• 1
  • 2
2021-01-10, 23:48
Bannlyst
iMacen går finfint nu sedan ett tag. Tackar som frågar.

Jag skaffade mig en extern SSD-disk som skriver kring 280MB/s som jag kör macOS på. Det är väl inte direkt någon långsiktig lösning, men funkar bra nu.

Jag funderar f.ö. på att överge det här med macOS och installera Linux istället. Frågorna är rätt många där, men såvitt jag förstått ska det gå att köra Linux på den här:

Kod:
Mac (27-inch, Late 2013)
3,2 GHz Intel Core i5

Jag vet inte riktigt vart jag ska börja dra i vilken distribution jag borde köra. Ubuntu känns kanske som det säkraste kortet. Vem vet? Jag har iofs. väldigt dålig erfarenhet av Desktop-Ubuntu sen 2015 då jag körde det något halvår. Det funkade inget vidare då. På en PC.
Citera
2021-01-11, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realFEZ

Jag skaffade mig en extern SSD-disk som skriver kring 280MB/s som jag kör macOS på. Det är väl inte direkt någon långsiktig lösning, men funkar bra nu.

Jag funderar f.ö. på att överge det här med macOS och installera Linux istället. Frågorna är rätt många där, men såvitt jag förstått ska det gå att köra Linux på den här:

Kod:
Mac (27-inch, Late 2013)
3,2 GHz Intel Core i5

Jag vet inte riktigt vart jag ska börja dra i vilken distribution jag borde köra. Ubuntu känns kanske som det säkraste kortet. Vem vet? Jag har iofs. väldigt dålig erfarenhet av Desktop-Ubuntu sen 2015 då jag körde det något halvår. Det funkade inget vidare då. På en PC.

Varför över huvud taget börja palta med Linux etc...? Är det bara för att det är kul att testa och pilla, eller tror du inte MacOS kan se till att din dator funkar som den ska och att det är kompetent nog för det folk (den stora massan alltså, inte datageeks som inte kan ha ro i kroppen utan att pilla enbart för pillandets skull...) generellt gör med sina datorer, och att Apple högst sannolikt är de som har bäst möjligheter att anpassa sina OS och hårdvara till varandra....?
Citera
2021-01-11, 06:34
Bannlyst
Mint är en bra fork på ubuntu som du kan köra. Om du vill ha klassikt desktop så är det mint annars ubuntu.

Citat:

Kod:
Mac (27-inch, Late 2013)
3,2 GHz Intel Core i5

Citera
2021-01-11, 06:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Varför över huvud taget börja palta med Linux etc...? Är det bara för att det är kul att testa och pilla, eller tror du inte MacOS kan se till att din dator funkar som den ska och att det är kompetent nog för det folk (den stora massan alltså, inte datageeks som inte kan ha ro i kroppen utan att pilla enbart för pillandets skull...) generellt gör med sina datorer, och att Apple högst sannolikt är de som har bäst möjligheter att anpassa sina OS och hårdvara till varandra....?

Om apple inte stöjder sin hårdvara längre , då är man tvingad att köra annat os. Du kan inte installera Big Sur på iMac 2010. Varför skall man då slänga fungerade hårdvara bara för apple vill att du skall köpa nytt för?
Citera
2021-01-11, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JosephMcCarthy
Om apple inte stöjder sin hårdvara längre , då är man tvingad att köra annat os. Du kan inte installera Big Sur på iMac 2010. Varför skall man då slänga fungerade hårdvara bara för apple vill att du skall köpa nytt för?

Det har jag heller aldrig påstått, eller hur....

Då har man ju ett vettigt argument, orsak, att testa annat OS eller köra Parallells eller liknande.
Citera
2021-01-11, 11:15
Bannlyst
Citat:

Jag tycker det är extremt tråkigt att test och pilla med operativsystem, men jag är rätt less på både Apple och Microsoft. Jag har egentligen velat köra Linux länge, och bli en lite friare människa, men det har inte blitt av.

Nu när jag har ominstallerat allt nyligen kan jag ge Linux ett försök på den här. Kanske kan man få ut lite mer av hårdvaran utan en massa Apple lull-lull?

Breathe Life Back Into Your Late 2013 Or Older Apple Mac With Linux
https://www.forbes.com/sites/jasonev...ac-with-linux/
Citera
2021-01-11, 11:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JosephMcCarthy
Mint är en bra fork på ubuntu som du kan köra. Om du vill ha klassikt desktop så är det mint annars ubuntu.

Ok. Det ser bra ut. Det är viktigt att det funkar bra med postgres, mysql, python, java och lite sånt där, och har en väldigt bra terminal (iTerm2 på macOS är mkt bra tycker jag). brew funkar rätt bra på macOS faktiskt.

Jag kan ju kanske testa OSet i t.ex. Virtualbox först och se hur det verkar, eller?
Citera
2021-01-11, 11:53
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ok. Det ser bra ut. Det är viktigt att det funkar bra med postgres, mysql, python, java och lite sånt där, och har en väldigt bra terminal (iTerm2 på macOS är mkt bra tycker jag). brew funkar rätt bra på macOS faktiskt.

Jag kan ju kanske testa OSet i t.ex. Virtualbox först och se hur det verkar, eller?
Testa på i Virtualbox du. Om du gillar MacOS kommer du gilla Elementary OS, om du gillar Windows kommer du gilla Linux Mint.

Bara välja ett och tuta och köra.

Vill tipsa om denna länk: https://www.osboxes.org/virtualbox-images/
Finns både Elementary OS och Linux Mint att ladda ner, färdiginstallerat och klart att testas.
Citera
2021-01-11, 12:55
Bannlyst
Citat:
Det har jag heller aldrig påstått, eller hur....

Då har man ju ett vettigt argument, orsak, att testa annat OS eller köra Parallells eller liknande.

Parallells är en besvärlig historia. Har man en äldre iMac , testa Linux. Fungera utmärkt på apple hårdvara.
Citera
2021-01-11, 13:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Testa på i Virtualbox du. Om du gillar MacOS kommer du gilla Elementary OS, om du gillar Windows kommer du gilla Linux Mint.

Bara välja ett och tuta och köra.

Vill tipsa om denna länk: https://www.osboxes.org/virtualbox-images/
Finns både Elementary OS och Linux Mint att ladda ner, färdiginstallerat och klart att testas.

Tackar för tipsen där. Jag föredrar helt klart macOS framför Windows. Det får bli en test av Elementary OS till att börja med nu i veckan.
Citera
2021-01-11, 15:13
Medlem
Lamperouges avatar
Citat:
Tackar för tipsen där. Jag föredrar helt klart macOS framför Windows. Det får bli en test av Elementary OS till att börja med nu i veckan.

Pop OS! Är ett annat bra alternativ som är användarvänligt.
Citera
2021-01-11, 15:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lamperouge
Pop OS! Är ett annat bra alternativ som är användarvänligt.

Tackar för förslaget. Vad talar för Pop OS framför Elementary OS? Det är lite det här som gjort att jag inte kört Linux tidigare; att det finns lite för mycket olika distar att välja på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in