2021-01-06, 19:14
Medlem
Snartfinsks avatar
Tjena!

Jag har på senare år förflyttat mig från landet till storstaden och jag skulle behöva tips på hur jag kan bygga ett portabelt och ett större sångbås för att kunna isolera min sång och minska/stoppa ljudet från att nå grannarna.

Fördelen när jag höll till på landet var att jag hade tillgång till en stuga och hade bra avstånd till grannarna och kunde därför stå och skrika/vråla och sjunga bäst jag ville. Men nu när jag bor i lägenhet så är inte den möjligheten där och det lär dröja tills jag har kapital att kunna förflytta mig till landsbygden igen.

Men till dess: hur bygger jag ett litet sångbås som kan isolera ljudet från att nå ut till grannarna? Finns det något bra färdigt bås att köpa eller kan man bygga en egen låda? Borde man köpa ljudabsorberande material och bygga ett eget större bås av en garderob från Ikea?

Alla tips mottages!
Citera
2021-01-06, 19:17
Medlem
Det finns akustiska sång och musikpaneler på Amazon för runt 300 spänn för 24 stycken
Citera
2021-01-06, 20:55
Medlem
Det här kanske kan funka för dig. ISOVOX 2 heter anordningen.

https://youtu.be/IKXcC00biBo
Citera
2021-01-06, 21:37
Medlem
1) Skilj på att isolera ljudet och att dämpa ljudet. Isolering avser att hindra ljudet från att höras utanför din sfär. Ljuddämpning avser akustikbehandling.

2) Då du i princip kan glömma isolering, såvida du inte bygger ett rum i rummet som är hermetiskt tillslutet, är det ljuddämpning som gäller, eftersom du vill ha en så bra insignal till projektet som möjligt. Ingen poäng med att plöja ner 10 papp i ISOVOX, och absolut ingen poäng att köpa några "mic screens" som alldeles för många hittills har gått på. Med förutsättningen att du använder kardioidmick och inte har alltför möblerat i övrigt är det allra viktigaste att du har dämpat bakom ryggen.

Bäst är att stå relativt nära en vägg där du har smällt upp dämpande material (täcken på mickstativ i v-formation, paneler, madrasser, you name it) och sedan har ryggen vänd mot denna vägg. Sjung sedan ut i rummet. Motsatt vägg får givetvis också gärna vara dämpad, men de reflektioner som återförs sugs upp av det material du har bakom dig. Och som bekant tar micken bara upp ljud framifrån.

Har du en klädkammare kan du alternativt dra nytta av det.
Citera
2021-01-06, 22:00
Medlem
MammasGrabbHalvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunflare
Det här kanske kan funka för dig. ISOVOX 2 heter anordningen.

https://youtu.be/IKXcC00biBo

Den såg ju smidig ut!

Jag byggde tidigare ett litet extrabås som jag isolerade. Det var inte större än att jag kunde stå i det. Men det vägde bly pågrund av allt material. Är inte alls kunnig på sånt där utan jag gjorde mitt bästa, hade säkert kunnat göras mycket bättre. Struntade i ventilation och allt sånt så det blev en bastu tillslut som var outhärdlig. Det slutade med att det blev en garderob att slänga skitig tvätt i.

Kan tänka mig att ISOVOX funkar hyffsat bra i en lägenhet om man inte vrålar som han i klippet. Jag ägnar mig åt annan musik så jag är inte lika högljudd, så jag kan tänka mig att den funkar bra.

Har länge tänk att bygga nåt eget i samma stil, men trodde jag var dum i huvudet som hade tänkt att stå så där med skallen i en låda. Tack för tipset!

Hittade en recension på den gjord av Studio.
https://studio.idg.se/2.1078/1.715802/iso-vox-2

Lite saftigt pris ändå.
Senast redigerad av MammasGrabbHalva 2021-01-06 kl. 22:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in