• 1
  • 2
2021-01-11, 13:29
Medlem
Alltså, hur i helvete kan mrkoll och lexbase vara lagligt?? Detta drabbar GIVETVIS barn till dömda föräldrar. Hur tänker man kring "barnens bästa " i Sverige? BARN RÅKAR ILLA UT PGA DETTA....!!! även om de inte står med i offentliga register!

Pga mrkoll vet många vad jag är dömd för, och folk drar sig undan, likaså deras barn. Min son mår jättedåligt över att andra barn frågar och även drar sig undan från honom. Vad fan liksom!? Är så in i helvete förbannad. Hade jag inte haft en son, så hade jag inte brytt mig på samma sätt.

Diskriminering i allra högsta grad! Och det är måååånga barn som blir lidande pga register över brott och tvistemål som man med enkelt knapptryck hittar.

Hur är det med barnkonventionen som trädde i kraft förra året?

Tycker definitivt att dessa sidor måste läggas ned omedel bums för att skydda barnen! Vart kan man vända sig? Stora skadestånd borde betalas ut till alla berörda! Och detta måste uppmärksammas internationellt.
Citera
2021-01-11, 13:32
Medlem
xposures avatar
Det är tyvärr omöjligt eftersom det är offentliga handlingar och de förmedlar en tjänst.
Väldigt många har försökt att ta bort sig själva, men så länge du inte har en skyddad identitet så hamnar du fortfarande där inkl Ratsit, Lexbase etc.
Det är isf regeringen du ska rikta dig till för att försöka få till en lagändring.
Citera
2021-01-11, 13:34
Medlem
Lungcancers avatar
Fan alla har väl något i brottsregistret, spänn av för fan och ge ungen ett vapen ifall han blir mobbad.
Citera
2021-01-11, 13:37
Medlem
Jaha? Det skulle du tänkt på innan du ägnade dig åt kriminella handlingar. Grattis, du har orsakat en sämre uppväxt för ditt barn. Vem hade kunnat ana det?

De här tjänsterna är som en offentlig skampåle som stämplar folk för deras handlingar i det offentliga rummet. Man blir svartmålad på livstid, förstör sina möjligheter att få jobb, sociala kontakter och boende. På sikt, när folk lärt sig detta, så kommer nog den risken att verka preventivt mot brott mer än vad vad risken till fängelse gör.
Citera
2021-01-11, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Jaha? Det skulle du tänkt på innan du ägnade dig åt kriminella handlingar. Grattis, du har orsakat en sämre uppväxt för ditt barn. Vem hade kunnat ana det?

De här tjänsterna är som en offentlig skampåle som stämplar folk för deras handlingar i det offentliga rummet. Man blir svartmålad på livstid, förstör sina möjligheter att få jobb, sociala kontakter och boende. På sikt, när folk lärt sig detta, så kommer nog den risken att verka preventivt mot brott mer än vad vad risken till fängelse gör.

Dubbelbestraffning är väl olagligt i EU? De som förekommer där har väl avtjänat sitt straff redan.
Citera
2021-01-11, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonssonligan77
Alltså, hur i helvete kan mrkoll och lexbase vara lagligt?? Detta drabbar GIVETVIS barn till dömda föräldrar. Hur tänker man kring "barnens bästa " i Sverige? BARN RÅKAR ILLA UT PGA DETTA....!!! även om de inte står med i offentliga register!

Pga mrkoll vet många vad jag är dömd för, och folk drar sig undan, likaså deras barn. Min son mår jättedåligt över att andra barn frågar och även drar sig undan från honom. Vad fan liksom!? Är så in i helvete förbannad. Hade jag inte haft en son, så hade jag inte brytt mig på samma sätt.

Diskriminering i allra högsta grad! Och det är måååånga barn som blir lidande pga register över brott och tvistemål som man med enkelt knapptryck hittar.

Hur är det med barnkonventionen som trädde i kraft förra året?

Tycker definitivt att dessa sidor måste läggas ned omedel bums för att skydda barnen! Vart kan man vända sig? Stora skadestånd borde betalas ut till alla berörda! Och detta måste uppmärksammas internationellt.

Det är väll bra att samhället "uppfostrar" barn att missakta kriminella, även om det är lite sorgligt när föräldrarna misslyckas och andras barn tvingas att socialsiera deras barn, barn kan ju vara synnerligen elaka.
Citera
2021-01-11, 13:45
Medlem
Kriminella borde inte ha barn
Citera
2021-01-11, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo
Dubbelbestraffning är väl olagligt i EU? De som förekommer där har väl avtjänat sitt straff redan.

Dubbel juridisk bestraffning,
Citera
2021-01-11, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Dubbel juridisk bestraffning,

Jo men det blir ju som en offentlig skampåle, det gör det svårt för dom att komma tillbaka och vad tjänar samhället på det tänker du?

De enda som tjänar på det är väl dom som har sajterna.
Citera
2021-01-11, 13:51
Medlem
JohannaIsiks avatar
Kriminella ska inte få samma förutsättningar i samhället som personer som sköter sig. Det ska inte heller deras barn som tar efter kriminalitet. Barn bör få nya målsman
Citera
2021-01-11, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo
Jo men det blir ju som en offentlig skampåle, det gör det svårt för dom att komma tillbaka och vad tjänar samhället på det tänker du?

Om devill ha en andra chans behöver man ju veta att de är straffade.

Citat:
De enda som tjänar på det är väl dom som har sajterna.

Och de som inte vill beblanda sig med excons, återfalsrisken i sverige är inte nämvärt bättre än tex usa.

Sajterna förenklar ju bara tillgängligheten, jag tycker ju att staten skulle driva nått motsvarande, dvs domar och dyl digitaliserat och sökbart.

Det är samhället som står för fiolerna, det är hela samhällets information.
Citera
2021-01-11, 14:02
Medlem
Minns en kvinna som var mycket upprörd när Lexbase kom,
talade ut i dubbeluppslag i Aftonhoran eller Sexpressen.

Lexbase stigmatiserade "oss kvinnor som faller för våldsamma män".

Tänker att det är extra bra med Lexbase för er,
för tänk om ni skulle råka para er med nån som inte är kriminell.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in