2021-01-14, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
ÅÅhh va du sabbade mina planer haha
Men de kan väl ändå inte vara vinst om jag motormatar in pengar och aldrig säljer några ?
Nej. Men vid minsta lilla sälj eller trade då skall det deklareras.
Och när du deklarerar i framtiden, måste du ha dokumenterat noga exakt hur du köpte, när, till vilket pris så att du kan styrka att den skatten du deklarerar faktiskt stämmer (om du skulle bli granskad, vilket iofs inte är jättestor risk generellt sett, men mycket större risk om ordet "bitcoin" förekommer i din deklaration).
Citera
2021-01-14, 22:31
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Nej. Men vid minsta lilla sälj eller trade då skall det deklareras.
Och när du deklarerar i framtiden, måste du ha dokumenterat noga exakt hur du köpte, när, till vilket pris så att du kan styrka att den skatten du deklarerar faktiskt stämmer (om du skulle bli granskad, vilket iofs inte är jättestor risk generellt sett, men mycket större risk om ordet "bitcoin" förekommer i din deklaration).

Ok.
Tack så mycket för infon , även om den sög rejält att få höra
Men då borde altså vara betydligt smartare att föra över till tex Revolut först för att sedan dra över det till tex Binance för att flyga lite under radarn ?
Senast redigerad av Gustav2adolf 2021-01-14 kl. 22:33.
Citera
2021-01-14, 22:51
Medlem
Citat:
Ok.
Tack så mycket för infon , även om den sög rejält att få höra
Men då borde altså vara betydligt smartare att föra över till tex Revolut först för att sedan dra över det till tex Binance för att flyga lite under radarn ?

Jag tänker inte ge tips om hur man fuskar med skatten : )

Ofta med krypto börjar det med hundra- och tusenlappar, lite grand som småsupande eller småknarkande på helgerna, och då kan det tyckas att det där med skatt är väl inget att bråka om.
Men efter några år kan det där eskalera till större belopp. Då blir det helt plötsligt ett grovt brott att inte ha koll. Det är bara något man bör vara medveten om.
Citera
2021-01-15, 08:59
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Jag tänker inte ge tips om hur man fuskar med skatten : )

Ofta med krypto börjar det med hundra- och tusenlappar, lite grand som småsupande eller småknarkande på helgerna, och då kan det tyckas att det där med skatt är väl inget att bråka om.
Men efter några år kan det där eskalera till större belopp. Då blir det helt plötsligt ett grovt brott att inte ha koll. Det är bara något man bör vara medveten om.

Ok du har helt klart en poäng.
Uppskattar att du tog dig tid .
Citera
2021-01-16, 13:12
Medlem
Citat:
ÅÅhh va du sabbade mina planer haha
Men de kan väl ändå inte vara vinst om jag motormatar in pengar och aldrig säljer några ?

Nä vinst gör du bara vid försäljning, dvs all växling som inte är från SEK. Så oavsett om du växlar mellan krypto eller fiat ska vinsten redovisas för det du sålde. Det finns tabeller på Skatteverket för att konvertera mellan euro och sek i deklarationen baserat på genomsnittspriset den månad du sålde så du behöver inte ha koll på SEK-konverteringen förrän du ska deklarera, bara datum och värdet i EUR. Det kan vara bra att tänka på om du t.ex. vill göra avdrag för en förlust. Gick du en hundring plus förra året och sålde innan nyår, sen köpte nytt och gick en hundring back som du sålde i panik efter nyår så kan du inte kvitta vinst och förlust på de två affärerna. Ingen bad om denna info men jag har lite att göra för tillfället så kan lika gärna skriva av mig.
Senast redigerad av Konsultasvin 2021-01-16 kl. 13:16.
Citera
2021-01-16, 21:56
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konsultasvin
Nä vinst gör du bara vid försäljning, dvs all växling som inte är från SEK. Så oavsett om du växlar mellan krypto eller fiat ska vinsten redovisas för det du sålde. Det finns tabeller på Skatteverket för att konvertera mellan euro och sek i deklarationen baserat på genomsnittspriset den månad du sålde så du behöver inte ha koll på SEK-konverteringen förrän du ska deklarera, bara datum och värdet i EUR. Det kan vara bra att tänka på om du t.ex. vill göra avdrag för en förlust. Gick du en hundring plus förra året och sålde innan nyår, sen köpte nytt och gick en hundring back som du sålde i panik efter nyår så kan du inte kvitta vinst och förlust på de två affärerna. Ingen bad om denna info men jag har lite att göra för tillfället så kan lika gärna skriva av mig.

Tack så mycket Mycket uppskattat.
Efter som du vill skriva av dig så har jag lite mer frågor.

Vi säger att jag sätter in 1 000 000 kr första Jan.
Sen under Bullrunnet så går allt så bra så jag vill ta ut min 1 000 000 kr men jag har kvar krypto som är vinst.
Måste jag skatta på den miljonen ?
Citera
2021-01-17, 10:50
Medlem
Citat:

Sen under Bullrunnet så går allt så bra så jag vill ta ut min 1 000 000 kr men jag har kvar krypto som är vinst.

Du skattar 30% på vinsten. Inte på insatsen.

Det står här med räkneexempel

https://skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andratillgangar/kryptovalutor.4.15532c7b1442f256bae11b60.html
Senast redigerad av Binary 2021-01-17 kl. 11:22. Anledning: Bättre svar
Citera
2021-01-17, 11:11
Medlem
sleevs avatar
Citat:

Första Januari var bitcoin värt ca 30.000 usd så du har köpt 4 bitcoin.
Om du senare säljer 2 bitcoin när den står i 40,0000 usd så har du gjort en vinst på 20.000 usd det är 30% vinstskatt så du får behålla 14.000 usd.

Om du senare köper mer bitcoin så får du räkna ut ett nytt GAV (genomsnittlig kostnad) för ditt innehav.
Du köper tex 1 bitcoin för 35.000 nu när den sjunker lite dit nya GAV blir då 31.666 usd per bitcoin.
Det blir från ditt nya GAV som du beräknar din vinst/förlust från nästa gång du säljer
Citera
2021-01-19, 16:01
Medlem
Citat:

Sorry jag såg inte att jag fått några svar. Du ska skatta på vinsten ja. Du räknar vinsten på varje enskilt mynt så du kan inte säga att "vinsten ligger ju kvar" i plånboken. Säg att du köper 10 mynt för 100 spänn styck. Dessa går upp till 200 kr. Du vill du sälja av hälften för att täcka din ursprungliga insats. Du ska då skatta 30% på värdeskillnaden mellan det du köpte dina mynt för och vad du sålde dom för. Dvs. 30kr per mynt. Vill du säkra upp en insats måste du därför räkna upp pengarna du tar ut att inkludera skatten i vad du ska sälja för. Det kan vara bra att tänka på när du växlar mellan kryptovalutor och du handlar för en mille att skatteverket vill ha pengarna i SEK så om du inte har det i likvida medel tvingas du sälja av för kunna betala skatten. Det kan bli särskilt trist om du handlar långt över vad du kan få loss från andra källor om t.ex. hela kryptomarknaden kollapsar över natten eftersom du står med en skuld då.
Senast redigerad av Konsultasvin 2021-01-19 kl. 16:06.
Citera
2021-05-11, 17:47
Medlem
rex144s avatar
Skattemyndigheten kan se att man tex. överfört 100.000kr till Bianance, kan de kräva info från mig vilka kryptovalutor jag köpt där?

Låt säga att man gjort 300.000kr vinst på Dogecoin och sedan köpt Bitcoin för den vinsten, ska man skatta efter varje vinst eller väntar man till 31 december för att se det aktuella värdet på Bitcoin som då kanske förlorat 80% av sitt värde
Citera
2021-05-11, 19:17
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
På pappret så ska varenda transaktion mellan FIAT/krypto skattas på. Tror inte det gäller krypto/krypto dock.

Nej det gäller även krypto, säljer du BTC mot LTC så ska du omvandla vinsten av dina BTC till sek och betala 30% av det. Varje enskild transaktion beskattas.

Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Skattemyndigheten kan se att man tex. överfört 100.000kr till Bianance, kan de kräva info från mig vilka kryptovalutor jag köpt där?

Låt säga att man gjort 300.000kr vinst på Dogecoin och sedan köpt Bitcoin för den vinsten, ska man skatta efter varje vinst eller väntar man till 31 december för att se det aktuella värdet på Bitcoin som då kanske förlorat 80% av sitt värde

Du behöver skatta på varje vinst.

https://www.valuta24.se/hur-fungerar-skatt-pa-kryptovalutor/#:~:text=Beskattning%20av%20kryptovalutor%20sker%2 0i,s%C3%A4tt%20som%20beskattning%20av%20aktier.&te xt=Uppst%C3%A5r%20det%20en%20vinst%20ska,stor%20mo t%20deklarering%20av%20v%C3%A4rdepapper.

Tradar man mycket så är det rekommenderat att använda nått verktyg som kan integeras med den platformen som man använder och automatiskt räknar ut skatten, så slipper man mycket huvudvärk.
Senast redigerad av fittslem 2021-05-11 kl. 19:25.
Citera
2021-05-12, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144

Du har 100.000Kr som du tänker investera krypto i.
Säg att du köpte 25.000 DOGE för 100.000Kr. Kvarvarande omkostnadspris är nu 100.000 för dina 25.000 DOGE.
Nu går det en tid och värdet på DOGE ökar med 400% så de är nu värda 400.000Kr.
Nu växlar du dina 25.000 DOGE till BTC.
Vid växlingen räknas din vinst/förlust ut som blir "värde nu för DOGE" - "omkostnadspris DOGE" alltså 400.000-100.000=300.000Kr.
Detta deklareras på en K4 som en vinst på 300.000Kr så just nu kommer du få skatta 30% alltså 90.000Kr. (Med reservation för framtida förluster av andra växlingar som får dras av med 70%)
Dina 400.000 omvandlas nu till 0.85 BTC. Kvarvarande omkostnadspriset är nu 400.000Kr för dina 0.85 BTC.

Nu kommer det farliga.

Säg att BTC går ner med 75% och av någon anledning säljer/växlar du dem till SEK:
Vid växling räknas din vinst/förlust ut som blir "värde nu BTC" - "omkostnadspris BTC" alltså 100.000-400.000=-300.000Kr.
Detta deklareras på en K4 som en förlust på 300.000Kr. Dock får bara 70% av förlusten dras av. Vilket betyder att du får dra av 225.000Kr (300.000*0.7) från din tidigare DOGE vinst på 300.000Kr. 300.000-225.000=75.000Kr
Så du behöver fortfarande skatta på 75.000Kr eftersom man inte får kvitta vinst mot förlust till 100% med krypto. Så du måste betala 22.500Kr (75.000*0.3) i skatt.
Om du tar det från dina 100.000Kr som du fick när du sålde dina BTC så har du kvar 77.500Kr

Så i slutändan blev dina 100.000Kr (som du använde i början för att investera i krypto) nu 77.500Kr. Så du har nu förlorat 22.500Kr på att handla med krypto.

Det viktiga att lära sig här är att man måste göra upp en plan när man handlar med krypto. Och undvika dåliga växlingar.

Men säg istället att BTC går upp med 75% och du växlar nu till SEK:
Vid växling räknas din vinst/förlust ut som blir "värde nu BTC" - "omkostnadspris BTC" alltså 700.000-400.000=300.000Kr.
Detta deklareras på en K4 som en vinst på 300.000Kr så 30% alltså 90.000Kr på denna växling. Det + din DOGE vinstskatt = 180.000Kr

Så i slutänden i det här fallet blev dina 100.000Kr (som du använde i början för att investera i krypto) nu 520.000Kr. Så du har gjort en 420.000Kr vinst på att handla med krypto.
Senast redigerad av Knight81 2021-05-12 kl. 16:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in