Citat:
Ursprungligen postat av
garndalfs
Hon har haft hjälp, gått en behandling och även haft regelbunden kontakt, men de gick utför när hon började ringa och be psykologen om pengar, hon har verkligen hamnat mellan stolarna, istället för att se allt detta som ett varnibgstecken så skiter dom i henne, har även ringt och berätta för psyk hur hon är och dom säger att dom ska göra allt dom kan men sen läggs allting ner.
Jag och min mamma bor 20 mil ifrån varandra, jag har även en son på 3 år som jag har på heltid, jag flyttade på grund av henne men har väl genom åren förstått att de bara är jag som kan hjälpa henne och känner att det är ju ändå min mamma
Men sluta betala hennes grejer. Sluta vara en enabler. Låt henne vräkas, för vissa hjälper inget annat än att bli satta på bar backe. Juridiskt kommer du alrig kunna bli god man/förvaltare så länge hon inte har en typ demensdiagnos. Självständighetsprincipen är MYCKET stark i Sverige. DET enda du kan göra är att se på. Du KAN INTE ändra på en människa som inte vill ändras.
Jag talar av egen erfarenhet, efter min mamma var på fogden hela min uppväxt. Jag bet av ett banklån för henne när jag kring 29-30. Jag löste hennes fogdeskulder på 64 000kr när jag var 33 för att hon skulle få bort sina prickar på fogden och kunna få ett nytt jobb. Några år efter det, när hon fick en stroke, upptäckte jag att hon nästan exakt på dagen tre år efter jag betalat av fogdeskulden (det datum man blir av med prickarna), tagit TVÅ nya lån; 35k på Swedbank och 55K på Entercard.
Det enda som bet på henne var när jag visade svart på vitt att hon kommer bli vräkt om hon inte tillåter mig bli "god man" (jag blev inte det officiellt, men Överförmyndarenheten gav mig ngn form av tillåtelse eftersom vi var släkt - ring dem och fråga) och ta hand om henne ekonomi. Dock hade min mamma då utvecklat en vaskulär demens pga sin stroke, så det var nog därför. De sista 1,5 åren kunde hon iaf leva tryggt i sin lgh, hade hon inte haft mig hade hon blivit uteliggare.
Sluta hjälpa din mamma, för du möjliggör bara beteendet, du är medberoende. Du måste tänka på dg och ditt barn och er ekonomi.