• 6
  • 7
2021-01-09, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noicebaby
Jag har nyligen börjat dejta en kille som är väldigt rolig och fin som person. Vi har bra sex och fin connection..
Nu till problemet.. jag skulle komma hem till honom på en dejt, första gången vi träffades hemma hos honom och inte hos mig.
Det hela startade med att vi skulle äta en bit mat och ta ett glas vin.. då gick allt utför. Han börjar plocka fram varorna ur kylskåpet som vi ska laga maten med. Jag insåg ganska snabbt att det rörde sig om matvaror ifrån Lidl, konstiga märken och sånt som bara finns på Lidl!
Jag sa ingenting och vi började laga maten. Jag hade en stor klump i magen. Maten var klar och han frågade mig om jag ville ha rött eller vitt vin. Rött vin ville jag ha, då drar han fram en sketen vinbox, inte ens en flaska?!
Vi äter maten, jag kände en stor avsmak och nästan hällde i mig vinet för att dämpa ångesten. Då skymtar jag en pantpåse i köket. Han samlar pant i en Ö&B påse!
Jag tror att botten är nådd här.. men ånej, det blir värre. Efter maten ska vi se en film på Netflix, jag viker av in på toan.. och då ser jag till min stora förskräckelse att killen har ICA BASIC TOALETTPAPPER!! Man får ju för helvete träflisor när man torkar sig. När jag är klar på toan och beger mig med svidande underliv mot vardagsrummet där han sitter och har startat upp Netflix, så kommer det fram att han delar konto med en vän.. vad i helvete?! Har han inte ens råd med ett eget konto??
Jag har fått nog.. jag reser mig upp och säger att jag har fått huvudvärk och vill åka hem..

Vad fan ska jag göra..? Jag gillade verkligen denna killen..
Nu när jag skriver detta kommer jag att tänka på de gånger han blivit hembjuden till mig.. han har haft med sig rosor köpta i en matbutik och inte ifrån en blomsteraffär.. och jag skymtade en gång när vi skulle ha sex och han tog av sig skjortan att den var ifrån H&M..
FAN!! Hur tar jag upp detta med honom?! Han har hört av sig flertalet gånger men jag har inte svarat på varken sms eller samtal.. jag måste förklara snart varför jag dragit mig undan.

Någon som varit med om liknande?
Hur löste ni problemet? HJÄLP

Uppenbart på språket att du är en kille som trollar!
2021-01-09, 16:12
Medlem
Jag handlar allt på Mathem och vad får jag för betyg?
Du skall ta killen för han är ekonomisk och känn på
madrassen för där har han kanske kosingen.
2021-01-09, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15cmSLAK30cmRAK
Ta och räkna hur mycket ränta du betalar om du tar ett huslån på 30-40 år. Du betalar minst den dubbla summa av vad huset egentligen kostar.

Dessutom så kan du spendera pengar på vad du vill när du inte är skuldsatt istället för att 1/3 av lönen per automatik går till lånekostnader varje månad. Hur lugnt tror du att en sover om man har 3 miljonerslån på banken och räntan går upp 1-2% procentenheter? många svenskar kommer få lämna sina hus när det inträffar.

Du får betala betydligt mindre i ränta under den tiden än vad börsen ger i avkastning. Det kanske strider mot ens känslor, men mest rationellt är det att belåna sig så mycket som möjligt till låg ränta och lägga kapitalet på börsen. Håller man inte med förstår man inte ekonomiska kalkyler.
2021-01-09, 16:25
Medlem
15cmSLAK30cmRAKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Du får betala betydligt mindre i ränta under den tiden än vad börsen ger i avkastning. Det kanske strider mot ens känslor, men mest rationellt är det att belåna sig så mycket som möjligt till låg ränta och lägga kapitalet på börsen. Håller man inte med förstår man inte ekonomiska kalkyler.

Det låter bra teoretiskt, tills det rasar som det gjorde i mars. - 30-40% på en månad. Hur mycket lån hade du på portföljen då? Satt du stilla i båten? Hur kändes det när du förlorade en massa lånade pengar?
2021-01-09, 16:49
Medlem
Det är inte alls teoretiskt utan helt realistiskt! Mina Aktier har gått 50% 2019 35% 2020 Från helt vadliga svenska storbolag. Visserligen kan ingen sia vad framtidens börser kommer går, men historiskt går det uppåt 7 av 10 år uppåt
2021-01-09, 16:52
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Stackars dig...
Ränta är ingenting man får lära sig i skolan nu för tiden?

Nä, skolan har jag aldrig brytt mig om.

Citat:
Ursprungligen postat av 15cmSLAK30cmRAK
Ta och räkna hur mycket ränta du betalar om du tar ett huslån på 30-40 år. Du betalar minst den dubbla summa av vad huset egentligen kostar.

Dessutom så kan du spendera pengar på vad du vill när du inte är skuldsatt istället för att 1/3 av lönen per automatik går till lånekostnader varje månad. Hur lugnt tror du att en sover om man har 3 miljonerslån på banken och räntan går upp 1-2% procentenheter? många svenskar kommer få lämna sina hus när det inträffar.

Klarar man inte av en ränteökning på 2 procentenheter så får man tamejfan skylla sig själv. Då borde man antingen låst låneräntan alt. skitit i att köpa åbäket från början.

Att folk ser det som någon form av vinst att sitta med miljoners på sitt lilla swedbankkonto gör mig nästan provocerad. Det betyder att man inte har egen tankeförmåga utan köpt allt som SVT och Hollywood har skedmatat en med att pengar på banken skulle vara ekvivalent med lycka. Så är inte fallet, det finns det vetenskap som backar upp. Har man nu 100 miljoner kronor så bör det vara för att man har ett välbetalt arbete som man tycker om eller för att man sparat ihop till något man alltid drömt om för att spendera skiten på. Att samla på sig pengar i någon form av "den som har mest när den dör vinner" - anda tjänar ju bara ett syfte, att slava åt "Big Corp".

Citat:
“Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming "Wow! What a Ride!”
- Hunter S. Thompson
Senast redigerad av Zabriskie.Point 2021-01-09 kl. 16:59.
2021-01-09, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
En stor del av sveriges befolkning lever som den här snubben. Du har nog bara aldrig märkt det eftersom att du vistats i finare kretsar.

Man präglas som mest av sina 8 första levnadsår. Så om den här snubbens föräldrar var sparsamma när han var ung har han det liksom inprogramerat i sig själv att vara det.

Betydligt bättre än att slösa pengar som man inte har, tycker jag. Men kanske inte passar dig. Du får väl bjuda hem honom till dig igen nästa gång och fundera mer på saken.

Då vet jag varför jag är så sparsam av mig. Vi hade inte mycket pengar när jag var barn och jag minns att mina kompisar på mitt kalas hemma hos mig sa: "vad lite godis det är" när de kollade i sina godispåsar mina föräldrar köpt. De hade inte råd med mer.

TS är en {ord för prostituerad} som jag aldrig skulle dejta. Hon bryr sig bara om status och pengar.

Jag köper dock kvalité-toapapper så där håller jag med.
2021-01-09, 16:56
Medlem
Odagans avatar
Låter som en snubbe med vett nog att inte bränna cashen på skräp..
2021-01-09, 16:58
Medlem
retinas avatar
Fy fan vilken snål rackare.

Misstänker att du funnit parfym inköpt på Rusta om du tjuvkikat i badrumsskåpet. Förmodar att inredningen/möblerna hos killen var från IKEA eller Blocket?

Nä, spring och titta aldrig tillbaka.
2021-01-09, 17:02
Medlem
Karmans avatar
Kul fabulerat, TS. Har du ens någon kille? Eller har du ens haft någon?
2021-01-09, 17:08
Medlem
Diablo1118s avatar
Ser inte någon frågeställning som gör att denna tråden passar i Privatekonomi.
Känns mer som relation & Samlevnad eller laidback....
Dessutom mest trams i tråden så det blir ett hänglås.../Mod
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in