2021-01-10, 13:06
Medlem
Har bott i ett hus sen 2013 med en luftvärmepump och en kamin i köket jag eldar i på vintern. Normalt har varit att när det brunnit i kaminen i 4-5 timmar kan luftvärmepumpen stängas av för kaminen ger en otroligt bra värme i hela huset. Sotaren var här för ca 2 månader sen och sa allt ser bra ut. För 2 veckor sen började jag elda. Men det brinner inte bra i kaminen, och det blir inte speciellt varmt. Murstocken på övervåningen brukar gissningsvis kännas som den är 35-40 grader, men nu blir den inte varmare än vad det är i luften. Och endast köket, där kaminen står, har behaglig temperatur. Måste fortfarande köra värmepumpen i vardagsrummet. När jag ska tända brukade jag kasta in typ 4 små tändblock och sen lasta in en hög ved så tog det sig snabbt. Nu behöver jag 2-3 ggr så många tändblock annars vill det inte ta sig ordentligt.

Ska jag ringa sotaren så han får komma och kika igen, eller vad kan vara fel?
Citera
2021-01-10, 13:14
Medlem
Testat öppna ett fönster lite vid tändning? Tänker med luftvärmepump så kan det vara svårt att ta sig ibland pga luftflödet
Citera
2021-01-10, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosewood
Har bott i ett hus sen 2013 med en luftvärmepump och en kamin i köket jag eldar i på vintern. Normalt har varit att när det brunnit i kaminen i 4-5 timmar kan luftvärmepumpen stängas av för kaminen ger en otroligt bra värme i hela huset. Sotaren var här för ca 2 månader sen och sa allt ser bra ut. För 2 veckor sen började jag elda. Men det brinner inte bra i kaminen, och det blir inte speciellt varmt. Murstocken på övervåningen brukar gissningsvis kännas som den är 35-40 grader, men nu blir den inte varmare än vad det är i luften. Och endast köket, där kaminen står, har behaglig temperatur. Måste fortfarande köra värmepumpen i vardagsrummet. När jag ska tända brukade jag kasta in typ 4 små tändblock och sen lasta in en hög ved så tog det sig snabbt. Nu behöver jag 2-3 ggr så många tändblock annars vill det inte ta sig ordentligt.

Ska jag ringa sotaren så han får komma och kika igen, eller vad kan vara fel?
Felet är ju att det inte brinner bra.
Jag kan inte jättemycket, men avgörande är ju tillgång på syre. Har du någon lufttillförsel till kaminen? Annars öppna ett par fönster när du tänder.
Citera
2021-01-10, 13:18
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Fuktig ved?
Citera
2021-01-10, 13:20
Medlem
Jag brukar ha luckan på glänt, alla spjäll öppna på max och sedan ett fönster eller dörr på glänt,
När det sedan tagit sig rejält stänger jag dörr fönster och luckan justera sedan med spjället.
Citera
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Luft är viktigt. Sen kan så vitt jag förstått trycket i luften pch luftfuktighet ha med saken att göra. När det är lågtryck tar det längre tid för det att ta sig i min kamin.
Sen kan det ju vara så att något blokerar någonstans. Jag fick en gång in en fågel i min kamin.
Kanske kan någon skata eller dylikt påbörjat ett bobygge i skorstenen?
Citera
Medlem
xposures avatar
Hur bra "drag" har du i kaminen?
Du kan även ta och tända eld på ett par tidningspapper och hålla uppe vid pipan innan du tänder för att "få igång" den.
Citera
2021-01-10, 13:25
Medlem
Stäng av luftvärmepumpen ett tag innan du tänder
Citera
2021-01-10, 13:28
Avslutad
Vad har din ved för energiinnehåll nu jämfört med tidigare? Mycket mer värme i ek, fruktträd, lönn och björk, än i pil och gran/tall.
Citera
2021-01-10, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Felet är ju att det inte brinner bra.
Jag kan inte jättemycket, men avgörande är ju tillgång på syre. Har du någon lufttillförsel till kaminen? Annars öppna ett par fönster när du tänder.

Felet är att du har för dåligt drag.
Om en fläkt är igång någonstans i huset. Typ köksfläkt eller badrumsfläkt, kan det förstöra draget. Likaså om du har ett fönster öppet på övervåningen, då drar det ut där - och mindre genom kaminröret.
Att öppna ett fönster i köket är ett gammalt knep för att hjälp få igång draget.
Det finns något som kalla för "kalllras" - och det är när draget är så dåligt att det till och med drar neråt genom skorstenen - (händer när det är varmare ute än inne). Så det är inte kallras du har utan jag skrev det bara för att förtydliga bilden hur luften rör sig i olika situationer.

Det finns olika sätt att kontrollera draget. Man kan hålla en ljuslåga i närheten av kaminluckan och se om den sugs in ordentligt - Man kan tända en bit hopknycklat tidningspapper och slänga in, och se om draget får fart. (värmen brukar göra att draget ökar). Själv brukar jag väta på handens utsida och hålla handen nära draget och då känner man att det blir kallt när det är drag.

Det kan vara du har fått något i skorstenen sedan sotaren var där?
Om inget hjälper får du ringa sotaren.

Och jag vill tillägga att det finns risker med att inte ha tillräckligt bra drag. Dels kolmonoxid. Och dels soteld.
Citera
2021-01-10, 13:55
Medlem
Kanske får ringa sotaren då. Under 7 år i huset med värmepump och eldning har jag i år bara ändrat på 1 sak. Bytte leverantör av ved. Dock köper mina grannar här ved från samma snubbe och har inget att klaga på. Blandved med ganska mycket björk, precis som min förra leverantör. Det enda jag tänkte själv var fuktig ved eller nåt stopi skorstenen. Då veden är bra enligt dom andra kanske det hamnat något i skorstenen sen sotaren var här. Han körde ju test med tidningspapper och sa att det är bra drag.
Citera
2021-01-10, 14:05
Medlem
Turist i tidens avatar
Är veden fuktigare nu än tidigare säsonger?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in