2006-05-19, 17:11
Medlem
Min fråga är enkel och koncis; varför skriver folk (tm) efter vissa ord? Vad betyder det?

Senast lästa: "Jag kan bara hålla med dig. Att göra femmor på Rätt Vikt(tm) är bättre än 12-15 reps på vilken vikt som helst för en nybörjare."
Citera
2006-05-19, 18:35
Medlem
Finwës avatar
TM utläses TradeMark, varumärke, och används för att peka på att en företeelse som man nämner eller en logotyp man visar upp är att betrakta som ett varumärke någon äger rättigheterna till. Bör ej förväxlas med ® som lagfäster dessa rättigheter. Wikipedia vet mer:

Citat:
The ™ symbol may be used when trademark rights are claimed in relation to a mark, but the mark has not been registered with the government trade marks office of a particular country or jurisdiction, while the ® is used to indicate that the mark has been so registered. It is not mandatory to use either symbol, although the force of convention is such that the symbols are widely used around the world. However, it is generally unlawful to use the ® symbol with a mark when that mark is not registered.
http://en.wikipedia.org/wiki/Tradema...gy_and_symbols

Edit: Missade denna för ditt fall betydelsefulla rad:
Citat:
The ™ symbol is sometimes used in hacker slang to signify [the importance of a concept], such as Real OS(TM) or Real Programmer(TM) (från samma länk)
Citera
2006-05-19, 18:53
Bannlyst
TM-symbolen hör ju varken hemma i löpande text eller i svenskan. Uschiamej!
Citera
2006-05-19, 19:06
Medlem
Finwës avatar
Vad bör man då som svensk/på svenska använda för att markera varumärken?
Citera
2006-05-19, 19:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Finwë
Vad bör man då som svensk/på svenska använda för att markera varumärken?
Jag tror faktiskt inte att det behövs utan att det framgår av sammanhanget. Kan du ge ett exempel på det motsatta?
Citera
2006-05-19, 21:17
Medlem
Finwës avatar
Jag vet inte riktigt vad du fiskar efter, men jag menar bara att om nu TM inte har något i det svenska språket att göra, hur ska man då markera varumärken om man anser det vara nödvändigt? Till exempel pressmeddelanden från företag brukar vara nedlusade med TM och (R) överallt. Det må vara fult, men varför skulle det vara "fel" just på svenska?
Citera
2006-05-19, 21:43
Medlem
Egon3s avatar
NE skriver:
Trade Mark, TM. Markeringen TM i anslutning till namnet på en vara innebär att namnet utgör ett varumärke som är skyddat genom registrering eller inarbetning på marknaden och som inte får utnyttjas av utomstående som varubenämning.
Det är tydligen ett relativt svagt skydd som hindrar andra att använda samma benämning eller identifiering på varor (i vidaste bemärkelse).
Exempel ---- FIFA WM 2006™ ---- exempel

Registrerade varumärken identifieras med R inom cirkel: ® . Exempel är Word® och 4711®, för att inte tala om McDonald's ich liebe es®. Det innebär inte att allmänheten är förhindrad att börja en mening med "Word" eller att räkna med talet 4711 . Om någon tysk i något privat sammanhang skulle utbrista "ich liebe es" så kan nog McDonald's överse med detta.

Copyright kan var och en hävda utan någon annan registrering än markering på dokumentet eller webbsidan ifråga. För att gälla skall Copyright anges med hela det ordet, eller med symbolen © eller med förenklade symboler (c)/(C). Dessutom måste årtal och ägare anges.
Exempel ---- © 2006 McDonald's Corporation. ---- exempel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in