• 1
  • 2
2021-01-12, 20:20
Medlem
Har haft problem ett tag med min volvo 940 -91, B230FB motor, har bytt tändstift,tändkablar, frdelare, tändlägesgivare, rotor, har även kollat så den får soppa, det kan vara så att den går ibland i 1-3 dagar och sen plötsligt startar den inte när jag ska starta även om startmotorn går.

De gånger den inte startat har den alltid startat jättelätt när jag testat att bogsera igång den. Har även testat tjuvkoppla startmotorn och det har inte hjälpt så det bör ju inte vara fel på tändningslåset då.

Kan det vara att det är för dåligt batteri, eller för dålig startmotor så att motorn inte snurrar tillräckligt för att starta? Eller har ni några andra förslag?
Citera
2021-01-12, 20:35
Medlem
Kolla alla kontaktytor på tändspolen är rena från oxid. Kan vara så att tändspolen inte får tillräckligt med ström för att producera gnistor. När startmotorn går så sjunker spänningen i hela elsystemet, det kan förklara varför bilen startar vid bogsering men inte med startmotorn, då har du högre spänning och tändspolen får mer kräm.
Citera
2021-01-12, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solitair
Kolla alla kontaktytor på tändspolen är rena från oxid. Kan vara så att tändspolen inte får tillräckligt med ström för att producera gnistor. När startmotorn går så sjunker spänningen i hela elsystemet, det kan förklara varför bilen startar vid bogsering men inte med startmotorn, då har du högre spänning och tändspolen får mer kräm.
Har redan rengjort från oxid utan framgång :-(
Citera
2021-01-12, 21:02
Medlem
Strychnos avatar
Låter ju som elproblem, kan ju vara glapp i kabeln till bränslepumpen eller halvkasst relä.

Sitter jordflätan mellan motorn och karossen fast ordentligt och är hel?
Sitter den löst eller är halvtrasig kan motorn bete sig mysko och vägra starta ibland, och vid bogsering blir det vibrationer/skakningar så att flätan hamnar på plats där den får kontakt igen.
Det är ett udda problem som är lätt att inte tänka på när man yrar runt med allt annat under huven.
Citera
2021-01-12, 23:29
Medlem
yz44s avatar
Rengör batteripolerna och polskorna så att du är säker på god kontakt.

Du har bytt fördelare, menar du hela fördelaren eller fördelarlocket?

Är det brytarspetsar på den modellen är de värda att bytas/kontrollera avstånd.

Hur är det med bensinfiltret, kan vara värt att byta även det, kostar inte mycket.
Citera
2021-01-13, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Rengör batteripolerna och polskorna så att du är säker på god kontakt.

Du har bytt fördelare, menar du hela fördelaren eller fördelarlocket?

Är det brytarspetsar på den modellen är de värda att bytas/kontrollera avstånd.

Hur är det med bensinfiltret, kan vara värt att byta även det, kostar inte mycket.

Brytarspetsar försvann hos Volvo långt tidigare, finns inte på någon 940.

Ett enkelt sätt att utesluta kasst batteri är ju att prova att starta med startkablar. Funkar det då är problemet enkelt löst.
Citera
2021-01-13, 02:05
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBean96
Brytarspetsar försvann hos Volvo långt tidigare, finns inte på någon 940.

Ett enkelt sätt att utesluta kasst batteri är ju att prova att starta med startkablar. Funkar det då är problemet enkelt löst.

Nu skriver ju TS att startmotorn snurrar även då bilen inte startar.
Å andra sidan startar den lätt vid bogsering.
Vad skiljer elstart från bogsering? Ingen större skillnad i motorvarv tycker man.

Första svaret i tråden låter rimligt. Testa batteriet genom att mäta spänningen på det
när du kör startmotorn. Den bör inte sjunka under 11 volt.
Som sas i svaret så har du ju full spänning till tändningen när du bogserar men inte om du kör startmotorn.

Jordflätan bör också kollas eftersom felet kommer och går.
Senast redigerad av PeterNoster 2021-01-13 kl. 02:35.
Citera
2021-01-13, 04:34
Medlem
TheFinals avatar
Slår startmotorn verkligen till då? så att kuggen åker över till kransen på svänghjulet?
Att den snurrar säger inte mycket, börjar den dra runt motorn så kan du utesluta startmotorn.

Drar den runt men tänder inte - men startar på rull så skulle jag kolla tändningslåset ändå, kransen i botten kan bli tjorvig med åren.
Hade en pulka förut jag var tvungen bygla kablarna bak på kransen för att starta ordentligt innan jag orkade byta ut den ändlägeskontakten/kransen.
Citera
2021-01-13, 05:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFinal
Slår startmotorn verkligen till då? så att kuggen åker över till kransen på svänghjulet?
Att den snurrar säger inte mycket, börjar den dra runt motorn så kan du utesluta startmotorn.

Drar den runt men tänder inte - men startar på rull så skulle jag kolla tändningslåset ändå, kransen i botten kan bli tjorvig med åren.
Hade en pulka förut jag var tvungen bygla kablarna bak på kransen för att starta ordentligt innan jag orkade byta ut den ändlägeskontakten/kransen.
Fast han har ju provat att tjyvstarta den med kablar direkt till startmotorn med samma resultat.
Citera
2021-01-13, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Låter ju som elproblem, kan ju vara glapp i kabeln till bränslepumpen eller halvkasst relä.

Sitter jordflätan mellan motorn och karossen fast ordentligt och är hel?
Sitter den löst eller är halvtrasig kan motorn bete sig mysko och vägra starta ibland, och vid bogsering blir det vibrationer/skakningar så att flätan hamnar på plats där den får kontakt igen.
Det är ett udda problem som är lätt att inte tänka på när man yrar runt med allt annat under huven.
Jordflätorna ser ut att vara hela, däremot ser det ut som att där är fullt av skit dit de ansluts, allstå vid topplocket eller vad det nu heter. Går det att skruva av dessa skruvar och rengöra o sen skruva tillbaka, eller är de sånt som måste dras noga med momentnyckel?
Citera
2021-01-13, 13:19
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suzuki97
Jordflätorna ser ut att vara hela, däremot ser det ut som att där är fullt av skit dit de ansluts, allstå vid topplocket eller vad det nu heter. Går det att skruva av dessa skruvar och rengöra o sen skruva tillbaka, eller är de sånt som måste dras noga med momentnyckel?

Nej, skruva till "lagom" så det blir kontakt.
Någon multimeter har du inte förstås?

Finns en billig här för nedsatt pris 200:-
https://www.kjell.com/se/sok?q=multimeter
Citera
2021-01-13, 13:39
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suzuki97
Har haft problem ett tag med min volvo 940 -91, B230FB motor, har bytt tändstift,tändkablar, frdelare, tändlägesgivare, rotor, har även kollat så den får soppa, det kan vara så att den går ibland i 1-3 dagar och sen plötsligt startar den inte när jag ska starta även om startmotorn går.

De gånger den inte startat har den alltid startat jättelätt när jag testat att bogsera igång den. Har även testat tjuvkoppla startmotorn och det har inte hjälpt så det bör ju inte vara fel på tändningslåset då.

Kan det vara att det är för dåligt batteri, eller för dålig startmotor så att motorn inte snurrar tillräckligt för att starta? Eller har ni några andra förslag?
På startmotorn sitter det 2 eller tre tåtar. En grov med ständig ström. En klen som går från tändings låset och det kan sitta en klen tåt till som skickar ut ström till tändningen vid start. Lossnar den får du det felet du beskriver men tror mer på att batteriet är kass så startmotorn tar all ström så det finns inget kvar till stiften
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in