2021-01-11, 14:11
Medlem
trillians avatar
Hej Flashbackare!

Ja, som rubriken lyder. Hur vet vi egentligen om det är bull eller bear?
Finns det någon enkel uträkning för att ta reda på detta?

Man kan ju se på ett visst index om det går uppåt eller nedåt, men på vilken tidshorisont bör man räkna? Börser kan ju gå kraftigt bakåt under några veckors tid för att sedan vända.

Finns någon nationalekonomisk teori om vad som definierar dessa?

Ursäkta mitt slarviga lingo men hoppas ni förstår frågan.

Mvh
Trillian
Citera
2021-01-11, 14:22
Medlem
Hegamons avatar
Det här undrar jag förutom det visuella i just grafen för kryptovaluta i nutid. Jag vet inte alls hur en uppgående trend skiljer ut sig från en bullmarket.

Jag önskar också någon i tråden säger de svenska ordet för bullmarket och bearmarket. Uppgående marknad och nedgående marknad tycker jag inte blir rätt, de uttrycken verkar förklara en tillfällig kortsiktig trend enbart.
Citera
2021-01-11, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trillian
Hej Flashbackare!

Ja, som rubriken lyder. Hur vet vi egentligen om det är bull eller bear?
Finns det någon enkel uträkning för att ta reda på detta?

Man kan ju se på ett visst index om det går uppåt eller nedåt, men på vilken tidshorisont bör man räkna? Börser kan ju gå kraftigt bakåt under några veckors tid för att sedan vända.

Finns någon nationalekonomisk teori om vad som definierar dessa?

Ursäkta mitt slarviga lingo men hoppas ni förstår frågan.

Mvh
Trillian

Det finns egentligen bara bulltrend, nedgångarna är oftast så rappa så ingen hinner med sen köps det upp igen. Så det är som ett lotteri att gå bear egentligen. Bara se charten på alla index genom tiderna.
Citera
2021-01-11, 14:52
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Det här undrar jag förutom det visuella i just grafen för kryptovaluta i nutid. Jag vet inte alls hur en uppgående trend skiljer ut sig från en bullmarket.

Jag önskar också någon i tråden säger de svenska ordet för bullmarket och bearmarket. Uppgående marknad och nedgående marknad tycker jag inte blir rätt, de uttrycken verkar förklara en tillfällig kortsiktig trend enbart.
Kanske inte svenska, snarare franska, men de vanliga termerna var ju hausse och baisse.
Citera
2021-01-11, 14:55
Medlem
trillians avatar
Citat:

Tack för svar! Hur menar du att man kan se detta i grafen för kryptovalutan? Intressant!

Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo
Det finns egentligen bara bulltrend, nedgångarna är oftast så rappa så ingen hinner med sen köps det upp igen. Så det är som ett lotteri att gå bear egentligen. Bara se charten på alla index genom tiderna.

Jag tänkte faktiskt inte använda det till något med min trading, det är mer utifrån ett filosofiskt perspektiv. Kan man egentligen veta om man befinner sig i hausse vs. baisse eller vet man detta först i efterhand?

Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Kanske inte svenska, snarare franska, men de vanliga termerna var ju hausse och baisse.

Jag köper det rakt av! Byter till hausse och baisse. Tack!
Citera
2021-01-11, 14:59
Medlem
Citat:
Tack för svar! Hur menar du att man kan se detta i grafen för kryptovalutan? Intressant!

Jag tänkte faktiskt inte använda det till något med min trading, det är mer utifrån ett filosofiskt perspektiv. Kan man egentligen veta om man befinner sig i hausse vs. baisse eller vet man detta först i efterhand?

Jag köper det rakt av! Byter till hausse och baisse. Tack!

Veta går ju aldrig men man kan ju se utvecklingen på graferna om man använder sig av teknisk analys så kan man spå lite i framtiden kanske. Men svårt.
Citera
2021-01-11, 18:54
Medlem
Q-s avatar
Citat:

Jag har hört Björnmarknad och Tjurmarknad, översatt rakt av bara. Googlade snabbt och Wikipedia säger samma sak.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Marknadstrender
På wikin finns även hausse och baisse, så du väljer ju själv vad du vill använda. I Sverige hade jag valt de svenska termerna i alla fall, det verkar som ganska välkända begrepp som de flesta förstår då jag har hört det flertalet gånger.
Citera
2021-01-11, 21:10
Medlem
Hegamons avatar
Citat:

Du ser att Bitcoin stuckit som ett spjut uppåt. Sedan ser du idag att grafen pekar nedåt kraftigt, det är bear market nu.

Jag vet inte hur uppgående trend skiljer sig från bullmarket (samma med nedgående trend och bearmarket). Flera har skrivit svar i tråden som jag ej läst, ska göra det nu.
Citera
2023-02-11, 19:06
Bannlyst
Har vi bull eller bear market i år?

När ändrar marknaden sig från det ena till det andra?
Citera
2023-02-21, 09:22
Medlem
herrgurkas avatar
Definitionen på en tjurmarknad är när tillgången stigit 20% och en björnmarknad när den sjunkit 20%. Konstigare än så är det inte.
Senast redigerad av herrgurka 2023-02-21 kl. 09:27.
Citera
2023-02-21, 13:14
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ButtButter
Har vi bull eller bear market i år?

När ändrar marknaden sig från det ena till det andra?
Det har varit en bull market 1 okt 2022 till ca 1 feb uppenbarligen. Jag tror vi är på väg i en bear market. Utan att vara påläst så för mig är bull och bear en "känsla". Det har känts att det ska gå uppåt ganska länge nu. Nu känns det som det ska går ner ett bra tag.

Bull och bear är som begreppet "bubbla". Det finns ingen som vet när han är i en bubbla. För då hade han omedelbart lämnat bubblan och cashat hem. Men att ingen lämnar bubblan är själva grunden för bubblan. Man kan bara veta efteråt att man var med om en bubbla.

Trots detta vet jag ändå att vi är i en bubbla just nu, både med bostad och aktier. Tyvärr har jag vetat det ända sedan juli 2020.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in