• 1
  • 2
2006-05-19, 15:21
Medlem
Hej,

Är 18 år och går i 2:an på gymnasiet. Tyvärr så känner jag att jag har valt helt fel program, det är något som jag absolut inte kan tänka mig att arbeta som. Att börja 1:an på en ny linje till hösten känns inte särskillt motiverande..

Jag satt och sökte lite på internet efter andra alternativ. Fick upp ordet "Folkhögskola" och "distanskurser". Förstår inte riktigt vad som menas.

1. Vad är folkhögskola?
2. Vad är en distanskurs?
3. Finns det någon åldergsgräns för att få studera på folkhögskola?
4. Kan man få studie- och/eller bostadsbidrag?
5. Vart kan jag hitta mer information om folkhögskolor runt om i Sverige och deras kurser?
6. Kan man få ett hyffsat jobb om man har en utbildning från en folkhögskola?
7. Något annat att tänka på?

Tack på förhand!

MVH, Ponosan
Citera
2006-05-19, 17:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ponosan
1. Vad är folkhögskola?

Folkhögskola är utbildningsväsen för de som vill komplettera sina grundskole- och gymnasiebetyg för att komma in på en högskola, alternativt jobba.

Citat:
2. Vad är en distanskurs?

Du läser hemma och skickar in alla arbeten till skolan.

Citat:
3. Finns det någon åldergsgräns för att få studera på folkhögskola?

Du måste vara 18 år.

Citat:
4. Kan man få studie- och/eller bostadsbidrag?

Japp. Genom CSN.

Citat:
5. Vart kan jag hitta mer information om folkhögskolor runt om i Sverige och deras kurser?

http://www.folkhogskola.nu/

Citat:
6. Kan man få ett hyffsat jobb om man har en utbildning från en folkhögskola?

Du har lika stor chans att få jobb som de som precis gått ur gymnasiet. Ska inte uttala mig om hur stor chans det är egentligen. Men däremot kan du läsa vidare på högskola.

Citat:
7. Något annat att tänka på?

Ja, om du inte har pengar måste du låna pengar. Är det lönt att ha en studieskuld då du fortfarande kan gå kostnadsfritt i gymnasiet?
Citera
2006-05-19, 18:09
Medlem
SebastianK --> Tack för svaret..!

Hur mycket kostar det ungefär per kurs?
Citera
2006-05-19, 20:38
Medlem
Varnims avatar
Själva undervisningen vid folkhögskolan är avgiftsfri. Däremot får du betala för kurslitteratur, studiematerial (papperskopior, lera, papper, färg; materialkostnaden varierar beroende på vilken typ av kurs det handlar om), studieresor, lunch, kaffe mm.

Du som väljer att bo på internat betalar även för övrig kost och logi. Dessa kostnader varierar mellan olika skolor beroende på bl a rumsstandard och antal måltider. Som riktvärde kan anges cirka 3 500 - 4 000 kronor/månad. Kontakta respektive folkhögskola för närmare information om kostnaderna!

Direkt kopierat från folkhogskola.nu så du kanske borde läsa lite på sidan?
Citera
2006-05-19, 20:40
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Folkhögskola, vad är det?

En förvaringsanstalt för vänsterorienterade flummare och arbetsovilliga.
Citera
2006-05-19, 20:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Vilken kategori ska man placera in mig???Då jag varken är vänster,flummare,Arbetsovillig ändå har jag gått treårig folkhögskola.... Är Moderat.....
Citera
2006-05-19, 20:59
Medlem
Citat:

Har du egen erfarenhet? Några av de bästa människor jag träffat gick på min folkhögskola.
Citera
2006-05-19, 21:03
Medlem
Citat:
Skitsnack, det finns folk av alla de sorter.
Citera
2006-05-19, 22:15
Medlem
Tack för svaren! Det får nog bli en distanskurs vid någon folkhögskola nu till hösten. Ska kolla lite närmare på dom olika skolorna och deras utbud.

Vänster? Ja.
Arbetsovillig? Ja (vem är inte det?).
Citera
2006-05-20, 00:49
Medlem
Engelbreckts avatar
Citat:

Du glömde frikyrkliga...

Det här är ändå FB, vem kan förvänta sig att att inläggen inte ska vara generaliserande?

Citat:

Jag *ignorerar att frågan var retorisk*

Folkhögskolor uppstod som ett sätta för personer med endast folkskoleexamen att erhålla gymnasiekompetens. Folkskolorna har en grund i de svenska folkrörelserna och därför till sin natur ofta vänsterpolitiska eller frireligiösa även om det finns undantag och utbildningarna är öppna för alla. De personer som jag känner som har studerat på follkhögskolor är nöjda med sin tid där.
Citera
2006-05-20, 12:52
Medlem
munsårs avatar
Citat:
Tack för svaren! Det får nog bli en distanskurs vid någon folkhögskola nu till hösten. Ska kolla lite närmare på dom olika skolorna och deras utbud.

Vänster? Ja.

Du har väl läst en del kurser som ändå är obligatoriska för dom flesta gymnasieprogram antar jag. Det är väl bara att tillgodoräkna dig odm på ditt nya program och läsa kurserna som du saknar.

Eller har du planerat att komma tillbaka hit och gnälla när du inte orkat fixat gymnasiekompetens (eller vad ditt mål är) från folkhögskolan och har en studieskuld att tänka på?
Citera
2006-05-20, 15:57
Medlem
_Jonas_s avatar
Citat:
Är 18 år och går i 2:an på gymnasiet. Tyvärr så känner jag att jag har valt helt fel program, det är något som jag absolut inte kan tänka mig att arbeta som. Att börja 1:an på en ny linje till hösten känns inte särskillt motiverande..

Ett varningens finger bara. Jag antar att du har en massa kurser från gymnasiet som du läst och har betyg i. Om du hoppar av och börjar på folkhögskola så se verkligen till att du läser de kurser som fattas för att få gymnasiebehörighet i så fall, det vill säga likställt med att du tagit studenten/har slutbetyg från en gymnasieskola. Om du inte gör det får du med stor sannolikhet hålla tillgodo med de allra sämsta/lägst betalda jobben senare i livet (alternativt arbetslöshet), eftersom nästan alla idag hag gymnasiekompetens och kommer att gå före i kön. Jag rekommenderar starkt att du pratar med en studievägledare, kanske någon på folkhögskolan eller din nuvarande gymnasieskola, för att lägga upp det, det är jättemycket enklare än att hålla på och fundera själv, och de har stor erfarenhet av sådant här och kommer nästan garanterat att kunna hjälpa dig med upplägg.

Alternativt kanske du ändå bör fundera på att släpa dig igenom det sista året på gymnasiet, det är trots allt gratis och du får gymnasiebehörighet utan krångel. Sedan har du chansen att läsa vidare till något annat på tex högskola eller ta i princip vilket "vanligt/enkelt" jobb som helst. Vanliga jobb som inte kräver utbildning kan man få i princip oavsett vad man läst på gymnasiet, bara man har slutbetyg. Jag tror jag vet ungefär hur du känner, jag var också nere under våren i tvåan och funderade på folkhögskolor, linjebyte, studieuppehåll, osv, men jag kan garantera att allt går enklare sista året, det är en enorm skillnad, för då ser man hela tiden studenten framför sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in