Citat:
Ursprungligen postat av
karanan
Varför skriver du på FB istället för att ta hunden till en veterinär för avlivning? Om man låter sina djur plågas istället för att låta dom somna in så är man ingen djurvän. Man ska inte förmänskliga djur. Djur är djur, inte människor. Djur kan inte tala om när de har ont. Din hund mår inte bra och bör därför avlivas. Förmodligen har han drabbats av syrebrist i hjärnan när han var med om olyckan då han varit hängande upp och ned. Blodet har samlats i huvudet och har inte orkat pumpa runt blodet och inte kunnat syresätta hjärnan. Något som kanske inte syns på veterinärens röntgenbilder. Du är ingen dålig människa om du låter hunden somna in. Tvärtom!
För att min hund visar inget beteende att han är trög i huvudet, utan jag anser mer att han beter sig som att han har hjärnspöken/glömmer bort saker vid en del (ok rätt många) tillfällen, men han fungerar klockrent i agilityn precis som innan, han är lika glad som förr fastän han är en pain in the ass och ute är han helt normal.
Hade han varit yngre eller om han blivit såhär nära inpå olyckan hade jag tagit bort honom direkt, men att det kommer över ett år senare känns så jäkla random och jag tänker direkt på ålder och åldersinkontinens.
Oavsett så har jag en tid hos veterinären i nästa vecka, skall överlägga med honom. Visar undersökningen och proverna inga avvikelser så kommer han få somna in.
Jag vill ju precis som jag hade gjort för vilken annan familjemedlem som helst, först gå till botten med problemet innan jag tar det ultimata beslutet.
Jag har tagit bort hundar förr, det i sig är inget problem annat än att det är totalt jävla hemskt, men för hundens bästa, men då har jag också haft svart på vitt både från min egen uppfattning och från veterinär att det inte kommer bli bättre och att hunden kommer fortsätta att lida livet ut.