2021-01-06, 11:15
Medlem
Vore det bättre om ungdomarna svarade.
A men tjena
Ah
Ah typ så
Eh
Meh
?
Svar nej. Tydlighet är att föredra här.
Och eftersom Svar slutar på r tvingas du artikulera Ja, det bli stor skillnad då på "ah" och Svar: Ja.
Du kan också se det jämförbart med att någon säger: lyssna nu, när de har något viktigt att säga.
Ordet svar spänner öronen så att nästa ord ja eller nej uppfattas tydligt.

Sen om detta språkbruk tas med in på ett kontor, då är det att gå till överdrift.
Citera
2021-01-06, 13:08
Medlem
flesh-flutes avatar
Om man konsekvent är övertydlig kan även de mest korkade begripa. Ingen kedja är starkare än dess svagaste länk, vilket är extra sant i det militära.
Citera
2021-01-06, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag låg inne i lumpen på Lv6 i Göteborg.

LV6 ligger inte i Göteborg utan det ligger i Halmstad för att förtydliga lite
Citera
2021-01-06, 14:23
Medlem
dev/nulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ath0

C-MEDDELANDE - C-MEDDELANDE
Fram till 1994 låg Lv6 på Kviberg i Göteborg.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Luftvärnsregementet
KLART SLUT
Citera
2021-01-06, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strv122b
Nu kan det ju ha att göra med att mitt förnamn använder jag privat bland vänner och familj. Ingen värnpliktig behöver använda annat än grad när de tilltalar mig och vid behov kan efternamn nyttjas. Om jag ringer ett annat kompani/bataljon och frågar efter Jens Eriksson är det troligare att jag når fram om jag säger Lt Eriksson. Framför allt om jag pratar med en soldat eller värnpliktig som kanske inte ens vet förnamn på sin kompanichef.

Klart dock att det blir jobbigt för er malajer att presentera er.
Tack för förtydligandet. Själv, när jag ringer till en annan enhet, så ringer jag direkt till personen i fråga på dennes nummer, eller via växeln. Det var längesedan vi hade en kompanitelefon som någon stackars soldat satt och svarade i annat än under övning eller motsvarande. När dock så väl sker så brukar jag fråga efter befattningar eller anropssignaler. Att fråga efter löjtnant Andersson är ungefär lika mycket en chansning som att fråga efter ett förnamn. Men det är ju min personliga preferens såklart.

I övrigt så har jag under mina 20+ tjänstgöringsår hört flertalet presentera sig, även bland kollegor och inte enkom till rekryter, i formen av grad, förnamn, efternamn. Men vad vet en malaj, eller hur?

Citat:
Ursprungligen postat av ath0
Det låg i Göteborg innan det flyttade till Halmstad.
Citera
2021-01-06, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dev/null
C-MEDDELANDE - C-MEDDELANDE
Fram till 1994 låg Lv6 på Kviberg i Göteborg.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Luftvärnsregementet
KLART SLUT
Tack för klargörandet, det var mer än jag visste!
Citera
2021-01-06, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebun
Tack för förtydligandet. Själv, när jag ringer till en annan enhet, så ringer jag direkt till personen i fråga på dennes nummer, eller via växeln. Det var längesedan vi hade en kompanitelefon som någon stackars soldat satt och svarade i annat än under övning eller motsvarande. När dock så väl sker så brukar jag fråga efter befattningar eller anropssignaler. Att fråga efter löjtnant Andersson är ungefär lika mycket en chansning som att fråga efter ett förnamn. Men det är ju min personliga preferens såklart.

I övrigt så har jag under mina 20+ tjänstgöringsår hört flertalet presentera sig, även bland kollegor och inte enkom till rekryter, i formen av grad, förnamn, efternamn. Men vad vet en malaj, eller hur?

Det låg i Göteborg innan det flyttade till Halmstad.
Ja söker man någon är det ju enklast att ringa växeln och direkt. Men pratar man med värnpliktiga om de ex vara på en CFU brukar de stå som frågetecken om man pratar om deras lärare med annat än grad. Lt Andersson bärgare med skägg funkar oftast bättre som beskrivning än Anders Eriksson från xxxx.

Jag tycker inte det är konstigt att svara med grad och efternamn och förstår inte riktigt vad problemet är om de presenterar sig med det. Framför allt om det ska vara i en mer offentlig miljö typ någon stackars furir eller korpral som ska ha förbandets instagram, och kanske vill göra sig lite anonyma.

Mina egna underställda vet säkert mitt förnamn men jag tror inte och ser inte behovet att andra som jag har någon vecka vet det. Min grad namn och befattning räcker.

Något som stör mig mer i isåfall är majorer/övlt som gärna vill berätta vilka 6 nedlagda regementet och 3 BA missioner de varit på om de ska hålla ett 2 timmars föreläsning.
Citera
2021-01-09, 09:37
Medlem
Man ska hinna fånga åhörarens uppmärksamhet innan svaret kommer (tala först om att du tänker säga något och säg det sedan) . Över radio är det inte ovanligt att första stavelsen försvinner (avsändaren måste hinna trycka knappen i botten och brusspärr etc i mottagaren måste öppna, det är inte som en telefon som sänder hela tiden) och då är det bra att undvika enstaviga svar.
Citera
2021-01-09, 11:09
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
Dom är mongo .. När jag ville fråga något så va jag tvungen att säga numret på namnbrickan + efternamn .. sen "anhåller om att få ställa en fråga" .. "Beviljas"

haha, du är ju mongo du måste skämta.
Hela processen bygger på att kunna ta emot en order, återge den ordagrant, uppfatta vem som frågar, vad det gäller.
ALLA som anmäler sig till ett högre befäl måste anhålla om nummer, efternamn samt en fråga.
Ibland fick man svaret beviljas inte, men oftast gick det bra.

Mitt under skytteträning, kunde det bli Kapten , Johansson anhåller om att gå på toaletten
Citera
2021-01-09, 22:22
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Livet i det militära är speciellt och det blir såklart en jargong som sprider sig. Den ”vandrar” sedan från befäl till värnpliktiga, från kull till kull och från regemente till regemente - på vägen försvinner det ursprungliga syftet och övergår till ren jargong.

Den ursprungliga anledningen var (som jag fick det förklarat för mig) att man inte ska missa meddelandet i en stressig situation över radio. Det är lätt hänt att man exempelvis börjar prata samtidigt som man trycker på sändknappen på radion, framförallt om man är stressad. Använder man då väldigt korta meddelande som ”ja” och börjar prata en halv sekund för tidigt är svaret lätt försvunnet i etern vilket kan vara förödande om man har otur, alternativ bara leder till väldigt irriterande och tidskrävande önskemål om att man ska ”repetera”...

Att sen använda samma utryck i helt normala lägen, eller ännu värre - i det civila är såklart jävligt töntigt.

Många utan någon som helst koppling till militären plockade nog upp det i Nile City dessutom...

Så är det. Har vandrat ut i det civila och blivit ett stilgrepp (men var nog ett stilgrepp militärt utanför radiokommunikation dessförinnan).
Citera
2021-01-09, 22:38
Medlem
PreciousCobras avatar
Jag har faktiskt hört liknande uttryck i ett annat sammanhang vid två olika tillfällen, föreningslivet.

Vid årsstämma har ordförande ställt en fråga liknande detta:
Ordförande: "kan vi ge styrelsen fullständig ansvarsfrihet för det gångna året?"
Närvarande medlemmar: "ja" *i nått sånär takt*
Ordförande: "svaret är ja" *bank med klubban*

Liknande scenario har jag alltså upplevt i två olika föreningar med vitt skilda styrelser och medlemmar. Jag tror ingen av dessa är/har varit officer. Den ena personen vet jag helt säkert. Däremot har de säkert varit värnpliktiga.

Visst, det låter kanske lite märkligt men som flera redan har påpekat blir det helt omöjligt att missförstå. Man får dessutom ytterligare tid på sig att förbereda sig i för det faktiska svaret samt att medlemmarna i detta fallet får ett kvitto på att ordföranden uppfattat rätt och har möjlighet att invända.
Citera
2021-01-10, 16:02
Medlem
Tammers avatar
Det är väl ännu värre i amerikanska filmer där soldaterna vrålar "SIR!! YES, SIR!!!" Skitjobbigt att höra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in