Flashback bygger pepparkakshus!
2021-01-13, 16:43
Medlem
dodligtalteregos avatar
Hej,

En vän till mig vill föra över en summa pengar till mig som jag sedan ska ta ut till honom. Jag undrar om jag kan få några problem? I dagsläget har jag CSN-skulder och ska få aktivitetsstöd från Försäkringskassan samt att jag befinner mig i en process med alfakassan som ska komma med beslut om jag ska få utbetalning av de (de har en handläggningstid på 22 veckor).

Tack på förhand!
Citera
2021-01-13, 16:45
Medlem
SittFints avatar
Jag hade då inte chansat

Varför ska han ta ut via dig istället för att sköta det själv?
Senast redigerad av SittFint 2021-01-13 kl. 16:51.
Citera
2021-01-13, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dodligtalterego
Hej,

En vän till mig vill föra över en summa pengar till mig som jag sedan ska ta ut till honom. Jag undrar om jag kan få några problem? I dagsläget har jag CSN-skulder och ska få aktivitetsstöd från Försäkringskassan samt att jag befinner mig i en process med alfakassan som ska komma med beslut om jag ska få utbetalning av de (de har en handläggningstid på 22 veckor).

Tack på förhand!

Låter suspekt, tror inte det är nån bra ide för dig.
Citera
2021-01-13, 16:59
Medlem
dodligtalteregos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Jag hade då inte chansat

Varför ska han ta ut via dig istället för att sköta det själv?

Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo
Låter suspekt, tror inte det är nån bra ide för dig.

Han driver ett företag som säljer fordon. Jag litar på honom men problemet är att jag inte vet om det påverkar mig i form av att jag blir nekad ersättning/återbetalningsskyldig eller dylikt. Han sa till mig om problem skulle uppstå så är det bara säga att jag köpt en bil.
Citera
2021-01-13, 16:59
Medlem
Oljeapans avatar
Vill du torska för pengatvätt så kör på.
Citera
2021-01-13, 17:00
Medlem
Citat:
Hej,

Tack på förhand!
Rolig "vän"!

Han råkade inte förklara varför han vill leka bank med dig?

Edit: Såg nu inlägget om bilar.

Det är ju svarta pengar givetvis.
Senast redigerad av SirDuke 2021-01-13 kl. 17:02.
Citera
2021-01-13, 17:02
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Han driver ett företag som säljer fordon. Jag litar på honom men problemet är att jag inte vet om det påverkar mig i form av att jag blir nekad ersättning/återbetalningsskyldig eller dylikt. Han sa till mig om problem skulle uppstå så är det bara säga att jag köpt en bil.
Ok? Det förklarar inte varför han inte kan ta ut pengarna själv utan måste göra det via dig, eller hur?
Citera
2021-01-13, 17:03
Medlem
dodligtalteregos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oljeapan
Vill du torska för pengatvätt så kör på.

Det låter ju inte bra. Frågade honom klart och tydligt om jag inte får några problem så ställer jag upp..
Citera
2021-01-13, 17:03
Medlem
hur mycket får du för det då?? det är ju pengatvätt det handlar om fattar du väl
Citera
2021-01-13, 17:04
Medlem
dodligtalteregos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Ok? Det förklarar inte varför han inte kan ta ut pengarna själv utan måste göra det via dig, eller hur?

Jag återkommer, ska dubbelkolla med han varför han måste göra det via mig.
Citera
2021-01-13, 17:05
Medlem
Citat:

Om du hade litat på honom så hade du väl inte frågat här, vad tjänar du på det hela och vad är orsaken att din vän behöver en bulvan för att ta ut pengar...

Tror nog du ska akta dig att ta emot något på ditt konto, det är förmodligen penningtvätt som du kan åka dit på. Dina bidrag är nog dina minsta problem i det läget.
Senast redigerad av Vilgo 2021-01-13 kl. 17:16.
Citera
2021-01-13, 17:06
Medlem
dodligtalteregos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rallymackan
hur mycket får du för det då?? det är ju pengatvätt det handlar om fattar du väl

Jag får ingenting, jag är inte insatt i detta. Jag ville ställa upp som en god vän (innerst inne är jag inte sugen på att riskera att göra något olagligt eller något som påverkar mina inkomster/skulder). Verkligen dåligt av en vän att inte erbjuda en summa pengar när han tydligen ska tvätta pengar genom mig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in