Citat:
Ursprungligen postat av
olasvensson
Jag låg inne i lumpen på Lv6 i Göteborg. Något som har skavt i mitt huvud är hur befäl pratar. Istället för att normala människor säger Ja eller Nej, så säger befäl "Svar Ja, Svar Nej. Varför säger man "Svar" innan man svarar? Det är ju sjukt korkat.
Om jag hade svarat min chef varje gång denne frågar med "Svar, Nej Svar Ja, Svar Vet inte" och så vidare... Då hade chefen trott att jag är efterbliven.
Fast gör de verkligen det hela tiden? På radio kan man säga ”regnar det hos dig, frågas” och då få svaret ”svar Johan Adam” men i dagligt tal skulle jag säga det är mycket ovanligt. Därimot kan officerare använda ett något egendomligt språk och ofta prata i en förenklad orderform civilt.
Sen är det ju första veckan på Värnplikten även ett sätt att vänja in civila i det militära att alltid prata ”militäriska” hört officerare internt använda helt andra ord för att sedan gå ut och vara världens fyrkant om exakt samma ämne.
Kan även nyttjas vid dumma frågor för att markera. Men det finns som sagt ett tydlighets perspektiv om det används i en ordergivning/radiosändning