• 2
  • 3
2021-01-06, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Det bästa råd TS kan få är att ta kontakt med överförmyndarnämnden i moderns hemkommun. De brukar vara hjälpsamma och kan informera om lämpliga steg och vad som som brukar krävas för att ta respektive steg.
Jag tror inte det är aktuellt med en förvaltare åt någon som klarar arbeta och vanligtvis klarar sig bra. Det kommer bara göra att det drar ut på tiden. Tror fortfarande mer på att han går till banken tillsammans med sin mamma. Förrutom att ta kontakt med någon som kan hjälpa till med behandling för spelmissbruket om det inte redan är igång.
Om hon nu inte är fullständigt okontrollerad och inte heller är beredd att ta emot hjälp frivilligt. Man undviker gärna även god man om det går att lösa med t.ex. fullmakt.
Citera
2021-01-06, 20:41
Medlem
TS starta ett nytt konto i ditt namn, ordna så att hennes inkomst går direkt dit. Detta kräver förstås frivillighet från moderns sida. Sedan kan du betala räkningar och pytsa ut matpengar när hon står på affären. Kanske kan du skaffa henne ett ICA kort eller liknande som det bara går att betala med på affären, så kan hon vinna lite oberoende.

Vad vill din mor?
Citera
2021-01-06, 21:25
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Skaffa en fullmakt till hennes konto. Blanda inte in överförmyndarmyndigheten om du slipper.
Då måste du bara skicka in massa redovisningar och jobbiga saker. Dessutom ger det ingenting om de inte samtidigt omyndigförklarar henne så att hon t.ex inte har rätt att teckna avtal.

Fullmakt på banken och ha en automatisk överförning direkt. Alternativt att alla räkningar går på autogiro. Klarar hon inte att hålla fingrarna borde kanske hon borde omyndigförklaras.
Det där är jättejobbigt. Själv haft problem med min mor och ekonomi, dock ej spelmissbruk, utan snarare att hon beställde massa postorderskit typ Ellos, Halens m fl, samt prenumererade på massvis med dags och veckotidningar. I alla fall misskötte hon hyran och åkte ut, hon fick dock en lägenhet genom kommunen. Och nu går hennes inkomst först till kommunen som har ett förvaltarskap för henne, då betalas hyra och el och tele d n vägen, överskjutande får hon sen utbetalt till sig. Så ring Socialkontoret och kolla den vägen med.
Citera
2021-01-06, 21:32
Medlem
Palla bry sig. Vill hon spela upp sina pengar så låt henne.

Hon inser nog sitt misstag när hon får sova på gatan. Sluta ge henne pengar bara. Lite ansvar får man ha för sitt eget liv...
Citera
2021-01-07, 07:05
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solarwind
Jag tror inte det är aktuellt med en förvaltare åt någon som klarar arbeta och vanligtvis klarar sig bra. Det kommer bara göra att det drar ut på tiden. Tror fortfarande mer på att han går till banken tillsammans med sin mamma. Förrutom att ta kontakt med någon som kan hjälpa till med behandling för spelmissbruket om det inte redan är igång.
Om hon nu inte är fullständigt okontrollerad och inte heller är beredd att ta emot hjälp frivilligt. Man undviker gärna även god man om det går att lösa med t.ex. fullmakt.

Jag tar inte ställning till huruvida överförmyndaren anser att god man eller förvaltarskap kan vara lämpligt, men min upplevelse (från mitt yrke) är att överförmyndarnämnden kan guida TS vidare och komma med goda råd och vilka steg som kan tas. Det heller inte överförmyndarnämnden som tar beslut om förvaltarskap. En annan väg är att kontakta socialtjänsten inom kommunen och höra om/vad de kan vara behjälpliga med.

Att ansöka om god man är sannolikt inte till hjälp då mamman fortfarande har kvar sin rättshandlingsförmåga och kan göra precis vad hon vill med sina pengar och att få en förvaltare utsedd kan vara svårt. Allt beror på hur långt gånget spelmissbruket är och vilka konsekvenser det får för den enskilda, även om det finns domar där så skett.
Senast redigerad av stillsam 2021-01-07 kl. 07:08.
Citera
2021-01-07, 15:44
Medlem
Ta henne till banken, få fullmakt och se till att det finns pengar kvar. Dvs när lönen kommer in plockar du 10tkr eller vad och använder dom för att betala hennes räkningar. Du kan lägga in en stående överföring. Sen får hon göra vad fan hon vill med resten.
Citera
2021-01-07, 16:06
Medlem
Skalle-Per13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av garndalfs
Min mamma har sen flera år tillbaka haft problem med att hantera sin ekonomi, hon är fastanställd som undersköterska och jobbar 100% får ut en relativt bra lön men har dock även ett väldigt stort spelmissbruk. Denna månad spelade hon sjukt nog upp hela sin lön innan hennes räkningar hade betalats in, jag har i flera år försökt hjälpa henne men hon förstör bara för sig själv och drar därför ner mig i skiten.

Eftersom hennes hyra inte blev inbetald förra månaden och denna månad, så blev det tal om vräkning, jag och min kusin har betalat in dessa pengar för henne, men detta är något som jag inte kan fortsätta med i längden då min lön inte räcker till för att försörja oss båda.

Vi har nu diskuterat om att jag ska ta över hennes ekonomi, alltså, få in hennes lön på mitt konto samt ansvara för hennes utgifter, men hur går man tillväga ?

En godman fungerar inte då hon manipulerar folk när spelsuget sätter igång, jag är den enda som inte går på hennes manipulativa beteende när spelsuget sätter igång.

Är det banken vi ska vända oss till, eller hur ska vi gå till väga?

Hej.

Du och din kusin hjälper henne att hålla igång hennes liv som speltorsk. När ni förstår det så inser ni att det finns bara ett sätt att hjälpa henne. Hon måste vilja sluta spela själv och så länge ni räddar henne kommer det aldrig hända. Med tanke på dina tidigare trådstarter så har det pågått länge.

Det ni ska göra:
1: Tala om tillsammans att så länge hon spelar så vill ni inte ha någon kontakt och kommer inte hjälpa henne.
2: Sluta betala saker åt henne, inte en enda krona ska gå till henne så länge hon spelar.
3: Vänta tills hon inser konsekvenserna av sitt spelande och väljer att sluta spela med eller utan hjälp. Det kan bli ganska jobbiga konsekvenser men det är vad som krävs ibland tyvärr.
Citera
2021-01-07, 17:28
Medlem
glajarns avatar
Det bästa du kan göra är att lämna över detta till någon annan och söka hjälp för detta.
Du är helt enkelt för medberoende då det är din mamma.
Ni betalde in hyrorna åt din mamma vilket gör att ni möjlig gör för henne att kunna fortsätta sitt spelmissbruk. Självklart förstår jag din situation eftersom det är din mamma men det blir för mycket känslor inblandade i detta.
Du bor även för långt bort för att detta ska kunna fungera optimalt.
Jag tycker du ska söka hjälp fmoch höra hur du ska gå tillväga för att lösa detta på bästa sätt. Men du ska absolut inte sköta pengarna åt din mamma utan det ska ngn annan göra.
Citera
2021-01-07, 18:09
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Det bästa du kan göra är att lämna över detta till någon annan och söka hjälp för detta.
Du är helt enkelt för medberoende då det är din mamma.
Ni betalde in hyrorna åt din mamma vilket gör att ni möjlig gör för henne att kunna fortsätta sitt spelmissbruk. Självklart förstår jag din situation eftersom det är din mamma men det blir för mycket känslor inblandade i detta.
Du bor även för långt bort för att detta ska kunna fungera optimalt.
Jag tycker du ska söka hjälp fmoch höra hur du ska gå tillväga för att lösa detta på bästa sätt. Men du ska absolut inte sköta pengarna åt din mamma utan det ska ngn annan göra.

Word! Och dessutom inte föra över mammas pengar till sitt egna konto, varken med eller utan fullmakt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in