2021-06-07, 19:18
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Inte alltid, väl? För ett antal år sedan var det väl varje månad, vill jag bestämt minnas.
Jo, innan 1945. Inte så många kvar som faktiskt kommer ihåg när det testades varje månad.
Citera
2021-06-08, 11:37
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Jo, innan 1945. Inte så många kvar som faktiskt kommer ihåg när det testades varje månad.

Ojojoj! Är det så länge sedan. Jag börjar bli gammal.

Är det verkligen så? Jag försökte söka, men hittar inget annat än att det är varje kvartal, men inte när det infördes.
Citera
2021-06-08, 17:16
Medlem
DennisOlofs avatar
Såg att 112 appen håjtade till om att det skulle varit larm igår 15.00 men jag hörde inget.

Hade fönstret öppet igår hela dagen, och även idag pga värmen. Då hör man larmet OK men jag hörde inget igår trots att appen gav meddelande om att larmet skulle tjuta.

Någon annan som hörde tjutet igår ?

Kan man se någon stans om det är fel som rapporterats in och vilka orter ?

Inte för att jag bryr mig så mycket men larmet brukar fungera eller ?
Senast redigerad av DennisOlof 2021-06-08 kl. 17:21.
Citera
2021-06-08, 19:11
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Såg att 112 appen håjtade till om att det skulle varit larm igår 15.00 men jag hörde inget.

Hade fönstret öppet igår hela dagen, och även idag pga värmen. Då hör man larmet OK men jag hörde inget igår trots att appen gav meddelande om att larmet skulle tjuta.

I alla orter med fler än 1000 tusen innevånare så ska det ha tjutit igår. Här gjorde det så, men du kanske bor i en liten by? Du får väl åka till Biltema och köpa ett eget horn.
Citera
2021-06-08, 19:13
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof

Hörde det igår. Både in i min lägenhet utan öppna fönster och genom telefon från det håll samtalet jag hade befann sig.
Citera
2021-06-08, 20:17
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Ojojoj! Är det så länge sedan. Jag börjar bli gammal.

Är det verkligen så? Jag försökte söka, men hittar inget annat än att det är varje kvartal, men inte när det infördes.
Försvarsmakten har förstås svar!
Citat:
En seglivad myt är att signalen testas varje månad. Det stämmer inte. Eller har i alla fall inte gjort på cirka en mansålder.

Under andra världskriget hade man begränsad provning varje helgfri måndag en gång i månaden klockan 15.00. Sedan andra världskrigets slut har testet istället genomförts kvartalsvis.
https://www.forsvarsmakten.se/sv/inf.../hesa-fredrik/
Citera
2021-06-09, 15:59
Medlem
DennisOlofs avatar
Ok. Då antar jag det bara var jag som inte hörde det pga jag gjorde något som dränkte bort ljudet.

Det är ju inte direkt så att jag sitter och lyssnar efter det varje måndag när det ska låta, ibland har jag läst om att larmet inte hörts på vissa orter.

Och nej, jag bor inte i en liten håla, det är inte så långt till Arlanda här ifrån. Men själva tutande luren är typ 3km bort så är man inomhus, kanske lyssnar lite på radio eller något annat som skapar oljud. Då hör man inte hesa fredrik.

Men alla satans flygplan (bortsett från pandemin vi har nu) har jag hört sedan typ för evigt. Ovant när man befinner sig på andra platser och inte hör flyget.
Citera
2021-06-09, 16:08
Medlem
hippilis avatar
Bor ute på landet men i en stad förr. Så det tutas nu för tiden åxå? Kommer ihåg lägenheten jag bodde i hade tutan precis ovanför och jag jobbade natt och blev väckt av den, tutan funkade inte efter ett tag konstigt nog.
Citera
2021-06-10, 05:56
Medlem
Så nästa gång blir den 6:e September, (första helgfria måndag i månaden) om inget
annat spännande händer i det explosiva samhället som Sverige ha blivit ..
Citera
2021-06-10, 06:40
Medlem
Captain.Tottes avatar
Första måndagen varje månad. Lät klart och tydligt i måndags.
Citera
2021-06-10, 09:32
Medlem
Molton99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captain.Totte
Första måndagen varje månad. Lät klart och tydligt i måndags.

Då bor du inte i Sverige om du hör den varje månad.
Första helgfria måndagen sista månaden i varje kvartal.

Så den tutar i mars, juni, september och december.
Citera
2021-06-10, 16:36
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Ungefär så länge har man nog varnat i radio innan. Kanske längre? Men jag har inte tänkt på när det började. Men dom gjorde inte det på 90-talet i varje fall.

Från Wikipedia:

"Signalen Viktigt meddelande testas fyra gånger per år[10], (första helgfria måndagen i mars, juni, september och december), klockan 15.00. Information ges i Sveriges Radios samtliga radiokanaler strax före detta klockslag och när provet är avslutat."

Testen har hållit på sen tidigt 60-tal i nuvarande form. Hur ”hesa fredrik” testades innan det har jag dålig koll på. Hur länge det varnats i radio vet jag inte heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in