• 1
  • 2
2021-01-09, 13:48
Medlem
Flickpojkens avatar
Hållbarhets aktier kommer starkt 2021.

Inte minst kommer Biden och USA subventionera denna sekto enormt. Snart är USA med i Paris avtalet igen. Detta blir en trigger för hela branschen så de är smart att sitta på några aktier innan USA är med igen. Äger bland annat HydrogenPro, Eoulus vind och Zaptec. Samtliga kommer dra iväg ordentligt när Biden sätter igång. Köpte också nyligen Implementa Sol som jag äger långsiktig.

En Jocker i min portfölj just nu är Sustainable Energy Solutions (Se min tråd om bolaget). Eftersom aktien "billigt" och eftersom potentialen i branschen är stå stor. Samma att de faktiskt finns en chans att dom får igång verksamheten.

Även teknik för återvinning samt att begränsa nedsmutsning och miljöföroreningar kommer starkt 2021. Köpte nyligen we are We aRe Spin Dye här. Verksam inom modeindustrin och olika "coola" märken av gammal hipsters som tar sej detta som early adapters. Sen hakar tråkiga stora bolag som HM på. HM införde dessutom en klar hållbarhets ide i samband med att Helena Helmersson tillträde. Här finns även Tombra som har fortsatt potential.

Köpte också CirChem.

Vad har ni för tankar? Som här finns dessutom en potensial att hugga nån bra aktie nästa vecka. Eftersom branschen är på gång just nu och flera rusningar är vänta nästa vecka.
Senast redigerad av Flickpojken 2021-01-09 kl. 14:32.
Citera
2021-01-09, 15:57
Medlem
happilappis avatar
Ja, clean energy kommer vara en av dom bäst presterande sektorerna under decennier. Kortsiktigt är mycket inprisat i den generella kursrusningen vi sett dock. Men långsiktigt bör de bara gå upp och upp, om du inte köper helt värdelöst skötta bolag dvs.
Citera
2021-01-09, 16:39
Medlem
Zaptec har redan dragit iväg, där är det tyvärr för sent.
Citera
2021-01-09, 20:36
Medlem
Tror på den trenden i stort, men har inget riktigt bra bolag som följer min långsiktiga strategi inom hållbarhet specifikt. Har däremot lagt in en chanspost i TPGY, en SPAC (bolag för omvänt förvärv) som kommer bli EVBox under Q1. EVBox är en av världens största aktörer inom laddstolpar så tycker att den kvalar in under elektrifieringstrenden.
Citera
2021-01-09, 20:47
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRosen
Tror på den trenden i stort, men har inget riktigt bra bolag som följer min långsiktiga strategi inom hållbarhet specifikt. Har däremot lagt in en chanspost i TPGY, en SPAC (bolag för omvänt förvärv) som kommer bli EVBox under Q1. EVBox är en av världens största aktörer inom laddstolpar så tycker att den kvalar in under elektrifieringstrenden.

Bra inlägg. Inspirerande. Var köper du EVBox?
Citera
2021-01-09, 20:51
Medlem
Flickpojkens avatar
Letar efter några hållbarhets aktie för nästa vecka. Och eventuellt något att sitta på fram tills Bides tillträde och en bit in i hans ämbetstid.

Leter således efter något med hyfsad fundament och köper inte på ren spekulation den här gången.

Här är en lista (En av många!):

https://www.hållbaraaktier.se/i/a42300002/2020/

Många lopp är ju körda men de finns alltid eftersatta aktier! Bara att kavla upp ärmarna!

Detta blir strålande period för förnybara grejer. Mycket är bubblor men på medel långsikt är de ett väldigt intressant område just nu.
Senast redigerad av Flickpojken 2021-01-09 kl. 20:55.
Citera
2021-01-09, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
Letar efter några hållbarhets aktie för nästa vecka. Och eventuellt något att sitta på fram tills Bides tillträde och en bit in i hans ämbetstid.

Leter således efter något med hyfsad fundament och köper inte på ren spekulation den här gången.

Här är en lista (En av många!):

https://www.hållbaraaktier.se/i/a42300002/2020/

Många lopp är ju körda men de finns alltid eftersatta aktier! Bara att kavla upp ärmarna!

Detta blir strålande period för förnybara grejer. Mycket är bubblor men på medel långsikt är de ett väldigt intressant område just nu.

Var ser du bubblorna då! 🙂
Citera
2021-01-09, 21:12
Medlem
Nästan alla stack iväg efter Biden-seger, men vill man rida på vågen så kan jag väl nämna några.
KNDI
EOSE
FORTUM
NOVA
BIOGAS
BLNK
PYR
GEVO
CADLR
MAXN
GP
SUNW
VVPR
SOLT
AOW
SOL
Citera
2021-01-09, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
Bra inlägg. Inspirerande. Var köper du EVBox?

EVBox är inte noterade än. Men TPGY på New York-börsen kommer övergå i EVBox senast i mars om allt går som planerat.

TPG Pace Benedicial Finance Corp. är det fullständiga namnet. Det är en SPAC (special purpose aquisition company) som är ett noterat bolag vars enda syfte är att köpa in ett tidigare onoterat på börsen. Som en smidigare börsnotering alltså.

EVBox har ett par konkurrenter men mig veterligen är de bland de största på laddstolpar som kan användas av samtliga elbilstillverkares bilar. Och Biden har lovat 500.000 laddstolar i USA till 2030 och EU har lovat 2-3 miljoner laddstolpar.
Citera
2021-01-10, 10:58
Medlem
Jepp, regleringar mot ”oren energi” kommer sannolikt öka, efterfrågan kommer att öka iom detta + teknikutveckling iom att fler börjar använda sig av det.

Som någon skrev, en del är redan inprisat iom de kursrusningar som varit 2020. Men ’magkänslan’ känns lite som tech var ungefär 2010, dvs dyrt men blev flerfaldigt dyrare på ett decennium.

Bubbla eller ej, hållbar energi är här för att stanna. Sedan kommer det nog bli en volatil resa, inget för den med svagt hjärta.
Det är min spådom. Hög risk i många bolag dock, tiden lär sålla agnarna från vetet.
Citera
2021-01-10, 13:24
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRosen
EVBox är inte noterade än. Men TPGY på New York-börsen kommer övergå i EVBox senast i mars om allt går som planerat.

TPG Pace Benedicial Finance Corp. är det fullständiga namnet. Det är en SPAC (special purpose aquisition company) som är ett noterat bolag vars enda syfte är att köpa in ett tidigare onoterat på börsen. Som en smidigare börsnotering alltså.

EVBox har ett par konkurrenter men mig veterligen är de bland de största på laddstolpar som kan användas av samtliga elbilstillverkares bilar. Och Biden har lovat 500.000 laddstolar i USA till 2030 och EU har lovat 2-3 miljoner laddstolpar.

Biden vill lägga tvåtusen miljarder USD på miljö sattsningar under en 4 års period!! Kan leta fram en källa om nån gärna vill. Även om de landar på hälften är de enomt mycket pengar. För att sätta de i perspektiv så är Sveriges BMP endast 556,1 femhundrafemtisextio miljarder USD!

Biden har nu övervikt i senaten och bör få igenom sina sattsningar. De kan nog bli en del laddstolpar där! De är bara kolla på Norska Zaptec hur dom drar iväg.

Skulle också va fint med ett riskksapitalbolag på området TPG. Vet du något om ledning? De är A och O.
Senast redigerad av Flickpojken 2021-01-10 kl. 14:13.
Citera
2021-01-10, 13:31
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Var ser du bubblorna då! 🙂

De är omöjligt att säga. Men de klart att en del substanslösa bolag flyter med i hypen. Även bolag som inte är eller blir lönsama på grund av konkursens kommer slås ut. Så där kommer många åka på en nitlott .

Ska jag komma med en gissning tror jag vätgasbolag som sattsar på fordonsindustrin kommer slås ut. Med undantag för flyg och eventuelt tankfartyg.
Senast redigerad av Flickpojken 2021-01-10 kl. 13:38.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in