• 1
  • 2
2021-01-08, 12:27
Medlem
Hej,

Jag är hyffsad ny inom aktie och fonder men tycker det är intressant.

Jag har lite planer på sätta in en summa (ca 50k) på någon aktie som förhoppningsvis ökar, i vilken aktie skulle ni lägga in detta på?
Citera
2021-01-08, 12:30
Medlem
Opaques avatar
Investor

Ingen tvekan
Citera
2021-01-08, 12:32
Medlem
Håller med om Investor om du bara ska ha en.
Annars 10000 var i:
Polygiene
Orexo
Etrion
Latour
Zenergy
Citera
2021-01-08, 12:43
Medlem
GeleZachas avatar
Du ska absolut inte satsa allt på ett kort, sprid ut risken på många aktier. Något av det första man får lära sig när det gäller aktiehandel
Citera
2021-01-08, 12:51
Medlem
Ska kolla upp dessa aktier! Stort tack för svaren!

Är inte norwegian eller typ scandic också hyffsad säkra för ökning? Jag vet såklart att inget är helt 100 men ni förstår vad jag menar hoppas jag...
Jag tänker nu när vaccinet kommer så borde väl folk resa lite mer och bo på hotell osv..
Citera
2021-01-08, 13:00
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snabbastistan

Är inte norwegian eller typ scandic också hyffsad säkra för ökning? Jag vet såklart att inget är helt 100 men ni förstår vad jag menar hoppas jag...
Jag tänker nu när vaccinet kommer så borde väl folk resa lite mer och bo på hotell osv..

Norwegian är ungefär motsatsen till en säker placering. Dels har det skett en enorm utspädning (nya aktier, så du kan inte jämföra med vad priset per aktie var tidigare), dels finns det en högst reell risk att de kommer gå i konkurs.

Köp investmentbolag med rabatt (titta på https://ibindex.se/ibi/#/index) eller en eller ett par indexfonder (ex en OMX-fond och en USA- eller globalfond).
Citera
2021-01-08, 14:22
Medlem
Vill du göra en snabb Trade affär tycker jag att du ska köpa Tesla aktier och sälja när de når 1000$. Teslas Aktiekurs avslutades på 816,04 igår efter att ha legat på 759,74 dagen innan. Just Nu kl: 14:19 (under förhandeln) ligger kursen på 855,22.

Jag är nästan övertygad om att Tesla når 1000$ innan månadens slut, eftersom förväntningarna på bolaget är stora samtidigt som Tesla går med vinst och bilproduktionen ökar.

Teslas ägare, Elon Musk, blev dessutom världens rikaste man igår. Se länk: https://www.visualcapitalist.com/elo...erson-in-2021/
Senast redigerad av Jonken63 2021-01-08 kl. 14:39.
Citera
2021-01-08, 14:41
Medlem
Bulkninjas avatar
Sprid riskerna.

Alla aktier är exakt så mycket värda som de kostar för tillfället.
Om man tror att den ska stiga, då är det redan kompenserat för detta.
Finns inga guldkalvar. Det är en avvägning mellan risk och avkastning.

Och du kommer aldrig att ha mer info eller kunna mer om en specifik aktie än vad marknaden gör
Citera
2021-01-08, 14:59
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snabbastistan

Jo, köp lite SAS också...
Citera
2021-01-08, 15:33
Medlem
Purovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Håller med om Investor om du bara ska ha en.
Annars 10000 var i:
Polygiene
Orexo
Etrion
Latour
Zenergy

Poängen med att köpa Latour till premie på ca 50% ?
Citera
2021-01-08, 16:22
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Du ska absolut inte satsa allt på ett kort, sprid ut risken på många aktier. Något av det första man får lära sig när det gäller aktiehandel
Fast Investor är ett investmentbolag, så det är ju som att köpa flera aktier, eller andelar i en fond. Deras verksamhet är ju just ägande och förvaltning, det är inte direkt ett tillverkande företag.
Ska man bara köpa en aktie är det inget dåligt val alls.
Om man litar på Wallenberg, de köper väl inga andra bolag?
Citera
2021-01-08, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Purovsky
Poängen med att köpa Latour till premie på ca 50% ?
För små summor för att direktköpa deras bolag.
Men annars är det vansinne att köpa investmentbolag med premie.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in