2021-10-12, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Det är ju ett påstående utan grund.
Sverige var tidigt in i IT boomen och har skördat framgångar på det, så jag tror dom förstår värdet att inte vara motsträviga kring krypto.

Vi har haft ministrar i panelen på flera Bitcoin seminarium, där dom talat positivt om krypto som en framtida realitet.

Grundar det på de faktum att Sverige har ett av dom sjukaste skattesätten för krypto just nu som är baserat på lagar från innan internet fanns.

Utöver det har jag då inte läst någonstans att dom planerar att ändra det, lägg då på också att majoriteten av dom Svenska bankerna knappt tillåter att man nämner krypto och dom stänger åt öronen och det känns som vi är väldigt långt bort från att göra BTC legal tender.
Citera
2021-10-12, 12:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KingKerry
Grundar det på de faktum att Sverige har ett av dom sjukaste skattesätten för krypto just nu som är baserat på lagar från innan internet fanns.

Utöver det har jag då inte läst någonstans att dom planerar att ändra det, lägg då på också att majoriteten av dom Svenska bankerna knappt tillåter att man nämner krypto och dom stänger åt öronen och det känns som vi är väldigt långt bort från att göra BTC legal tender.
Sverige har väl skatt på krypto på samma sätt som de flesta andra? Krypto behandlas som guld och andra tillgångar/råvaror, och det är väl inget konstigt med det?

Det knepiga blir ju i framtiden om Bitcoin även blir ett betalningsmedel samtidigt som den är en tillgång/råvara. Men det är inget som är omöjligt att lösa den dagen vi är där.

Så nej, jag ser inte hur Sverige skulle vara fientliga här.
Citera
2021-10-12, 13:55
Medlem
Citat:
Sverige har väl skatt på krypto på samma sätt som de flesta andra? Krypto behandlas som guld och andra tillgångar/råvaror, och det är väl inget konstigt med det?

Det knepiga blir ju i framtiden om Bitcoin även blir ett betalningsmedel samtidigt som den är en tillgång/råvara. Men det är inget som är omöjligt att lösa den dagen vi är där.

Så nej, jag ser inte hur Sverige skulle vara fientliga här.

Skillnaden mellan guld och krypto är att du köper och säljer inte 10000 olika "guld" fram och tillbaks som du gör med Bitcoin och andra kryptos, därav blir skattesystemet extremt skevt då du ska skatta 30% på alla vinster men får bara kvitta mot 70% av förlusterna.

Och ja det finns andra länder som har lika skeva skatteregler men samtidigt finns det länder som faktiskt knappt har någon skatt alls på krypto.

Och sen till min sista poäng, hur ska man ens betala skatt om man inte får ta ut pengarna på ett svenskt bankonto? Och hur ska man kunna investera i krypto om man inte får skicka pengar till krypto exchanges? (Och säg inte att man ska använda Revolut och liknande, för det är bara att gå runt problemet vi pratar om här)

Men du tycker alltså att Sverige är ett bra land att bo i om man håller på med krypto samt att dom är snabba på bollen?
Senast redigerad av KingKerry 2021-10-12 kl. 13:58.
Citera
2021-10-12, 14:21
Avslutad
Citat:
Skillnaden mellan guld och krypto är att du köper och säljer inte 10000 olika "guld" fram och tillbaks som du gör med Bitcoin och andra kryptos

Jo, det är exakt likadant.
Finns guld certifikat och massa andra sätt att få exponering mot guld.

Du behöver skatta för dina guld affärer också. Det spelar ingen roll om du gör en eller 100 affärer oavsett om det är med guld, platinum, kaffe, fastigheter eller Bitcoin. Tillgång som tillgång

Citat:

Och sen till min sista poäng, hur ska man ens betala skatt om man inte får ta ut pengarna på ett svenskt bankonto? Och hur ska man kunna investera i krypto om man inte får skicka pengar till krypto exchanges? (Och säg inte att man ska använda Revolut och liknande, för det är bara att gå runt problemet vi pratar om här)
Det är inte förbjudet att ta ut pengarna till bankkonto. Däremot är vissa banker (Swedbank) rätt gnälliga, och därför rekommendras andra banker för detta. Men vad banker beslutar att göra eller inte göra har inget med lagstiftning och skattefrågorna att göra.

Citat:
Men du tycker alltså att Sverige är ett bra land att bo i om man håller på med krypto samt att dom är snabba på bollen?
Jämfört med USA är det ingen större skillnad. Vi har ISK konton, vilket jag inte tror dom har i USA, vilket är till Sverige stora fördel.

El Salvador har visserligen "bättre" regler kring krypto, men det finns andra nackdelar med att bosätta sig där. Jag vet inte, men Portugal kan vara ett alternativ har jag hört, om man nu inte vill bo i Sverige. Men det är undantag, då dom flesta länderna i västvärlden ser på skatt och Bitcoin ungefär likadant.

Men återigen, blir Bitcoin även ett betalningsmedel så som i El Salvador, så måstes skattereglerna ses över.
Kanske är Sverige redan nu tvingade att se över dom, då Sverige sagt att allt som används som valutor i andra länder (tex El Salvador...) också skall beskattas som valutor och inte som tillgångar. Snårigt va?
Senast redigerad av se_där... 2021-10-12 kl. 14:24.
Citera
2021-10-12, 14:29
Medlem
Citat:
Jo, det är exakt likadant.
Finns guld certifikat och massa andra sätt att få exponering mot guld.

Du behöver skatta för dina guld affärer också. Det spelar ingen roll om du gör en eller 100 affärer oavsett om det är med guld, platinum, kaffe, fastigheter eller Bitcoin. Tillgång som tillgång

Det är inte förbjudet att ta ut pengarna till bankkonto. Däremot är vissa banker (Swedbank) rätt gnälliga, och därför rekommendras andra banker för detta. Men vad banker beslutar att göra eller inte göra har inget med lagstiftning och skattefrågorna att göra.

Jämfört med USA är det ingen större skillnad. Vi har ISK konton, vilket jag inte tror dom har i USA, vilket är till Sverige stora fördel.

El Salvador har visserligen "bättre" regler kring krypto, men det finns andra nackdelar med att bosätta sig där. Jag vet inte, men Portugal kan vara ett alternativ har jag hört, om man nu inte vill bo i Sverige.

Jag tror inte du förstår min poäng, nog fattar jag att det i praktiken är samma sak rent skattemässigt. Men menade att folk inte tradear mellan olika "guld" på samma sätt som man gör med krypto i samma utsträckning. Du köper inte Guld1 och säljer för att sen köpa Guld2 osv osv.

Vissa banker förbjuder i princip uttag till exchanges samt beroende på vilken exchange tillåter inte heller insättningar.

Portugal, Nederländerna, Tyskland är bara några som har mycket bättre skatteregler än Sverige.
Senast redigerad av KingKerry 2021-10-12 kl. 14:32.
Citera
2021-10-13, 13:28
Medlem
Ska göra en överföring med Electrum (PC), min första överföring. Funderar vilken transaction fee jag ska sätta?

"Target: Within 10 blocks
Current rate: 6. sat/byte"

"Fee: 0.00000865 BTC ( 6. sat/byte )"
________

Eller (reglaget mer åt höger, högre fee):

"Target: Within 5 blocks
Current rate: 11.1 sat/byte"

"Fee: 0.00001605 BTC ( 11.1 sat/byte )"

Läste att 1 block är ca 10 minuter? Så översta kommer ta 100 minuter och understa 50 minuter? Skillnaden i fee blir 3.5 kr haha. Om inte Electrum lägger på någon mer fee när jag trycker "Finalize"?

Finns det någon risk att överföringen "fastnar" om jag kör på 6 sat/bytes, 10 blocks? Jag har satt på "Replace by fee" om detta skulle hända.

Finns det något mer att tänka på som är viktigt? Förutom att givetvis fylla i korrekt mottagar-btc-adress och korrekt summa.

Vet om denna sidan/kalkylatorn: https://www.buybitcoinworldwide.com/fee-calculator/
Jag antar Electrum går efter den eller något liknande, automatiskt, när uppskattar/bestämmer fee?
Citera
2021-10-13, 13:50
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talfy
Ska göra en överföring med Electrum (PC), min första överföring. Funderar vilken transaction fee jag ska sätta?

"Target: Within 10 blocks
Current rate: 6. sat/byte"

"Fee: 0.00000865 BTC ( 6. sat/byte )"
________

Eller (reglaget mer åt höger, högre fee):

"Target: Within 5 blocks
Current rate: 11.1 sat/byte"

"Fee: 0.00001605 BTC ( 11.1 sat/byte )"

Läste att 1 block är ca 10 minuter? Så översta kommer ta 100 minuter och understa 50 minuter? Skillnaden i fee blir 3.5 kr haha. Om inte Electrum lägger på någon mer fee när jag trycker "Finalize"?

Finns det någon risk att överföringen "fastnar" om jag kör på 6 sat/bytes, 10 blocks? Jag har satt på "Replace by fee" om detta skulle hända.

Finns det något mer att tänka på som är viktigt? Förutom att givetvis fylla i korrekt mottagar-btc-adress och korrekt summa.

Vet om denna sidan/kalkylatorn: https://www.buybitcoinworldwide.com/fee-calculator/
Jag antar Electrum går efter den eller något liknande, automatiskt, när uppskattar/bestämmer fee?

Electrum lägger inte på några avgifter. Det är fördelen med att inte använda mellanhand för transaktioner

I skrivande stund är kön förhållandevis tom, så det skall vara "billigt" att skicka nu. Sedan är det upp till dig hur bråttom du har. Har du inte bråttom, så låt det ta någon timme.

Olika fee calculators kan hjälpa dig få en bild över nuläget.
Citera
2021-10-13, 15:49
Medlem
Fan grabbar är det verkligen ingen som har några bra tips?

Söker sidor man kan swisha till som skickar det till valfri plånbok. saffello finns ju men är dyrt och behöver ju för mindre belopp.

Citat:
Ursprungligen postat av EnBraDeal
Hej Bullen 😛 eller jag menar flasbackpolare 😉

Jag har ett problem jag säljer lite tjänster där jag vill få betalt med crypto men majoritet av mina kunder är Svenssons som har noll koll på btc. Tjänsterna pris ligger mellan 50kr-500kr men dom flesta runt 150kr

Så problemet är att ex saffello har minimum krav 350kr i insättning + att dom tar hutlösa avgifter.

Så min fråga finns det nån bättre billigare tjänst att swisha små belopp till olika plånböcker.

Den som ger ett bra tipsar får en belöning 😀
Citera
2021-10-13, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnBraDeal
Fan grabbar är det verkligen ingen som har några bra tips?

Söker sidor man kan swisha till som skickar det till valfri plånbok. saffello finns ju men är dyrt och behöver ju för mindre belopp.

Det är för att bitcoin har höga nätverksavgift, det brukar kostar 50 kr. för avgift, känner dumt att köpa 100 kr. och betala 150 kr. för att få den inskickad. Det borde gå billigare med någon annan kryptovaluta som är billigare i avgiften, t.ex. bch, bsv, dash... men tyvärr även localbitcoins stöder inte de andra alternativ
Citera
2021-10-14, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Electrum lägger inte på några avgifter. Det är fördelen med att inte använda mellanhand för transaktioner

I skrivande stund är kön förhållandevis tom, så det skall vara "billigt" att skicka nu. Sedan är det upp till dig hur bråttom du har. Har du inte bråttom, så låt det ta någon timme.

Olika fee calculators kan hjälpa dig få en bild över nuläget.
Tackar!
Gjorde överföringen igår vid 20-tiden. Satte 6 sat/byte. Tog ganska exakt 100 minuter att få sex konfirmationer (tog typ 90 minuter att få en konfirmation sen kom resten fort). Fick betala 4.3 kr i fee.
Citera
2021-10-17, 02:45
Medlem
dampskalles avatar
Min bank tillåter inte att man köper BTC via dem till sin bitcoinbank. Det är spärrat. Köper man på Safello och de får reda på det blir man fryst.

Jag behöver några få bitcoin delar, men var köper jag utan att banken vet?
Citera
2021-10-17, 08:23
Medlem
cerns avatar
Var kan jag skaffa en gratis bitcoin Wallet som är säker och bäst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in