Citat:
Ursprungligen postat av
halteper
Man anstiftar väl knappast till ett försök?
Man kan se det som att stämpling är "försök till anstiftan".
Anstiftan förutsätter att straffbar gärning är begången av den som tar emot det så att säga (förberedelse, försök, medhjälp till eller fullbordat brott)
Därför blir anstiftan då samma rubricering som det begångna brottet, eftersom straffbar gärning är en förutsättning för anstiftan.
Stämpling är däremot bara ett "försök till anstiftan".
Citat:
Ursprungligen postat av
halteper
där man kommer överens om att en person borde mördas
Det beror på vad som händer sedan. Om personen mördas är det anstiftan, om personen inte mördas, så är det stämpling. Det kvittar om du "beställer" mordet eller inte. Det räcker att du försöker förmå personen att göra det.
Citat:
Ursprungligen postat av
halteper
Om jag beställer mordet och betalar eller premierar någon för detta
Samma som ovan, om mordet utförs är det anstiftan, om pengarna stoppas i fickan är det däremot stämpling.
Tänk på att det är även stämpling att medvetet ljuga och ta emot beställningen, och sedan inte göra mordet.
Citat:
Ursprungligen postat av
halteper
Om jag beställer ett mord och betalar någon, och min betalning
Anstiftan, ibland förberedelse. (det beror på de enskilda omständigheterna)
För att det ska vara ifråga om medhjälp alt förberedelse krävs att du själv köper flygbiljetten/sprängmedlet, eller är delaktig i utförandet på annat sätt.
Den som köper flygbiljetten/sprängmedlet gör sig skyldig till förberedelse.
Detta innebär också att brottet blir ett anstiftan-brott och inte stämplingsbrott, även om mordet ints utförs.
Detta då straffbar gärning är begången redan då flygbiljetten eller sprängmedlet köps.