• 1
  • 2
2021-01-05, 12:03
Medlem
Jag arbetar som ingenjör idag men har alltid älskat matematik. Vill läsa mer.
Jag är inget geni på något sätt, jobbar mig genom kurser.

Jag har läst de första analyskurserna på universitetsnivå, statik samt linjär algebra men också flervariabelanalys. Har hittat möjligheter att studera vidare på distans.

Jag tycker att matematik tillsammans med programmering borde ge mig en intressant grund att utveckla mig inom ingenjörsyrket.

Min fråga är nu: Blir matematiken avsevärt svårare om man ämnar läsa ett helt matematikprogram?
Är det stor nivåskillnad mellan de enkla första analyskurserna och det som kommer längre fram?

Jag vet att matematik bygger starkt på att man lär sig stegvis, att man behärskar a innan man börjar med b osv. Men jag upplevde ändå ett litet "skutt" i flervariabelsanalysen. Gränsvärden med flera variabler var - intressant.
Citera
2021-01-05, 12:06
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isakn

Jag har läst de första analyskurserna på universitetsnivå, statik samt linjär algebra men också flervariabelanalys. Har hittat möjligheter att studera vidare på distans.

Jag tycker att matematik tillsammans med programmering borde ge mig en intressant grund att utveckla mig inom ingenjörsyrket.

Min fråga är nu: Blir matematiken avsevärt svårare om man ämnar läsa ett helt matematikprogram?
Är det stor nivåskillnad mellan de enkla första analyskurserna och det som kommer längre fram?

Jag vet att matematik bygger starkt på att man lär sig stegvis, att man behärskar a innan man börjar med b osv. Men jag upplevde ändå ett litet "skutt" i flervariabelsanalysen. Gränsvärden med flera variabler var - intressant.
Nej, det tycker jag inte! Det stora hoppet sker om man vill gå vidare till doktorandutbildning.
Citera
2021-01-05, 12:25
Ungefär som skillnaden mellan gymnasiets E och högskolans matte skulle jag säga.
Citera
2021-01-05, 12:37
Medlem
starke_adolfs avatar
Fysik, matematik och teknologi: allmänt --> Utbildning och studier
/Moderator
Citera
2021-01-05, 13:29
Medlem
Citat:

Läs programmering, och bara programmering. Företagen är totalt oitresserade av om du behärskar matematik eller ej.
Citera
2021-01-05, 13:33
Medlem
Jag skulle säga att det blir svårare.

Det blir en annan abstraktionsnivå när du läser tunga "beviskurser" som reell analys och fortsättningskurser i abstrakt algebra.

Tempot upplevde jag som lägre på dessa kurser än på grundkurserna på civilingenjörsprogrammen, men färre typtal på tentorna - skall man klara kurserna med äran i behåll så måste man verkligen förstå stoffet.
Citera
2021-01-05, 13:35
Medlem
Fancyfruits avatar
k
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Läs programmering, och bara programmering. Företagen är totalt oitresserade av om du behärskar matematik eller ej.
Kan hålla med, om det inte är väldigt nichade arbetsuppgifter ämnat matematiska uträkningar. Oftast är det helt klart fine med programmeringskunskaper i sig. Dessutom, om du väljer att läsa datavetenskap (inget måste om du vill lära dig programmering), så får du med matematisk, inte minst diskret sådan, som lär dig hur datorn räknar och fungerar. Min preferens ligger hos diskret och datarelevant matematik, mer så än "traditionell" matematik.
Citera
2021-01-05, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fancyfruit
k
Kan hålla med, om det inte är väldigt nichade arbetsuppgifter ämnat matematiska uträkningar. Oftast är det helt klart fine med programmeringskunskaper i sig. Dessutom, om du väljer att läsa datavetenskap (inget måste om du vill lära dig programmering), så får du med matematisk, inte minst diskret sådan, som lär dig hur datorn räknar och fungerar. Min preferens ligger hos diskret och datarelevant matematik, mer så än "traditionell" matematik.

De flesta jobben med "matematiska beräkningar" går ändå till s.k, beräkningsingenjörer d.v.s maskinare.
Jag har läst elektroteknik, där ingick analog elektronik, digital teknik och datorteknik. Ingenting av det krävde matte över gymnasienivå. Det var lite mer avancerad matte i signaler och system men det var ändå mest bara kokbokskurser.
Citera
2021-01-05, 13:53
Medlem
Citat:
De flesta jobben med "matematiska beräkningar" går ändå till s.k, beräkningsingenjörer d.v.s maskinare.
Jag har läst elektroteknik, där ingick analog elektronik, digital teknik och datorteknik. Ingenting av det krävde matte över gymnasienivå. Det var lite mer avancerad matte i signaler och system men det var ändå mest bara kokbokskurser.

Jag har också läst elektroteknik och jag delar din erfarenhet.
Det kan ju dock finnas ett värde att fördjupa sig i ett ämne man är intresserad även om man inte får någon cred för det av arbetsgivarna.
Citera
2021-01-05, 14:24
Medlem
Fancyfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2

Ja, precis.

Det kokar troligen ned till vad TS gillar för typ av matematik, eller kanske om han gillar det logiska tänket, och problemlösning, mer än själva matematiken och siffrorna. I så fall skulle jag starkt rekommendera att testa på programmering, möjligtvis med inriktning mot lågnivå, typ inbyggda system mm. C/C++ är ofta bra att starta med. Sen finns R och Python som kan användas för mer matematiskt inriktade uppgifter (och mycket mer, så klart), om man gillar sånt. Möjligheterna är i princip oändliga.
Citera
2021-01-05, 21:45
Medlem
Tack för alla svar. Fick en del nyttig input, speciellt om hur mycket matte man behöver för att programmera.
Lutar ändå åt en examen i matematik bara för att det är kul, men att jag redan nu börjar titta på Python som verkar vara gångbart i mitt ingenjörsyrke. Specifikt kopplat till en internationell programvara vi använder.
Citera
2021-01-05, 21:46
Medlem
Citat:
Tack för alla svar. Fick en del nyttig input, speciellt om hur mycket matte man behöver för att programmera.
Lutar ändå åt en examen i matematik bara för att det är kul, men att jag redan nu börjar titta på Python som verkar vara gångbart i mitt ingenjörsyrke. Specifikt kopplat till en internationell programvara vi använder.

Du behöver ingen matte alls för att programmera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in