2022-06-30, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...edEntry=916064

Den hörs nu.

Det här börjar ju bli en parodi, framför allt när vi redan är i skymningsläge och ingen människa under 60 år vet hur de olika larmen låter.

Förr var det så att det bara och endast bara var stationsbefäl på räddningstjänsten som kunde sätta på utomhuslarmen. Dessa kunde bara beordras av den kommunala RC,RL eller stabchefen. I vissa fall kunde smittskyddsläkaren och polisen begära VMA genom RL.

I totalsförvaret var det enbart regeringen och chefer inom försvarsmakten som kunde begära utomhuslarm om höjd beredskap och flyglarm. Detta verkställdes av räddningstjänstens stationsbefäl.

För runt 5 år sedan fick vi ett kaos där ett flertal myndigheter plötsligt kunde klicka på en knapp via SOS-Alarm för att kicka igång VMA via utomhularm, SMS, P4 och TV. Sedan dess har vi haft ett flertal falsklarm! Det är nu väldigt ILLA att räddningsledaren i den kommunen som detta falsklarm berör inte vet någonting om varför utomhuslarmet ljöd.

Annars är det rätt "normalt" att utomhuslarmet kan ljuda lokalt i olika kommuner om räddningsledaren anser att det behövs pga någon allvarliga olycka som ger gasutsläpp (den enda gång som utomhuslarmet ljuder vid VMA).

Så fort SOS-Alarm AB fick taktpinnen till VMA så fick vi stora problem med systemet. Gud förbjude om SOSs alarmister råkar sätta igång flyglarmet nu när vi faktiskt befinner oss på gränsen till höjd beredskap!
Citera
2022-09-07, 00:56
Medlem
JagMatarHuslimers avatar
Älskar Hesa fredrik. Öppnar alltid fönstret och njuter av ljudet
Citera
2022-12-05, 15:12
Medlem
revsaxens avatar
Tjöt lite längre idag eller så var det en illusion.
Citera
2022-12-05, 20:14
Medlem
RickyXs avatar
Har hört den "på riktigt" en gång då det var ammoniakutsläpp i den lokala ishallen.
Citera
2022-12-05, 22:57
Medlem
DennisOlofs avatar
Jag vet var tutan finns där jag bor men det är faktiskt inte så ofta man hör den. Jag är då inomhus och tänker oftast inte på det. Men idag hördes det faktiskt ordentligt, tror det är pga vädret. Vissa typer av väder och årstider gör att ljudet bärs långa vägar. Sommartid brukar jag inte höra den om jag inte är utomhus och då är det ganska svagt ljud.

Jag brukar alltid höra glassbilen på fredagarna, den är punktlig och alltid bra ljud i den tutan :-D
Citera
2023-12-04, 16:38
Medlem
Tänkte avnjuta det månatliga testet av Hesa Fredrik (VMA) idag kl. 15:00, men tydligen så fungerade inte signalen i stora delar av Stockholm.

Är Putin i farten nu igen?
Citera
2023-12-05, 17:41
Medlem
Trontie123s avatar
Fattar inte varför man fortfarande använder Hesa Fredrik. Tror majoriteten av folk i en kris inte hade förstått varför en tuta helt plötsligt låter. Varför använder man inte bara en "air raid siren" som de flesta andra glr?
Citera
2023-12-08, 14:03
Medlem
flazbazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trontie123
Fattar inte varför man fortfarande använder Hesa Fredrik. Tror majoriteten av folk i en kris inte hade förstått varför en tuta helt plötsligt låter. Varför använder man inte bara en "air raid siren" som de flesta andra glr?
"Utomhusvarning med tyfoner (Hesa Fredrik)
Utomhusvarningssystemet kan användas för beredskapslarm och flyglarm om Sverige skulle råka i krig."
/Krisinformation.se
Hur är detta _inte_ ett flyglarm menar du?
Citera
2023-12-08, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trontie123

Vad är skillnaden mellan en sån och Hesa Fredrik?

Skulle inte ett system som varnar alla via mobilen vara bättre? Fast det kanske inte är möjligt rent tekniskt med tanke på förmodad överbelastning?

Felet med Hesa Fredrik är att den inte funkar som den ska. Har för mig att den har börjat tjuta helt utan anledning flera gånger också. Systemet är inte tillförlitligt helt enkelt.
Citera
2023-12-08, 15:41
Medlem
Trontie123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flazbaz
"Utomhusvarning med tyfoner (Hesa Fredrik)
Utomhusvarningssystemet kan användas för beredskapslarm och flyglarm om Sverige skulle råka i krig."
/Krisinformation.se
Hur är detta _inte_ ett flyglarm menar du?
För att majoriteten fattar va det här betyder https://youtu.be/SJ5Q__uLcDA?si=G_6Vfj6krmrO8qqu
Medan ingen fattar varför de hör ett" TUUUUUUUT" från ingenstans..
https://youtu.be/c3PJe1Z7dBk?si=1yFUyBvDR39u-wiQ
Citera
2023-12-08, 15:58
Citat:
Ursprungligen postat av termometern
Vad är skillnaden mellan en sån och Hesa Fredrik?

Skulle inte ett system som varnar alla via mobilen vara bättre? Fast det kanske inte är möjligt rent tekniskt med tanke på förmodad överbelastning?

Felet med Hesa Fredrik är att den inte funkar som den ska. Har för mig att den har börjat tjuta helt utan anledning flera gånger också. Systemet är inte tillförlitligt helt enkelt.

Det finns givetvis ingen skillnad, Hesa Fredrik är vårat flyglarm och precis som i andra länder används det när man behöver uppmärksamma befolkningen på något - dvs. Viktigt meddelande till allmänheten.

Vi har redan ett system som förmedlar VMA via mobilen, det går då ut ett SMS till alla telefoner uppkopplade på berörda master med information om att exempelvis stänga dörrar och ventilation vid brand.

Mobiltelefoni är dock inte pålitligt i en krissituation, strömmen kan slås ut, masten kan slås ut, signalen kan störas ut, nätet kan överbelastas och en del har telefonen avstängd eller på ljudlöst och så vidare.

Därför använder vi tyfoner, radio, TV och numera även mobiltelefoni. Beroende på vart du bor, för tyfoner finns inte över allt och bor du exempelvis nära ett kärnkraftverk har du (hade?) även en särskild apparat i hemmet.

Alla system kan fallera, därför testar man. Utomhussignal som gått igång utan anledning har säkert skett, men de fall jag kommer på just nu har varit privata. Exempelvis tyfoner på bangårdar, i industriområden eller hamnar. En del verksamheter har egna system för exempelvis brand och giftiga utsläpp.

Till de som tycker att ljudsignalerna är komplicerade, så är jag övertygad om att folk kan hålla reda på de tre olika larmsignaler som finns: Beredskapslarm, flyglarm och VMA.

Hyfsat simpelt, tutar det så sök information via SR/SVT. Får tutan damp (korta tonstötar), sök skydd innan du söker information.

Lustigt nog använde vi förr just flyglarmet som test-signal, det var kanske inte så vidare smart.
Citera
2023-12-16, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
Så ska de låta utomhuslarmen vid kris, krigsfara eller vid krig ..

https://www.krisinformation.se/detta...sfara-och-krig
SOS Alarm "hesa fredrik" : https://www.youtube.com/watch?v=tQa1CZZWs0g

Men när hörde vi den senast?
1925
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här