• 1
  • 2
2021-01-08, 20:31
Medlem
Ufukdouds avatar
Tumme mitt i handen novis.
Sotaren vill inte helhetsgodkänna pga takstegen går i ojämna rader.
De två översta takstegen sitter en pannrad åt höger pga skorstenen.
Tydligen ska alla steg sitta på samma pannrad.
Betongpannor. Kan man bara flytta över de pannorna där stegen sitter, så alla sitter på samma rad. eller måste man riva upp alla pannor och lägga om skiten?
Från ett håll till ett annat så att säga.

Om jag förklarar dåligt.
Kan man riva upp en pannrad, mitten på taket och göra en liten rokad. Eller måste allt bort och sättas tillbaka.
(Kanske var likadant förklarat )

Tacksam för svar.
Citera
2021-01-08, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ufukdoud
Betongpannor. Kan man bara flytta över de pannorna där stegen sitter, så alla sitter på samma rad. eller måste man riva upp alla pannor och lägga om skiten?

Om jag förklarar dåligt.
Kan man riva upp en pannrad, mitten på taket och göra en liten rokad. Eller måste allt bort och sättas tillbaka.

Tacksam för svar.

Jo man kan lossa enskilda pannor och flytta takstegen, du kan även skjuta upp pannorna så du kan gå säkrare på läkten medans du jobbar med det.
Citera
2021-01-08, 20:42
Medlem
Ufukdouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo
Jo man kan lossa enskilda pannor och flytta takstegen, du kan även skjuta upp pannorna så du kan gå säkrare på läkten medans du jobbar med det.

Ty för svar.
Litet hus med ett rätt flackt tak, är det bara att flytta eller behöver man nån sorts specialkunskaper eller verktyg.
Kanske dumförklarar mig själv, men råkar bara aldrig ha rört något med tak förut.
Citera
2021-01-08, 20:43
Medlem
Citat:

Om jag förklarar dåligt.

Tacksam för svar.
Du behöver inte flytta på pannorna, bara stegen. Lyft bort pannorna, börja högst upp vid nock. Stegen är ihakade bakom panna och träläkt. De går att flytta.
Citera
2021-01-08, 20:44
Medlem
Ufukdouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Du behöver inte flytta på pannorna, bara stegen. Lyft bort pannorna, börja högst upp vid nock. Stegen är ihakade bakom panna och träläkt. De går att flytta.

Stegen sitter fast i pannorna.
Citera
2021-01-08, 20:45
Medlem
tongzhis avatar
Du jobbar lämpligen nerifrån och upp när du flyttar stegen, så kan du gå på dom när du arbetar dig uppåt. Jag förstår det som att det är enskilda steg och då är de bara hängda över respektive panna och läkt. Skjut upp pannan ovanför steget och skjut sedan steget uppåt innan du lyfter det utåt, sen bara flytta till rätt plats och omvänd procedur. OM taket är "ordentligt" lagt kan de två nedre och övre pannraderna vara skruvade eller spikade, i så fall måste du givetvis ta bort ev skruv/spik. Men många tak är inte fästa.
Citera
2021-01-08, 20:50
Medlem
Citat:
Ty för svar.
Litet hus med ett rätt flackt tak, är det bara att flytta eller behöver man nån sorts specialkunskaper eller verktyg.
Kanske dumförklarar mig själv, men råkar bara aldrig ha rört något med tak förut.

Stegen sitter skruvade i läkten så du behöver bara en skruvdragare och lämpligt bits förmodligen, du ser säkert när du börjar riva i det.
Citera
2021-01-08, 20:52
Medlem
Ufukdouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tongzhi
Du jobbar lämpligen nerifrån och upp när du flyttar stegen, så kan du gå på dom när du arbetar dig uppåt. Jag förstår det som att det är enskilda steg och då är de bara hängda över respektive panna och läkt. Skjut upp pannan ovanför steget och skjut sedan steget uppåt innan du lyfter det utåt, sen bara flytta till rätt plats och omvänd procedur. OM taket är "ordentligt" lagt kan de två nedre och övre pannraderna vara skruvade eller spikade, i så fall måste du givetvis ta bort ev skruv/spik. Men många tak är inte fästa.

Det är 14 pannrader, varav de två översta sitter en rad åt sidan.
Stegen är fastnitade i pannorna, från fabrik skulle jag nog säga.

jag tar nog och ger mig på ett försök iaf att flytta skiten, riktigt grinigt från sotaren. Men det är en annan historia.
Citera
2021-01-08, 20:52
Medlem
Ufukdouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo
Stegen sitter skruvade i läkten så du behöver bara en skruvdragare och lämpligt bits förmodligen, du ser säkert när du börjar riva i det.

Svarar dig med bara för sakens skull.

Stegen är fast i själva pannan, har ingen kontakt med läkt.
Citera
2021-01-08, 20:57
Medlem
tongzhis avatar
Citat:
Det är 14 pannrader, varav de två översta sitter en rad åt sidan.
Stegen är fastnitade i pannorna, från fabrik skulle jag nog säga.

jag tar nog och ger mig på ett försök iaf att flytta skiten, riktigt grinigt från sotaren. Men det är en annan historia.

Nitade? Har aldrig hört om, men det är säkert möjligt. Återanvänd om du kan, annars dra till valfri byggbutik och komplettera med lösa steg som man bara hänger över sen. Och hoppas läkten är fräsch så den bär.
Citera
2021-01-08, 21:03
Medlem
Ufukdouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tongzhi
Nitade? Har aldrig hört om, men det är säkert möjligt. Återanvänd om du kan, annars dra till valfri byggbutik och komplettera med lösa steg som man bara hänger över sen. Och hoppas läkten är fräsch så den bär.

Själv vet jag inget om tak, men stegen sitter rakt igenom borrade hål i pannan med en nån sort fyrkantsbricka under. Ser ut som en skitstor popnit typ.
Köpte huset för 4 månader sen, satt in kamin, renoverat skorsten med mera.
Bara stegen kvar för att det ska bli godkänt.
Citera
2021-01-08, 21:04
Medlem
Citat:
Svarar dig med bara för sakens skull.

Stegen är fast i själva pannan, har ingen kontakt med läkt.

Då är det ju bara flytta pannan, busenkelt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in