Citat:
Ursprungligen postat av
niick3lod3on
Såå, det har nu hänt mig!
Gjorde ett köp från Amazon och vips så var mina kortuppgifter i San Fransisco och drogs pengar.
Ser ut som allt faktiskt kommer lösa sig efter en polisanmälan och lite samtal med banken men undrar nu - vad gör ni för att säkra era köp på internet?
Funderar på att skaffa ett separat konto för onlineköp men ofta så vill de ju ha kortuppgifter när man betalar? Mitt konto till kortet är ju också vars alla mina räkningar dras ifrån och lön kommer in på.
Konstant slå på/av internetköp i banken när man betalar? Alltid ha kontot nollat och överföra pengar? Vad är era bästa tips och trix för att inte bli utsatt igen.
Ska aldrig mer beställa från en sida utan 'trygg e-handel' är givet, men utöver det?
Så om jag har förstått dig rätt så köpte du en vara på Amzon, Amazon eller nån delleverantör börjar sedan använda ditt kort. Har svårt att tänka mig att Amazon delar med sig av sina kortuppgifter till sina delleverantörer, så antagligen var den "fake-site" som såg ut som Amazon.
Hur som, köpte du med Kredit eller Debit? Var det Kredit så brukar det lösa sig med en polisanmälan och sedan ett snack med banken. Blev själv av med 10000 som jag fick tillbaka väldigt snabbt. Men det handlar väl också om hur mycket cash det rör sig om.
1. Öppna upp ett nytt konto som konstant är nollat och bara för över cash dit när du ska köpa nått.
2. Eller det finns även gratistjänster som Revolut som du via deras app automatiskt kan skapa upp ett virtuellt engångskort som bara lirar en gång, sedan så försvinner det. Bör vara ännu säkrare.