• 1
  • 2
2021-01-04, 08:41
Medlem
Vad tusan gjorde jag för fel?

Har sålt företag, hyrt ut lägenheter, sålt en massa saker. Ofta på just blocket.
Så nu skulle bilen ut, skriver en detaljerad annons och är ärlig om allt, inklusive det enda lilla problemet med bilen som jag erbjuder mig att fixa om det behövs. Bilens historik + anledning till salu var med också.

Full servicebok, V+S hjul, skitbra skick, låga mil, etc.

Helt jävla omöjligt. Jag driver inte. Det är inte så att jag får samtal och schabblar upp det. Fick *1* samtal på en och en halv månad av en privatperson som var seriös men skulle ha finansiering.

Hade då redan sänkt bilen från dess ursprungliga pris med 5000kr och han ville ha ytterligare rabatt på 5000 kr, gick med på 2500 om han kan garantera att han inte prutar mer om allting är perfekt på bilen då jag hade behövt åka ett bra tag till honom. Han backar på det, men under diskussionen framkommer att han inte märkt att jag redan sänkt bilen känner väl sig dum redan då o vägrar när jag påpekar detta.

Hursomhelst, massa bud från bilhandlare så klart, det ena värre än det andra. Men säljer den till slut till högstbjudande. Han lägger ut den för 25% högre så klart. Haha om jag outar mig själv nu, äh skitsamma. Bilhandlaren var schysst förutom att han sänkte sitt ursprungliga bud med 2000kr när jag på ca 2 veckor inte fick till den dealen med honom.

Men vad tusan gjorde jag för fel?

Hade hyffsade bilder, bilen var ren, nyservad, nybesiktigad, låg något lägre än bilhandlarna.

För mycket text i annonsen? Provade att radera det mesta och ha en sån där kort bilhandlare annons också i ett par veckor, hjälpte inte. Då hade jag också tagit bort det enda problemet från annonsen. (Nämnde det så klart till folk som ringde, vilket igen var BH eller värre).

Hade ett till seriöst bud men personen visade sig vilja ha en automat då bilen var en present till dottern och hon hade automatkort.

En liknande bil som såldes privat fast i Dalarna för ungefär samma pris låg ute i 2 månader innan han fick den såld, gissar på att han gav upp också o sålde till en BH.

BJÖD till och med på en försäkring för dolda fel

Min teori är att det är svårast att sälja bilar nu i vinter och att bilpriserna håller på att gå ner efter en kraftig uppgång efter Coronan.

Men är det ev så att allt färre bilar säljs privat och att allt fler, kanske ur okunskap endast vill gå till BH
Senast redigerad av Diskussionen 2021-01-04 kl. 08:47.
Citera
2021-01-04, 08:53
Medlem
Vet inte vad det var för bil men vissa bilar är ju svårare att sälja, kan nog ligga lite i det att folk har annat att tänka på än bilbyte i dessa tider.
Citera
2021-01-04, 09:06
Medlem
En mellanklass bil av ett känt nordeuropeiskt märke.

Hybrid (etanol/bensin) men det borde väl främst vara positivt i dagens Sverige?
Citera
2021-01-04, 09:07
Medlem
UgLyBastards avatar
om det ser ut som en turkbil som gått långt så är det ingen som vill köpa
Citera
2021-01-04, 09:08
Medlem
Beror nog på bilmärke och vilken prisklass..
Men ja bilens värde är det någon vill ge så den har ju varit för dyr tydligen
Citera
2021-01-04, 09:09
Medlem
Ingen vill ha gammal bil nu, det finns många bra erbjudande på leasing istället.
Citera
2021-01-04, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
om det ser ut som en turkbil som gått långt så är det ingen som vill köpa

Såg fabriksny ut.

Mest orolig över att jag var för detaljerad i annonsen och att jag sedan tog bort en massa. Men själv vill jag veta så mycket som möjligt när jag lägger 100k+ på något. Vettefan.

Någon som har lite insiderinsyn? Är priserna påväg ner? är utbudet allt för stort nu?

Citat:
Ingen vill ha gammal bil nu, det finns många bra erbjudande på leasing istället.

Aldrig fattat varför folk leasar. Knappt fattat varför folk köper nya bilar. Men jag tror väl inte att det är samma grupp som köper en bil för 100 000 som leasar en som är värd 300 000? Eller? Är det den nya generationen som lever på kredit fast på ett annat sätt nu?

Det är väl de som brukade köpa bilen för 300 000 o sen sälja den inom 3 år som leasar?
Citera
2021-01-04, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prestost

Det tror jag är den viktigaste faktorn.
De som tidigare köpte 3-5 år gamla bilar i bra skick, normala familjebilar, leasar numera.

Kvar på blocket finns köpare av udda fordon och billiga beggade bilar för typ 10-20 lax.
Citera
2021-01-04, 09:15
Medlem
Vilken prisklass låg bilen i?
Har upplevt samma sak och har bekanta som upplevt samma bekymmer.
Men det har pågott några år, försökte sälja min egen bil för ca. 3 år sen, (Prisindikation 110-130 000).
Hade den ute till försälning för 120 000 i 2 månader sen sålde jag den till en firma för 110 000.
Samma med en kollega bil för runt 100 000 han fick napp via blocket, men sen belv det en liten knepig affär där en firma blev inblandad för att fixa finansieringen.
Verkar helt enkelt så att det inte finns många som vill/kan köpa en bil med kontanta medel och då vill de ha en bilfirma med för att fixa finansieringen.
Citera
2021-01-04, 09:17
Medlem
yz44s avatar
Om ditt pris bara var något lägre än bilhandlarnas så var den troligen prissatt för högt.
Citera
2021-01-04, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diskussionen
En mellanklass bil av ett känt nordeuropeiskt märke.

Hybrid (etanol/bensin) men det borde väl främst vara positivt i dagens Sverige?

Nja etanol är väl sämsta bränslet egentligen, vissa bilar som tex V50 och fransoser kan va svåra sälja. Eller om liten motor tex.
Citera
2021-01-04, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Vilken prisklass låg bilen i?
Har upplevt samma sak och har bekanta som upplevt samma bekymmer.
Men det har pågott några år, försökte sälja min egen bil för ca. 3 år sen, (Prisindikation 110-130 000).
Hade den ute till försälning för 120 000 i 2 månader sen sålde jag den till en firma för 110 000.
Samma med en kollega bil för runt 100 000 han fick napp via blocket, men sen belv det en liten knepig affär där en firma blev inblandad för att fixa finansieringen.
Verkar helt enkelt så att det inte finns många som vill/kan köpa en bil med kontanta medel och då vill de ha en bilfirma med för att fixa finansieringen.

100 k~klassen.

Tydligen så också med det mest seriösa budet jag hade. Borde ha varit lite mer försiktig med honom men på sin höjd hade jag tjänat 7000kr o ev förlorat budet från den här bilhandlaren igen så pressade lite för mycket där. Men han kändes osäker också, ville att jag skulle hjälpa honom med att fixa finansiering. Hade iofs en kontakt genom en bilfirma men det var lite udda.

Problemet i övrigt var ändå avsaknandet av seriösa bud.

Näh, konstigt det. Folk väljer att betala 25% mer hos en bilhandlare när en dolda fel försäkring kostar 1000kr och finansiering går att hitta om de nu måste handla över sin förmåga.

Citat:
Om ditt pris bara var något lägre än bilhandlarnas så var den troligen prissatt för högt.

Svårt att säga. Jag låg säg 10% under vad jag räknade med var medelpriset, inkl BH enligt statistiken jag hade från bla car.info . Fick ju den såld till slut för 20% under medelpriset, hade väl kunnat lägga mig på 15% och fiska någon tusenlapp extra ~

Främst BH:are som sålde min bil dock, bara runt 10% var privata säljare.
Iofs även fått den bild av blocket i övrigt. Var många fler privata säljare förr av olika bilmärken (?)

___

När det gäller värderingar och sidor, jag gick på car.info som sagt som går på någon sorts övergripande statistik över blocketpriset samt en jämförelse och kalkyl över bilar ute just då.

Upplevde att den här gravt undervärderade min bil:
https://www.kvd.se/ovriga-tjanster/bilvardering

Hade jag följt den i mina ögon "skitsidan" så hade jag blivit blåst.

Samtidigt försökte jag då bevisa att andra bilar är undervärderade av den sidan också men vid ett par försök så var det inte alls lika illa. Tror att den har svårt att värdera bilar i mycket gott skick med låga miltal. Samtidigt som den så klart står till bilhandlarnas förfogande då tjänar på att sälja så mycket så snabbt som möjligt (även om de får lite större provision ju dyrare den säljs) och äger en annan sida där de låter bilhandlare buda på din bil.
Senast redigerad av Diskussionen 2021-01-04 kl. 09:38.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in