det väl först när man har tagit det tebax till banken och gör om det till FIAT för konsumtion ?
Citera
2021-01-14, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fosterland
Det gör det. Skatt ska ske så fort du säljer/växlar krypto, oavsett om det är mot fiat eller mot en annan krypto.

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Rätta mig om ja har fel.
Men sälja av tex BTC med vinst för att sedan återköpa i tex ETH kan väl inte räknas som vinst.
Vinst är det väl först när man har tagit det tebax till banken och gör om det till FIAT för konsumtion ?

Tyvärr inte Gustav, det är alltid skatt på en realiserad vinst (värdet på dina coins ökade), spelar ingen roll om du direkt köper Ethereum, en lambo, eller SEK. (Som Fosterland svarade ovanför ditt inlägg).

Detta gör det i praktiken väldigt opraktiskt att syssla med trading av krypto.
Därför har jag valt att lägga mitt i XBT på Avanza, i ett ISK, automatisk deklaration och <1% skatt/år.
Även 2,5% avgift. Det suger lite och det äter upp investeringen om den inte ökar. Men jag räknar med att BTC ökar mycket mer än några få procent. Därför värt det, jmf med att betala 30% i skatt eller skattefuska och höra SKV:s utredare flåsa en i nacken resten av livet.
Citera
2021-01-14, 21:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Rätta mig om ja har fel.
Läste du vad jag skrev?
Citera
2021-01-14, 22:08
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Tyvärr inte Gustav, det är alltid skatt på en realiserad vinst (värdet på dina coins ökade), spelar ingen roll om du direkt köper Ethereum, en lambo, eller SEK. (Som Fosterland svarade ovanför ditt inlägg).

Detta gör det i praktiken väldigt opraktiskt att syssla med trading av krypto.
Därför har jag valt att lägga mitt i XBT på Avanza, i ett ISK, automatisk deklaration och <1% skatt/år.
Även 2,5% avgift. Det suger lite och det äter upp investeringen om den inte ökar. Men jag räknar med att BTC ökar mycket mer än några få procent. Därför värt det, jmf med att betala 30% i skatt eller skattefuska och höra SKV:s utredare flåsa en i nacken resten av livet.

ÅÅhh va du sabbade mina planer haha
Men de kan väl ändå inte vara vinst om jag motormatar in pengar och aldrig säljer några ?

Fosterland >
japp i efterhand
Senast redigerad av Gustav2adolf 2021-01-14 kl. 22:11.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in