Citat:
Ursprungligen postat av
garndalfs
Min mamma har sen flera år tillbaka haft problem med att hantera sin ekonomi, hon är fastanställd som undersköterska och jobbar 100% får ut en relativt bra lön men har dock även ett väldigt stort spelmissbruk. Denna månad spelade hon sjukt nog upp hela sin lön innan hennes räkningar hade betalats in, jag har i flera år försökt hjälpa henne men hon förstör bara för sig själv och drar därför ner mig i skiten.
Eftersom hennes hyra inte blev inbetald förra månaden och denna månad, så blev det tal om vräkning, jag och min kusin har betalat in dessa pengar för henne, men detta är något som jag inte kan fortsätta med i längden då min lön inte räcker till för att försörja oss båda.
Vi har nu diskuterat om att jag ska ta över hennes ekonomi, alltså, få in hennes lön på mitt konto samt ansvara för hennes utgifter, men hur går man tillväga ?
En godman fungerar inte då hon manipulerar folk när spelsuget sätter igång, jag är den enda som inte går på hennes manipulativa beteende när spelsuget sätter igång.
Är det banken vi ska vända oss till, eller hur ska vi gå till väga?
Hej.
Du och din kusin hjälper henne att hålla igång hennes liv som speltorsk. När ni förstår det så inser ni att det finns bara ett sätt att hjälpa henne. Hon måste vilja sluta spela själv och så länge ni räddar henne kommer det aldrig hända. Med tanke på dina tidigare trådstarter så har det pågått länge.
Det ni ska göra:
1: Tala om tillsammans att så länge hon spelar så vill ni inte ha någon kontakt och kommer inte hjälpa henne.
2: Sluta betala saker åt henne, inte en enda krona ska gå till henne så länge hon spelar.
3: Vänta tills hon inser konsekvenserna av sitt spelande och väljer att sluta spela med eller utan hjälp. Det kan bli ganska jobbiga konsekvenser men det är vad som krävs ibland tyvärr.