Citat:
Ursprungligen postat av
SirDuke
Felet är ju att det inte brinner bra.
Jag kan inte jättemycket, men avgörande är ju tillgång på syre. Har du någon lufttillförsel till kaminen? Annars öppna ett par fönster när du tänder.
Felet är att du har för dåligt drag.
Om en fläkt är igång någonstans i huset. Typ köksfläkt eller badrumsfläkt, kan det förstöra draget. Likaså om du har ett fönster öppet på övervåningen, då drar det ut där - och mindre genom kaminröret.
Att öppna ett fönster i köket är ett gammalt knep för att hjälp få igång draget.
Det finns något som kalla för "kalllras" - och det är när draget är så dåligt att det till och med drar neråt genom skorstenen - (händer när det är varmare ute än inne). Så det är inte kallras du har utan jag skrev det bara för att förtydliga bilden hur luften rör sig i olika situationer.
Det finns olika sätt att kontrollera draget. Man kan hålla en ljuslåga i närheten av kaminluckan och se om den sugs in ordentligt - Man kan tända en bit hopknycklat tidningspapper och slänga in, och se om draget får fart. (värmen brukar göra att draget ökar). Själv brukar jag väta på handens utsida och hålla handen nära draget och då känner man att det blir kallt när det är drag.
Det kan vara du har fått något i skorstenen sedan sotaren var där?
Om inget hjälper får du ringa sotaren.
Och jag vill tillägga att det finns risker med att inte ha tillräckligt bra drag. Dels kolmonoxid. Och dels soteld.