Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-08, 07:12
  #1
Medlem
Min bil drar tjuvström. Jag hittade kretsen som tar tjuvström så felsökningen pågår för fullt av vilken komponent som är trasig.
Men det är ändå intressant att gå in lite djupare in i ciffrornas värld.
Jag undrar om det går på något sätt att räckna fram det som händer i praktiken med bilbatteri?

Det jag vet! Bilbatteri är på 62Ah, bilen drar tjuvström på 110-120 mA. Det tar ca 2-3 dagar för att det ska vara helt urladdad. Utan tjuvström förbrukar bilen ca 10-20mA.
Man kan lägga till att batteri är inte i nyskick så kanske en avdrag på ca 20-30% kan göras samt några minusgrader ute om det påverkar beräkningen.
Så kan man på något sätt räkna fram om det verkligen stämmer med verkligheten?

Om det alltså tar 3 dagar för mitt batteri laddas ur med värdena på 120mA så då borde det ta ca 18 dagar att laddas ur utan tjuvström, tänker jag rätt nu?
Citera
2021-01-08, 07:24
  #2
Medlem
0.12*3*24 = 8.64 Ah

Antingen är ditt batteri väldigt dåligt, eller du laddar det bara lite, eller det är något som drar mer ström ibland.
Citera
2021-01-08, 07:52
  #3
Medlem
Ja, ser väldigt lite ut. Kan det vara så att jag kör så lite så att den hinner aldrig laddas upp ordentligt?
Citera
2021-01-08, 08:05
  #4
Medlem
Ja, att se till att ladda batteriet ordentligt är en rätt nödvändig åtgärd.
Citera
2021-01-08, 08:42
  #5
Medlem
sommarlovs avatar
Förhållandet mellan ström och tid är inte linjärt.
Enkelt uttryckt betyder det att vid små strömuttag upplevs batteriet som "större".
Citera
2021-01-08, 09:37
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bragoden
Ja, ser väldigt lite ut. Kan det vara så att jag kör så lite så att den hinner aldrig laddas upp ordentligt?
Särskilt på vintern hinner inte batteriet återladdas helt. Detta märks särskilt om bilen/batteriet är något äldre.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback