2021-01-11, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
https://en.wikipedia.org/wiki/Norepi...take_inhibitor

Amphetamine and many of the other substituted amphetamines are inhibitors of VMAT2 and potent agonists of the trace amine-associated receptor 1 (TAAR1); agonism of TAAR1 triggers phosphorylation events that result in both non-competitive reuptake inhibition and reversed transport direction of monoamine transporter proteins. As a result, monoamines flow out of the cell and into the synaptic cleft. Thus, amphetamine and its derivatives have a pharmacological profile that is much different than classical NDRIs, but analogous to trace amines.

MOA-B hämmar nedbrytningen av spåraminer.
Atypiska depressioner med inslag av ångest/social fobi är starkt knutet till extremt låg självkänsla och rejection-senstivity.

Spåraminer är således viktigt.
Har ej ngn låg självkänsla öht. Nära o kära beskriver mig som, jävligt envis, lojal, tålamodig osv... Jag är typ knäpptyst när jag e med mina vänner - vet ej vad jag ska säga osv.. inget med lågsjälvkänsla, kan faktiskt vara rätt social o jag hälsar alltid o hjälper vartenda (främmande) med hjälp...
Citera
2021-01-11, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kladdigkuk
Samma här, har inte pallat att ta kontakt med ngn läkare än. Hur gör man för att få hjälp? ringer man bara vårdcentralen och förklarar sina prob? Testat gaba i kapselform från heatwell, funkar icke. Ngt jag märkt är att om man druckit alkohol blir den sociala ångesten mkt värre flera dagar efter
Ladda ner kry, be om ssri- problemet löst...
Citera
2021-01-11, 12:42
Medlem
Hursom -bestämde för att ha kvar fluoxetin 20 mg men att jag tar bort mirtazapinet -då den ej ger önskad effekt. Kunde höja till 40 mg men tänker göra det om nån vecka istället. Btw, av just Fluoxetin så kan man faktiskt ta det varannan dag. Så om jag ökar lite senare till 40 mg, så tänker jag ta morgon; 40 mg, kväll; 40 mg -skippar dan därpå o fortsätter. Vad tycker ni om det? Den har ju fan överdrivet lång halveringstid
Citera
2021-01-11, 12:50
Medlem
Testat sertralin och fluoxetin och det hjälpte inte alls mot min sociala fobi. Fick Venlafaxin då min läkare sade att antidepp med noradrenalinåterupptagshämmare fungerar bättre mot ångest jämfört med de som bara är selektiva serotoninåterupptagshämmare. Jag började dock aldrig med dem då biverkningslistan skrämde upp mig för mycket.

Det enda som hjälpt mig är att varje dag utsätta mig för saker utanför min comfort zone. Jag märker direkt om jag bara suttit inomhus i en dag att det direkt blir värre. Samma med det sociala. Det hjälpte mig att lära känna nytt folk som jag inte är van att konversera med för att bli mer bekväm rent socialt. Annars hade jag bara min lilla sociala cirkel där jag inte utmanades socialt, och när jag väl träffade folk utanför min sociala cirkel blev jag sjukt nervös och visste inte vad jag skulle prata om.
Citera
2021-01-11, 12:58
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ayatollah-Khamenei
Har ej ngn låg självkänsla öht. Nära o kära beskriver mig som, jävligt envis, lojal, tålamodig osv... Jag är typ knäpptyst när jag e med mina vänner - vet ej vad jag ska säga osv.. inget med lågsjälvkänsla, kan faktiskt vara rätt social o jag hälsar alltid o hjälper vartenda (främmande) med hjälp...

Mkay, du förstår ej då jag talar om genesen kring många sociala fobier etc.
Men men.. Om du vill syssla med hårklyverier be my guest.

Lycka till
Citera
2021-01-11, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zozinka
Testat sertralin och fluoxetin och det hjälpte inte alls mot min sociala fobi. Fick Venlafaxin då min läkare sade att antidepp med noradrenalinåterupptagshämmare fungerar bättre mot ångest jämfört med de som bara är selektiva serotoninåterupptagshämmare. Jag började dock aldrig med dem då biverkningslistan skrämde upp mig för mycket.

Det enda som hjälpt mig är att varje dag utsätta mig för saker utanför min comfort zone. Jag märker direkt om jag bara suttit inomhus i en dag att det direkt blir värre. Samma med det sociala. Det hjälpte mig att lära känna nytt folk som jag inte är van att konversera med för att bli mer bekväm rent socialt. Annars hade jag bara min lilla sociala cirkel där jag inte utmanades socialt, och när jag väl träffade folk utanför min sociala cirkel blev jag sjukt nervös och visste inte vad jag skulle prata om.
mm.. känner igen. Nu tex. tänker jag ta en lång promenad o sedan gå till gymmet. Man mår bättre av det som fan.

Testat venlafaxine - va tom. uppe i maxdosen [225 mg för social fobi]. Hjälpte ej, kände mig bara onormal o jävligt trött. Fluoxetin är bra mot ångest, antar jag får fixa den sociala fobin på egen hand -då som jag tidigare nämnt så va voxra utmärkt men blev för pratig på ett dåligt sätt. Fluoxetin känner jag iaf. ångestdämpande o så som jag kände förr.

Har även för mig Fluoxetin är den enda SSRI som är en påverkan på GABAA receptorerna. Ska byta VC o sedan snacka med psykolog hur jag ska få denna sociala ångesten att minskas. Mår faktiskt bra så denna gången får man hoppas på inget avbokande haha
Citera
2021-01-11, 13:38
Medlem
Citat:
Mkay, du förstår ej då jag talar om genesen kring många sociala fobier etc.
Men men.. Om du vill syssla med hårklyverier be my guest.

Lycka till
Kan du utveckla. Ärligt talat förstår jag inte riktigt vad du menar?

Har du tips mot den sociala fobi/ångesten? O då inga självklara tips -ex. möt dina rädslor..

En intressant sak [som e väldigt off T.] -jag skiter i helt o hållet om man är homosexuell eller könsbyte. Nu skiter jag helt i det o kan va vän med en bög tom.

Många skriver man blir känslokall, själv märker jag ej av det. Mina enda biverkningar är, lite ökad svettning, ibland hypomanisk[ser det positivt], muntorrhet o lite käkproblem. Har ej märkt av sexuella biverkningar på ngn ssri/snri jag testat
Citera
2021-01-11, 17:00
Medlem
Har nog haft social fobi i ungefär 6 år nu utan förbättringar, men gett upp på skiten. Skulle verkligen behöva hjälp, gick på antideppresiva i 6 års tid blev ingen förbättring slutade med dom samma nu.
Citera
2021-01-11, 17:00
Medlem
Dock så har jag inte ens utmanat mig själv, Så kan inte påstå att jag försökt bota det.
Citera
2021-01-11, 17:01
Medlem
Men mina symtom är ryckningar i ansiktet darrningar i benen/armar/händer, Stickningar i huvudet känns som man ska tuppa av i folkmassor. Svettningar också såklart Och jag har väldigt grov undviker allt som har med sociala sammanhang att göra.
Citera
2021-01-15, 22:31
Medlem
Citat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Norepi...take_inhibitor

Amphetamine and many of the other substituted amphetamines are inhibitors of VMAT2 and potent agonists of the trace amine-associated receptor 1 (TAAR1); agonism of TAAR1 triggers phosphorylation events that result in both non-competitive reuptake inhibition and reversed transport direction of monoamine transporter proteins. As a result, monoamines flow out of the cell and into the synaptic cleft. Thus, amphetamine and its derivatives have a pharmacological profile that is much different than classical NDRIs, but analogous to trace amines.

MOA-B hämmar nedbrytningen av spåraminer.
Atypiska depressioner med inslag av ångest/social fobi är starkt knutet till extremt låg självkänsla och rejection-senstivity.

Spåraminer är således viktigt.
Exempel på dessa mediciner? Aourix mm känns ganska värdelöst o TCA vågar jag ej ge mig på om det ens hjälper mot fobi. Tror samtal med psykolog e det bästa men vet ej vad jag rkt ska säga...
Citera
2021-01-15, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addee3
Men mina symtom är ryckningar i ansiktet darrningar i benen/armar/händer, Stickningar i huvudet känns som man ska tuppa av i folkmassor. Svettningar också såklart Och jag har väldigt grov undviker allt som har med sociala sammanhang att göra.
Låter som benso kanske kan vara ngt för dig inkl. samtalsterapi. Eller lyrica...ej svårt att få utskrivet om man har social fobi. Kanske tom. inderal hade funkat.
Själv så kan jag umgås med personer o så men när jag känner mig obekväm så håller jag käften o får ej fram ngt ord...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in