Citat:
Ursprungligen postat av Ponosan
Är 18 år och går i 2:an på gymnasiet. Tyvärr så känner jag att jag har valt helt fel program, det är något som jag absolut inte kan tänka mig att arbeta som. Att börja 1:an på en ny linje till hösten känns inte särskillt motiverande..
Ett varningens finger bara. Jag antar att du har en massa kurser från gymnasiet som du läst och har betyg i. Om du hoppar av och börjar på folkhögskola så se
verkligen till att du läser de kurser som fattas för att få gymnasiebehörighet i så fall, det vill säga likställt med att du tagit studenten/har slutbetyg från en gymnasieskola. Om du inte gör det får du med stor sannolikhet hålla tillgodo med de allra sämsta/lägst betalda jobben senare i livet (alternativt arbetslöshet), eftersom nästan alla idag hag gymnasiekompetens och kommer att gå före i kön. Jag rekommenderar starkt att du pratar med en studievägledare, kanske någon på folkhögskolan eller din nuvarande gymnasieskola, för att lägga upp det, det är jättemycket enklare än att hålla på och fundera själv, och de har stor erfarenhet av sådant här och kommer nästan garanterat att kunna hjälpa dig med upplägg.
Alternativt kanske du ändå bör fundera på att släpa dig igenom det sista året på gymnasiet, det är trots allt gratis och du får gymnasiebehörighet utan krångel. Sedan har du chansen att läsa vidare till något annat på tex högskola eller ta i princip vilket "vanligt/enkelt" jobb som helst. Vanliga jobb som inte kräver utbildning kan man få i princip oavsett vad man läst på gymnasiet, bara man har slutbetyg. Jag tror jag vet ungefär hur du känner, jag var också nere under våren i tvåan och funderade på folkhögskolor, linjebyte, studieuppehåll, osv, men jag kan garantera att allt går enklare sista året, det är en enorm skillnad, för då ser man hela tiden studenten framför sig.