Citat:
Ursprungligen postat av
IcyWener
Hur förväntar sig Staten och Rättsväsendet att fängelse är ett sätt att bekämpa brottslighet? Det bästa är att hjälpa den kriminelle att ändra sitt beteende. Vi borde stänga alla fängelser och bygga upp behandlingsläger i Norrland.Där kan de genomgå terapi på obestämd tid till dess att en panel läkare, psykologer, beteendevetare, och kriminologer, anser att man är återanpassad. Kriminalitet på anstalten skall bestraffas med bältesläggning och Klorpromazin intravenöst. Det är lugnande och de som sköter sig ska premieras. Då kommer brottslogen att göra vad som helst för att inte göra något korkat. Idag sitter brottslingen en bestämd tid och släpps sedan fri troligen sjukare än han var innan. Terapi framför straff anser jag är bättre. Då kommer man garanterat vara en laglydig kastrerad tjur när man kommer ut.
Behandling har tidigare varit ledordet (därav ”kriminalvård”). Dock måste man ifrågasätta om det fungerar. Kalle som fyllekör någon gång och hamnar i finkan kan säkert förändra sig, däremot tror jag knappast multikriminella Mohammad som rånat 20 pers och pissat dem i ansiktet kan återanpassas.
Det finns olika initiativ för detta idag, dock (av någon märklig anledning) är det ingen som mätt resultat om det faktiskt går att vårda bort kriminellt beteende. Viss forskning har gjorts på det (GW har pratat om det ett ant gånger), och enligt honom har återfallsförbrytare en 3% chans att bryta kedjan.
Om du nu tänker dig alla kostnader med psykologer, alla platser som behövs, alla mentorer etc, är det verkligen värt det (även om man kan komma upp till hela 10%)? Det finns åtskilliga ex på fiaskon där dessa vänsterteorier har fallerat.
Dom där förbrytarna dödar och förstör hela liv i sin jargong. Även om 1/10 kan räddas är det moraliskt försvarbart att släppa ut 9st som kan förstöra oskyldigas liv? Dom här människorna orsakar ofantliga kostnader idag, inte bara rättegångskostnad och polisiära resurser utan även kostnaderna av offer som inte kan funktionerna ordentligt i samhället pga trauman.
Då detta data (förbrytare, dommar och övrig statistik) i dag bara finns låsta i statens system är det svårt att forska på det. Därav kan dessa vänsterfantasier fortsätta att frodas då det är svårt motbevisa med hårda data (pga dess otillgänglighet).
Min gissning är iaf att om man beräknade detta korrekt och involverade alla kostnader så skulle det knappast finnas något argument för vård. Och då har vi inte heller tagit upp den kanske främsta anledningen till straff, offrets utgångspunkt.
Jag säger bara ”3 strikes and you’re out!”