2021-01-10, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Folk vill lämna men the big four gör dig av med konkurrensen. Twitter skulle fan gå under om Trumps 88 miljoner följare skulle dra till Parler.
Säkert, inte, Barak Obama har 120 miljoner följare och Justin Bieber är god tvåa med 112. Och som du säkert förstår kan man följa flera konton samtidigt.
Citera
2021-01-10, 19:53
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Jag tänker att han kan anlita personer som kan detta med han själv som finansiär.
Visst skulle han kunna göra det, men tror han är lite för snål för det. Donald Trump har faktiskt Joakim von Anka mentaliteten så sett. Dessutom är han ganska känslig när det kommer till vad folk säger om honom, så frågan är om han hade tillåtit en neutral moderering där, med ganska generös yttrandefrihet. Och klarar han inte av det så hade Trump-twitter bara blödit pengar.
Citera
2021-01-10, 19:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Hehehe, "Vi vill också vara med och leeeeka! Fatta vad jobbigt det är att bygga sin egen plattform utan hjälp av de vi försöker störta!"

Påminner lite om NMR som skriker sig hesa över avsaknad av yttrandefrihet, samtidigt som de själva kommer inskränka yttrandefriheten (tillsammans med annat) för sina meningsmotståndare vid ett maktövertagande.
Citera
2021-01-10, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Folk vill lämna men the big four gör dig av med konkurrensen. Twitter skulle fan gå under om Trumps 88 miljoner följare skulle dra till Parler.

Twitter går redan med förlust..
Citera
2021-01-10, 19:59
Medlem
pinnpelle88s avatar
Internet är 99% privat ägt där Google + Apple står för majoriteten av ägandet. Dessa privata bolag är inte folkvalda, ej är de heller reglerade.

De kan godtyckligt ta bort någon från internet om de så önskar, vi har redan sett hur andra bolag såsom VISA, Mastercard osv tar bort betalningstjänster om kunden har "fel" åsikter. I ett samhälle där mer och mer händer online är det väldigt farligt och det är vad vi kallar för "slippery slope".
Citera
2021-01-10, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hlewagastir
Vilket innebär att 58% i Demokratiska Kalifornien röstade för att människor med appjobb (typ Uber) inte ska räknas som anställda. Medelklassen klagar gärna på orättvisor, men röstar nej till att fattiga ska få mopsa upp sig och slippa ta slavjobb.

Jag undrade ett tag varför jag skapade ett FB konto men du briljerar inlägg efter inlägg. Jag är glad att vissa tycker att mina inlägg är bra men shit...

Det är precis den stat som mer än någon symboliserar den här nya rörelsen.
AOC är inte problemet, hon kanske blir korrupt senare men hon var en hårt arbetande knegare som hjälpte sin morsa att betala hyran efter college med flera jobb så att hennes hem inte skulle tas ifrån dem av bankirerna. Hon har min respekt.

Det tragiska är kanske att folket inte är värre än politikerna. Den där artikeln som du postade ekar i mitt huvud.

Det finns ett överskott av eliter.

Påminner mig lite om något annat, om vi ska ta något närmare än gillen som var så långt borta.
När fackföreningarna (av egentliga som det visade sig senare) goda skäl inte ville ha in kvinnorna i jobben och använde facken för att mota bort dem och i vissa fall invandrare från högbetalda industrijobb bl.a. .

De förlorade dock och resultatet blev ju så klart att reallönerna stagnerade i förhållande till hur de hade växt innan och att både man och hustru till slut fick jobba dubbelt så mycket som familj för att ha råd med samma hus, bil och standard som det förr krävdes en förvärvsarbetare att uppnå.

Sättet att bekämpa detta med hade ju varit det som Bernie Sanders agiterade för. Han ville ju höja minimilönen precis som AOC och kämpade för att de papperslösa skulle få papper och bilda fackförbund. Det skulle också minska invandringen då möjligheten (behovet) för mer exploatering skulle minska och istället skulle en effektivisering ske genom utbildning och teknikförbättring.

Lösningen innan hade varit att bjuda in kvinnorna i facken. Att stänga ute dem...är som att försöka stänga ute invandrarna. Det är som att hålla emot havet, det går inte, inte helt och hållet i alla fall. Förr - kvinnans frigörelse och idag öppna gränser (oberoende av vad man tycker om dessa saker som i sig själva). Det ska störta välfärdsstaten och solidariteten sa den nyliberala högern i Sverige en gång i ett par hemliga dokument jag för länge sedan glömt källan till.

Man borde möta fienden i fält istället för att försöka hålla emot vid vallen i dessa fall. Men i detta fall gör man ingetdera. Man har matat i den liberala medelklassen att öppna gränser, sanctuary cities mm i USA är bra. Samtidigt röstar man för att trycka ner samma människor som man bjuder in, av ren självbevarelsedrift. Detta kommer så klart att leda till splittring och ytterligare försvagning av sammanhållningen. Precis det de vill. Facken stod i Prop 22 på rätt sida denna gång, på de svagastes - man bygger ju grunden uppifrån ner - men vilka var de 58%:en i en så blå stat mitt i en pågående blå våg?

Det är den nya realiteten. Man är nöjd med en ny underklass och lurar sig själv att de får en chans genom detta. Vad som långsamt istället kommer att hända är att allt fler kommer att få bli "independent contractors" och en allt mindre grupp kommer att ha fasta, långsiktiga kontrakt som självständiga konsulter eller som fast anställda, skyddade av sina nätverk och ev framtida professionella organisationer, någon ny form av fack för små grupperingar.

https://calaborfed.org/no-on-prop-22-faq/

Jag är ledsen att jag svamlar lite. Allting börjar faktiskt falla på plats i huvudet på mig i alla fall. Hoppas på att någon plockar upp något. - Nog för att det här är den ekonomiska biten som inte riktigt är topic så jag kanske inte borde ha gått så här långt här. Ber om ursäkt för det!

För att avsluta på en tragikomisk not, se den här och njut: https://www.youtube.com/watch?v=BL-3QvC6bq4 Crazy Pictured predicted it för 5 år sen!

Svensk humor när den är som bäst.
Senast redigerad av Diskussionen 2021-01-10 kl. 20:08.
Citera
2021-01-10, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Softer
Twitter behöver inte oroa sig, i och med sitt ställningstagande har de nu De Goda i ryggen.

Tror inte deras investors är så glada med så mycket minus dom går

Dom goda leftist cucksen är inte kända för att investera

Go woke, go broke
Citera
2021-01-10, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88
Internet är 99% privat ägt där Google + Apple står för majoriteten av ägandet. Dessa privata bolag är inte folkvalda, ej är de heller reglerade.
Apple? Hur då? På vilket sätt "äger" Apple en stor del av nätet?
Citera
2021-01-10, 20:07
Medlem
pinnpelle88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kringelikrok
Apple? Hur då? På vilket sätt "äger" Apple en stor del av nätet?

IOS.
Citera
2021-01-10, 20:12
Medlem
Citat:
IOS.
Det kallar jag inte att äga en stor del av nätet.
Citera
2021-01-10, 20:12
Medlem
slashxs avatar
Citat:
IOS.
De äger internet lika mycket som jag äger Volvo för att jag kör en Volvo. Internet är ett spindelnät av accesspunkter.
Citera
2021-01-10, 20:18
Medlem
pinnpelle88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kringelikrok
Det kallar jag inte att äga en stor del av nätet.

Citat:
Ursprungligen postat av slashx
De äger internet lika mycket som jag äger Volvo för att jag kör en Volvo.

I oktober 2020 stod mobila internet användandet för 48% av det totala nätanvändandet. Hur mkt IOS telefoner det är låter jag vara osagt men att Google/Android är störst är det ingen tvekan om.

Google och Apple visade båda 2 att de _inte_ är neutrala i politiska frågor i förrgår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in