2021-01-05, 17:57
Medlem
olasvenssons avatar
Jag låg inne i lumpen på Lv6 i Göteborg. Något som har skavt i mitt huvud är hur befäl pratar. Istället för att normala människor säger Ja eller Nej, så säger befäl "Svar Ja, Svar Nej. Varför säger man "Svar" innan man svarar? Det är ju sjukt korkat.

Om jag hade svarat min chef varje gång denne frågar med "Svar Nej, Svar Ja, Svar Vet inte" och så vidare... Då hade chefen trott att jag är efterbliven.
Citera
2021-01-05, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag låg inne i lumpen på Lv6 i Göteborg. Något som har skavt i mitt huvud är hur befäl pratar. Istället för att normala människor säger Ja eller Nej, så säger befäl "Svar Ja, Svar Nej. Varför säger man "Svar" innan man svarar? Det är ju sjukt korkat.

Om jag hade svarat min chef varje gång denne frågar med "Svar Nej, Svar Ja, Svar Vet inte" och så vidare... Då hade chefen trott att jag är efterbliven.

(FB) Varför säga: "Svar: Ja/Nej"?
Citera
2021-01-05, 18:03
Medlem
Flippertrollkarls avatar
Överdriven tydlighet är viktigt i det militära.
Tycker också det låter larvigt men det är omöjligt att misstolka.
Citera
2021-01-05, 18:03
Medlem
Citat:

Om jag hade svarat min chef varje gång denne frågar med "Svar, Nej Svar Ja, Svar Vet inte" och så vidare... Då hade chefen trott att jag är efterbliven.
Fast gör de verkligen det hela tiden? På radio kan man säga ”regnar det hos dig, frågas” och då få svaret ”svar Johan Adam” men i dagligt tal skulle jag säga det är mycket ovanligt. Därimot kan officerare använda ett något egendomligt språk och ofta prata i en förenklad orderform civilt.

Sen är det ju första veckan på Värnplikten även ett sätt att vänja in civila i det militära att alltid prata ”militäriska” hört officerare internt använda helt andra ord för att sedan gå ut och vara världens fyrkant om exakt samma ämne.

Kan även nyttjas vid dumma frågor för att markera. Men det finns som sagt ett tydlighets perspektiv om det används i en ordergivning/radiosändning
Senast redigerad av strv122b 2021-01-05 kl. 18:05.
Citera
2021-01-05, 18:05
Medlem
Dom är mongo .. När jag ville fråga något så va jag tvungen att säga numret på namnbrickan + efternamn .. sen "anhåller om att få ställa en fråga" .. "Beviljas"
Citera
2021-01-05, 18:20
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Det är långt ifrån bara i det militära det görs. Kan använda det själv ibland för tydlighets skull.
Citera
2021-01-05, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
Dom är mongo .. När jag ville fråga något så va jag tvungen att säga numret på namnbrickan + efternamn .. sen "anhåller om att få ställa en fråga" .. "Beviljas"
Jag gjorde lumpen som Kompanibefäl på S1 i Uppsala och jag minns liknande... 1979.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kompanibef%C3%A4l
Bara man rörde huvudet vid GIV VAKT så fick man kompaniförbud.
https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/kompanif%C3%B6rbud
Citera
2021-01-05, 18:44
Medlem
Jofs avatar
Precis.
Bakom allt detta ligger ett behov av noggrannhet, men OCKSÅ en målsättning att soldaten ska lära sig lydnad. Det är den övergripande målsättning för de första tre månadernas utbildning.

Svar JA.
Klart att det är lite knäppt, rent intellektuellt. Men nu är inte militärutbildning i första hand en intellektuell utbildning och militären är rent undantagsvis, inte heller en intellektuell organisation.
Citera
2021-01-05, 19:05
Medlem
Zaedrewss avatar
Bara brukligt sedvanligt kommunikationsprotokoll. Man svarar med att man uppfattar frågan, som här svar. Sedan ens eget svar på frågan. Inga konstigheter.
Citera
2021-01-05, 19:19
Medlem
Citat:
Varför säger man "Svar" innan man svarar?

ej korrekt trådstart

Citat:
Varför säger man "Svar" innan man svarar? frågas, kom

korrekt formulering

Citera
2021-01-05, 19:26
Medlem
Smutzs avatar
Det är ju lite av ett stilgrepp även utanför det militära för de som vill signalera att nu är det allvar. Min gamla slöjdlärare sa alltid så t ex. Pratar man så visar man tydligt att det här är ingen konversation för nöjes skull utan ett strikt informationsutbyte.

Jag tror alla yrken får en egen jargong mer eller mindre. Tittade på skräpserien om väktare i tunnelbanan och de sa alltid på radion att de kom till platsen "i detta nu". Knappt någon pratar så i en vardagssituation heller men jag tror det kan finnas ett värde i att ha tydliga gränser mellan yrkesroll och privatperson. Även språkligt.
Senast redigerad av Smutz 2021-01-05 kl. 19:28.
Citera
2021-01-05, 19:29
Medlem
citymormors avatar
Därför dom tycker det är coolt att prata så, befäl dom såg upp till pratade så och då måste man vara likadan...Flera töntiga uttryck:

- Ah det är taget!
- När det fosterländska kriget äntligen kommer
- Vad gör man när man är sist? Ökar!
- Hoppa! Där hoppade vi över lunchen.
- I Affe gjorde vi såhär!

Idioter
Senast redigerad av citymormor 2021-01-05 kl. 19:31.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in