2021-01-04, 16:17
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black-lies-matter
Nu blev jag nyfiken! I vilket sammanhang häller du Coca~Cola i maten?

Tillsammans med maizenan/sojan/ostronsåsen ?
Citera
2021-01-04, 16:19
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Gör såhär: häll i soja, socker och glutamat (detta https://www.drakfrukt.se/produkt/aji...lutamat-umami/)
Det kommer smaka exakt som kinamaten du är van vid. Snåla inte med salt och socker. Det krävs väldigt mycket mer än du tror.

Det behövs ingen ostronsås då?
Citera
2021-01-04, 16:40
Medlem
Tillsätt lök, vitlök, ostronsås, nån matsked houisinsås, köttbuljong, glutamat och socker....kommer då smaka exakt som biffgrytan på kinahaket. Fisksås är inte samma som oystersås, fisksås används som substitut till salt i vissa asiatiska kök. Oystersås smakar inte ostron för fem öre.
Senast redigerad av bul-11-33 2021-01-04 kl. 16:45.
Citera
2021-01-04, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Receptet hade ostronsås men jag äter inte ostron så jag tog fisksås istället, är det stor skillnad?

Har du testat tigersås? Tror du det hade funkat att dölja/förbättra smaken?

Haha ja jävlar. Fisksås är rutten fisk i flytande form, och salt. Litegrann är jättegott, för mycket smakar skit och helvete
Citera
2021-01-04, 17:08
Medlem
Noxiouzs avatar
maizena? varför har du majstärkelse i kina mat
Citera
2021-01-04, 17:22
Medlem
neuron-drones avatar
Bara vissa märken av ostronsås innehåller ostron.
Citera
2021-01-04, 17:35
Medlem
Citat:
Försökte göra kinamat idag. Nötkött med champinjoner och paprika med sån där tjock soja sås de har på resturanger.

Det gick inte bra. Såsen blev både smaklös och lite äcklig (vatten+soja+fisksås+peppar+maizena) Jag gjorde ganska mycket. Vet inte vad jag ska göra med det nu.

Finns det nån sås som jag kan hälla över och dölja smaken?

Ketchup för helvete!!!
Citera
2021-01-04, 17:40
Medlem
Citat:
Receptet hade ostronsås men jag äter inte ostron så jag tog fisksås istället, är det stor skillnad?

Har du testat tigersås? Tror du det hade funkat att dölja/förbättra smaken?

Enorm skillnad.

Mycket thai/kinesiskt man köper på restauranger har ostronsås.

Käkat biff med en svart sås på restaurangerna?

Troligt att den är baserad på ostronsås eller teriyakisås
Citera
2021-01-04, 18:15
Medlem
irrelevants avatar
Citat:
Det är inte pga smaken utan pga att ostron ser ut som en utomjording. Äter inte bläckfisk eller krabba heller av samma anledning.

Rasist.
Citera
2021-01-04, 18:20
Medlem
F.Hansens avatar
Du kan ju lägga allt i ett durkslag och skölja bort den gamla såsen. Sen göra t ex en boeuf bourguignon.

bourguiguigigongnon

Eller så kan du göra som jag skrev och göra en ny sås på sidan och smaka av innan du blandar ihop allt.
Extra oxfond behövs naturligtvis.

Brukar göra teriyakisås ibland enligt det här receptet som är väldigt bra -> https://www.ica.se/recept/teriyakisas-721058/

Använd det och smaka upp med extra vinäger eller apelsinsaft, fisksås, om du har tigersås kan en skvätt av det ge en fin touch. Koka upp den med en näve keffir lime leafs (finns torkade på maxi, limeblad) som ger en fin citruston. En matsked smör också, lite fusion franskt och asiatiskt.

Salt och vitpeppar ofc..

Lyssna på mig, är fuskmaestro i köket.
Senast redigerad av F.Hansen 2021-01-04 kl. 18:28.
Citera
2021-01-04, 18:29
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Vitlök, chili och ingefära räddar det mesta asiatiska. Men ostronsås ska du ha. Sedan kan du dra ner en buljongtärning för glutamaten.
Citera
2021-01-04, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Vitlök, chili och ingefära räddar det mesta asiatiska. Men ostronsås ska du ha. Sedan kan du dra ner en buljongtärning för glutamaten.

Lite riven färsk ingefära ja, inte för mycket. lägg till det till mitt recept ovan så får du "kinesisk biffgryta" Tyckte det va nåt jag glömde. Råkar du ha sesamolja så har i en tesked, inte viktigt dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in