2021-01-10, 14:38
Medlem
En vvs:are tar en tusenlapp för att leta upp felet och ge tips. Jag var i samma sits. Tillslut ringde jag efter vvs tekniker. Efter 20 minuter med en skiftnyckel och ett schema han hade med sig har det aldrig brunnit så bra och varit så effektiv värmefördelning i våran vedpanna. Vi fick mycket tips om hur alla inställningar fungerar och hur man ska elda för att få en jämn värmefördelning 😊
Citera
2021-01-10, 16:17
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosewood
Har bott i ett hus sen 2013 med en luftvärmepump och en kamin i köket jag eldar i på vintern. Normalt har varit att när det brunnit i kaminen i 4-5 timmar kan luftvärmepumpen stängas av för kaminen ger en otroligt bra värme i hela huset. Sotaren var här för ca 2 månader sen och sa allt ser bra ut. För 2 veckor sen började jag elda. Men det brinner inte bra i kaminen, och det blir inte speciellt varmt. Murstocken på övervåningen brukar gissningsvis kännas som den är 35-40 grader, men nu blir den inte varmare än vad det är i luften. Och endast köket, där kaminen står, har behaglig temperatur. Måste fortfarande köra värmepumpen i vardagsrummet. När jag ska tända brukade jag kasta in typ 4 små tändblock och sen lasta in en hög ved så tog det sig snabbt. Nu behöver jag 2-3 ggr så många tändblock annars vill det inte ta sig ordentligt.

Ska jag ringa sotaren så han får komma och kika igen, eller vad kan vara fel?

Under en stor del av november/december rådde sk. inversion i luften/väderleken, vilket gör att luften "trycks ner" i skorstenen och därmed kan förorsaka dåligt drag och rök i kamin och eldstäder. Kanske har inversionen påverkat din kamin/skorsten?
Citera
2021-01-10, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Stäng av luftvärmepumpen ett tag innan du tänder
Varför?
Citera
2021-01-10, 17:36
Medlem
Tar in veden direkt utifrån och eldar?
Kall ved behöver vara i rumstemp ett dygn före eldning om den är lite fuktig.
För att testa veden kan du lägga in några vedträn
i ugnen, sätta den på 75 grader i tio timmar.
Provelda sedan och se om du märker någon skillnad.
Citera
2021-01-10, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr H
Tar in veden direkt utifrån och eldar?
Kall ved behöver vara i rumstemp ett dygn före eldning om den är lite fuktig.
För att testa veden kan du lägga in några vedträn
i ugnen, sätta den på 75 grader i tio timmar.
Provelda sedan och se om du märker någon skillnad.
Det är alltså en braskamin jag har, inte en panna.

Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Under en stor del av november/december rådde sk. inversion i luften/väderleken, vilket gör att luften "trycks ner" i skorstenen och därmed kan förorsaka dåligt drag och rök i kamin och eldstäder. Kanske har inversionen påverkat din kamin/skorsten?
Ska ringa sotaren och nämna det.

Ved har jag alltid tagit in korg för korg som eldas direkt utan att ha legat i rumstemperatur.
Men nu i år, i och med detta problem, så har jag även testat att ha en rejäl laddning inne ståendes vid värmen från kaminen i 4 dagar vilket inte gjorde någon skillnad. Det brann lika segt för det.

edit: Minsann, efter 6 timmars eldande så har murstocken blivit lite varm på övervåningen. I alla fall lite varm i mitten av den. Detta brukar ta max två timmar normalt.
Senast redigerad av Rosewood 2021-01-10 kl. 18:48.
Citera
2021-01-10, 19:20
Medlem
Har du bytt fönster eller dörrar? Stängt till tilluftsventiler i fasad eller spaltventiler i fönster? Ändrat din ventilation?
Citera
2021-01-10, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staroprama
Har du bytt fönster eller dörrar? Stängt till tilluftsventiler i fasad eller spaltventiler i fönster? Ändrat din ventilation?
Nej, har ju inte ändrat på nåt alls.
Citera
2021-01-19, 11:33
Medlem
glajarns avatar
Om det har fungerat tidigare om åren när du har eldat och du har problem nu så tycker jag du ska ringa sotaren och be honom kolla upp skorsten. Har själv kamin och använder luftvärmepump så jag vet precis vad du menar.😁
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in