• 1
  • 2
2021-01-04, 10:23
Medlem
Dan88s avatar
Jag har för första gången i mitt liv sålt aktier.

Köpte sent 2017 för 30 000.

Idag sålde jag för strax under 34 000.

Använde ISK konto.

Frågor:

1. Finns det någon nakdel med att låta pengarna ligga kvar på avanza kontot? tex några månader eller ett år? Tänkte att jag kanske köper aktier nån gång i framtiden, jag vet inte när eller om det ens kommer ske.

2. Jag har aldrig ändrat i mina deklarations papper, jag vet inte ens hur man gör. Måste jag själv göra någonting i siffrona (redovisa vinst) eller sker det automatiskt och jag endast godkänner?
Citera
2021-01-04, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Jag har för första gången i mitt liv sålt aktier.

Köpte sent 2017 för 30 000.

Idag sålde jag för strax under 34 000.

Använde ISK konto.

Frågor:

1. Finns det någon nakdel med att låta pengarna ligga kvar på avanza kontot? tex några månader eller ett år? Tänkte att jag kanske köper aktier nån gång i framtiden, jag vet inte när eller om det ens kommer ske.

2. Jag har aldrig ändrat i mina deklarations papper, jag vet inte ens hur man gör. Måste jag själv göra någonting i siffrona (redovisa vinst) eller sker det automatiskt och jag endast godkänner?
Om du inte har dem investerade är det onödigt om de ligger kvar i din ISK eftersom du skattar på hela innehavet.
Gällande deklaration behöver du inte göra något. Schablonskatten har dragits automatiskt under tiden du haft pengarna inne.
Citera
2021-01-04, 10:31
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
Om du inte har dem investerade är det onödigt om de ligger kvar i din ISK eftersom du skattar på hela innehavet.
Gällande deklaration behöver du inte göra något. Schablonskatten har dragits automatiskt under tiden du haft pengarna inne.

Skattar man på pengar som endast ligger på ISK kontot trots att de inte är investerade?
Citera
2021-01-04, 10:32
Medlem
Doctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes

Det dras ingen skatt automatiskt från ISK, däremot så är beloppet förtryckt på deklarationsblanketten.
Citera
2021-01-04, 10:35
Medlem
Doctors avatar
Citat:
Skattar man på pengar som endast ligger på ISK kontot trots att de inte är investerade?

Ja, du betalar samma skatt oavsett om de är investerade eller ligger som kontanter.
Citera
2021-01-04, 10:36
Medlem
x-factory-xs avatar
Citat:
Ja.
Citera
2021-01-04, 10:37
Medlem
Dan88s avatar
När jag ska ta ut pengarna står det: "Om du tar ut pengarna från en försäljning av aktier inom två bankdagar efter att försäljningen skett behöver du betala skuldränta. Det beror på att aktier handlas med två likviddagar. Om du vill undvika skuldränta ska du vänta två bankdagar innan du flyttar pengar från kontot."

Hur stor är denna ränta? Bättre att vänta 2 dagar innan jag tar ut pengarna?
Citera
2021-01-04, 10:37
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ja, skatt dras även om de inte är investerade.
Skatt dras också vid insättning, men inte vid uttag.
Citera
2021-01-04, 10:38
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
Ja, skatt dras även om de inte är investerade.
Skatt dras också vid insättning, men inte vid uttag.

Hur mycket är skatten på insätttning?
Citera
2021-01-04, 10:44
Medlem
Flus avatar
Citat:
Hur mycket är skatten på insätttning?
Om du sätter in en viss summa räknas skatten som om den hade varit inne på kontot hela det kvartalet, dvs 1/4 av den årliga schablonskatten.
Det är sålunda en dålig idé att ofta flytta pengar in och ut ur ett ISK.
Citera
2021-01-04, 11:01
Medlem
Zoom008s avatar
Citat:
Svar, ja.
Citera
2021-01-04, 11:21
Medlem
SYSTEMexes avatar
Skatten att ha pengarna på ett isk är 0,375% / år. Att sätta in pengar kostar 1/4 av det, ca 0,1% dvs.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in