2021-01-06, 12:21
Medlem
Bulkninjas avatar
Skaffa en fullmakt till hennes konto. Blanda inte in överförmyndarmyndigheten om du slipper.
Då måste du bara skicka in massa redovisningar och jobbiga saker. Dessutom ger det ingenting om de inte samtidigt omyndigförklarar henne så att hon t.ex inte har rätt att teckna avtal.

Fullmakt på banken och ha en automatisk överförning direkt. Alternativt att alla räkningar går på autogiro. Klarar hon inte att hålla fingrarna borde kanske hon borde omyndigförklaras.
Citera
2021-01-06, 13:05
Medlem
polagoms avatar
Hon kan stänga av sig för spel hos alla licenserade aktörer på svenska marknaden här om hon vill https://www.spelpaus.se/.
Citera
2021-01-06, 13:29
Medlem
Mogadons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av garndalfs
Hon har haft hjälp, gått en behandling och även haft regelbunden kontakt, men de gick utför när hon började ringa och be psykologen om pengar, hon har verkligen hamnat mellan stolarna, istället för att se allt detta som ett varnibgstecken så skiter dom i henne, har även ringt och berätta för psyk hur hon är och dom säger att dom ska göra allt dom kan men sen läggs allting ner.

Jag och min mamma bor 20 mil ifrån varandra, jag har även en son på 3 år som jag har på heltid, jag flyttade på grund av henne men har väl genom åren förstått att de bara är jag som kan hjälpa henne och känner att det är ju ändå min mamma

Men sluta betala hennes grejer. Sluta vara en enabler. Låt henne vräkas, för vissa hjälper inget annat än att bli satta på bar backe. Juridiskt kommer du alrig kunna bli god man/förvaltare så länge hon inte har en typ demensdiagnos. Självständighetsprincipen är MYCKET stark i Sverige. DET enda du kan göra är att se på. Du KAN INTE ändra på en människa som inte vill ändras.

Jag talar av egen erfarenhet, efter min mamma var på fogden hela min uppväxt. Jag bet av ett banklån för henne när jag kring 29-30. Jag löste hennes fogdeskulder på 64 000kr när jag var 33 för att hon skulle få bort sina prickar på fogden och kunna få ett nytt jobb. Några år efter det, när hon fick en stroke, upptäckte jag att hon nästan exakt på dagen tre år efter jag betalat av fogdeskulden (det datum man blir av med prickarna), tagit TVÅ nya lån; 35k på Swedbank och 55K på Entercard.

Det enda som bet på henne var när jag visade svart på vitt att hon kommer bli vräkt om hon inte tillåter mig bli "god man" (jag blev inte det officiellt, men Överförmyndarenheten gav mig ngn form av tillåtelse eftersom vi var släkt - ring dem och fråga) och ta hand om henne ekonomi. Dock hade min mamma då utvecklat en vaskulär demens pga sin stroke, så det var nog därför. De sista 1,5 åren kunde hon iaf leva tryggt i sin lgh, hade hon inte haft mig hade hon blivit uteliggare.

Sluta hjälpa din mamma, för du möjliggör bara beteendet, du är medberoende. Du måste tänka på dg och ditt barn och er ekonomi.
Citera
2021-01-06, 13:32
Medlem
Mogadons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Skaffa en fullmakt till hennes konto. Blanda inte in överförmyndarmyndigheten om du slipper.
Då måste du bara skicka in massa redovisningar och jobbiga saker. Dessutom ger det ingenting om de inte samtidigt omyndigförklarar henne så att hon t.ex inte har rätt att teckna avtal.

Fullmakt på banken och ha en automatisk överförning direkt. Alternativt att alla räkningar går på autogiro. Klarar hon inte att hålla fingrarna borde kanske hon borde omyndigförklaras.

Nähä du. Jag hade med Överförmyndarenheten att göra ang min mamma och de var OTROLIGT hjälpsamma. Rekommenderade mig att skaffa fullmakt ihop med henne (tog en evighet att tjata till sig, men till slut gick hon med på det). Behövde aldrig skicka in ngt till Överförmyndarenheten, men vi höll stadig kontakt. Hade fantastisk hjälp av dem.
Citera
2021-01-06, 13:55
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogadon
Nähä du. Jag hade med Överförmyndarenheten att göra ang min mamma och de var OTROLIGT hjälpsamma. Rekommenderade mig att skaffa fullmakt ihop med henne (tog en evighet att tjata till sig, men till slut gick hon med på det). Behövde aldrig skicka in ngt till Överförmyndarenheten, men vi höll stadig kontakt. Hade fantastisk hjälp av dem.

Jag säger inte att de inte är hjälpsamma. Men om du blir god man, förvaltare eller liknande så kommer du att bli tvungen att skriftligt redovisa inför dem. De kan förmodligen fortsätta hjälpa dig med råd utan att du tekniskt tar på dig rollen som god man. Det finns dock en enklare variant som jag tror heter god man med övervakningsrätt. Då kan det vara lite mindre admin.
Och då får du teckna avtal, avsluta avtal och liknande.

Sedan hoppas jag att hon redan är anmäld som spelmissbrukare, vilket väl innebär att hon inte ens kan registrera sig på spelbolagen

Dessutom ska man inte behöva vara god man till en frisk förälder.
Så det låter ju lite trist. Antingen är man myndig och har befogenheterna som hör till, samt tar ansvar för sina egna beslut.
Eller så är man det inte.
Senast redigerad av Bulkninja 2021-01-06 kl. 13:57.
Citera
2021-01-06, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av garndalfs
Min mamma har sen flera år tillbaka haft problem med att hantera sin ekonomi, hon är fastanställd som undersköterska och jobbar 100% får ut en relativt bra lön men har dock även ett väldigt stort spelmissbruk. Denna månad spelade hon sjukt nog upp hela sin lön innan hennes räkningar hade betalats in, jag har i flera år försökt hjälpa henne men hon förstör bara för sig själv och drar därför ner mig i skiten.

Eftersom hennes hyra inte blev inbetald förra månaden och denna månad, så blev det tal om vräkning, jag och min kusin har betalat in dessa pengar för henne, men detta är något som jag inte kan fortsätta med i längden då min lön inte räcker till för att försörja oss båda.

Vi har nu diskuterat om att jag ska ta över hennes ekonomi, alltså, få in hennes lön på mitt konto samt ansvara för hennes utgifter, men hur går man tillväga ?

En godman fungerar inte då hon manipulerar folk när spelsuget sätter igång, jag är den enda som inte går på hennes manipulativa beteende när spelsuget sätter igång.
Är din mamma med på att du tar över ekonomin och godkänner det? Annars har du mycket små möjligheter. Få en förvaltare till en person med bara spelmissbruk är dessvärre inte aktuellt. Hon klarar ändå behålla sitt jobb som undersköterska.

Är det banken vi ska vända oss till, eller hur ska vi gå till väga?

Om hon går med på att du tar över hennes ekonomi kan ni tillsammans gå till bankkontoret och ordna så du får en fullmakt och därigenom tillgång till hennes konton.
Då skulle du kunna betala hennes hyra och andra räkningar med en gång lönen kommer in på kontot. Du har även möjlighet att se om det försvinner pengar på något oroande sätt. Du skulle annars kunna ha en överföring så en fast summa motsvarande lönen varje månad går in på ett av dina konton och du betalar räkningar löpande. Vet inte om lönen kan gå direkt till ett konto i ditt namn. Kan nog bli lurigt med skatteverket.
I så fall kan du ha ett särskiljt konto för hennes ekonomi och inte blanda ihop med din ekonomi alls. Det mesta går ju att spåra elektroniskt så du slipper ha kvitton i någon pärm. Tänker att det ändå är bra att ha möjlighet att ta fram om du skulle bli ifrågasatt längre fram.

Jag och min mor har swedbank och de är hopplösa att ha att göra med. Beror helt på personen du råkar få framför dig. Så ta själv reda på vad som gäller för just din bank. Om de säger något annat när ni kommer dit kan det vara läge att be om att få prata med någon annan på banken eller bara prova en annan dag.

Om hon är fullständigt motsträvig, inte vill att du tar över ekonomin och inte vill ha hjälp för sitt beroende skulle jag säga att det närmast är kört i nuläget.

God man istället för fullmakt på banken gör ingen relevant skillnad i din situation. Hon kommer ändå ha förfoganderätt över sina konton.
Senast redigerad av Solarwind 2021-01-06 kl. 14:21.
Citera
2021-01-06, 15:37
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Ring någon spelhjälpslinje och prata med dem om det finns möjlighet för dig att spärra henne på spelsidor.

Det kan knappast gå att spärra en annan person hos spelsidor, sålänge mani nte är god man. Det skulle ju vara ett extremt osäkert system om man kunde spärra vem som helst. Nåt som mamman måste lösa själv.
Citera
2021-01-06, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polagom
Hon kan stänga av sig för spel hos alla licenserade aktörer på svenska marknaden här om hon vill https://www.spelpaus.se/.

Hon är avstängd där, men tydligen kommer hon åt andra utländska spel sajter, och i värsta fall har hon manipulerat nån stackars arbetskamrat som lånar ut hens bank id till henne, vet inte hur hon lyckas men hon är en jävel på att manipulera, men jag går inte på henne.
Citera
2021-01-06, 17:49
Medlem
Hon måste ha en förvaltare utsedd av tingsrätten - dvs bli omyndig som vuxen
Citera
2021-01-06, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Hon måste ha en förvaltare utsedd av tingsrätten - dvs bli omyndig som vuxen
https://www.domstol.se/nyheter/2019/...forvaltarskap/
Tydligen kan man få förvaltare som spelmissbrukare. Misstänker att man ska vara riktigt okontrollerad för att det ska gå igenom. Betydligt högre än att inte kunna betala hyran en gång.
Citera
2021-01-06, 18:11
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solarwind
Tydligen kan man få förvaltare som spelmissbrukare. Misstänker att man ska vara riktigt okontrollerad för att det ska gå igenom. Betydligt högre än att inte kunna betala hyran en gång.

Det bästa råd TS kan få är att ta kontakt med överförmyndarnämnden i moderns hemkommun. De brukar vara hjälpsamma och kan informera om lämpliga steg och vad som som brukar krävas för att ta respektive steg.
Citera
2021-01-06, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solarwind

Egentligen är det ju intressant - förr ansåg slöseri vara skäl för förmyndarskap,
men i takt med ökande sosseri betraktades slöseri som förmögenhetsutjämnande o jämställdhet-
o jämlikhetsskapande, men nu har vi tydligen kommit tillbaka till gamla ordningen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in