2021-01-04, 16:15
Medlem
ragnarokkrs avatar
Lika förvirrande varje gång detta tas upp. Trist att det inte bara är vänsterblivna som har svårt med definitionen. Allas lika värde tas up i, som nämnts, regeringsformen:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Regeringsformen

Mysko ord för alla som inte gått i skolan men på svenska är det en av våra grundlagar. Det betyder kort och gott att vår gemensamma och offentliga makt ska behandla alla lika och så rättvist det går. Man ska inte särbehandlas för att man är rik eller inflytelsefull. Lika inför lagen är en del av detta. Du ska inte stå över lagen för att du är statsminister eller högsta hönset på MSB.

Ja, ni ser hur svårt det kan vara i praktiken. Ännu svårare blir det när vänstern får det till att svenska lagar och välfärd ska gälla alla i hela världen. Det räcker med att vänsterblivna puckon inte förstår detta. Skulle var önskvärt om ni andra visade tecken på någon form av bildning så ni kan svara vänstern med något annat än goddag yxskaft.
Citera
2021-01-04, 16:38
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Känns lite kopplat till jantelagen, du ska inte tro att du är något.
Beror ju på hur man tolkar det.
Citera
2021-01-04, 16:42
Medlem
De menar: "Jag tror på allas lika värde...så länge jag och min familj bor i ett helvitt tryggt svenskt område och barnen går i förskolor/skolor som inte är berikade med stök och bråk".
Citera
2021-01-04, 18:30
Medlem
ImAFlirts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nocturnaltourist69
Att vi är alla lika framför lagen ?
Vilken tröst för folk som varje dag i såväl rättsliga sammanhang som vardagliga i arbetslivet diskrimineras på grund av utseende och personlighetstendenser på både positiva och negativa sätt?

Redigering: Tog bort reflektion jag tyckte kändes osäker.
Senast redigerad av ImAFlirt 2021-01-04 kl. 18:35.
Citera
2021-01-04, 18:37
Medlem
BidragsTurkens avatar
SVT tog avstånd från Jimmie Åkessons uttalande i en debatt då uttalandet bröt mot "alla människors lika värde".

https://www.youtube.com/watch?v=6uZlDudyLwc

Här skickas en reporter runt till 10 olika instanser utan att någon kan ge något svar.

Det är en floskel som ingen riktigt kan förklara.
Citera
2021-01-04, 18:46
Medlem
Ingen kan vara emot uttrycket i alla fall. Det är ungefär som "support the troops" i USA. Tanken är väl att felrikta uppmärksamheten. Ja, jag är emot kriget. Men då stödjer du inte trupperna?

"Alla är lika värda!" Hur kan man vara emot det? Men vad är det man samtidigt felriktar uppmärksamheten till? Kanske använder man det ibland tvärtemot, för att ställa grupper mot varandra när det kommer till ekonomiska transfereringar eller andra förmåner.

Sedan tror jag själv på fullt allvar att alla har samma människovärde, och har rätt att bli behandlad utan diskriminering.
Citera
2021-01-04, 19:45
Medlem
Hbdunkars avatar
Skulle vara kul att se Löven försöka förklara ordens innebörd i direksänd tv.
Citera
2021-01-04, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Nu står det inte bara "alla människors lika värde" i den svenska översättningen av FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna, utan även i Regeringsformen (1 kap. 2 §).

Lek med tanken att den felöversättningen aldrig hade gjorts. Säg att det alltid hade översatts med "alla människors lika värdighet" istället. Vad hade blivit annorlunda då? Hade retoriken varit en annan? Hade vi sluppit en massa tossig politik med "alla människors lika värdighet" som huvudsakligt argument?
Eftersom lika värdighet är lika paradoxalt som lika värde så hade det förmodligen inte gjort någon skillnad alls. I grunden en politisk anpassning till den demokratiska verkligheten där varje röst är lika mycket värd. Resten handlar om att valla boskap till valurnorna.
Citera
2021-01-04, 21:30
Medlem
Dom menar absolut ingenting. Men det låter fint. Tydligen gillar folk när man säger sånt som låter fint. Vad man menar - om något överhuvudtaget - spelar mindre roll.
Citera
2021-01-15, 23:47
Medlem
Att alla skall vara lika inför lagen, ha samma rättigheter och skyldigheter.

Tror inte dom sätter nåt penning/moral värde..i sig..
Det fixar kapitalismen själv per automatik och det utslagningssystemet har ingen politiker haft makt över, än så länge😎!
Senast redigerad av rantaplan 2021-01-15 kl. 23:50.
Citera
2021-01-26, 20:01
Medlem
Galen-Ekorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nocturnaltourist69
Att vi är alla lika framför lagen ?

I teorin kanske, men knappast i praktiken. En krösus som exempelvis gör sig skyldig till våldtäkt behöver bara utnyttja sin status, muta rätt personer etc så försvinner bevisen men om en trashank gör samma sak så blir det rättegång direkt. Hade Michael Jackson inte varit mångmiljonär så hade han högst troligt blivit dömd.
Citera
2021-01-29, 04:03
Medlem
Fanndiss avatar
I många sammanhang blir människovärde relativt.
Om jag skulle tvingas välja mellan att rädda livet på en mycket nära vän eller att rädda livet på en främling (tid finns ej att hinna rädda båda) så skulle jag, utan längre betänketid, välja att rädda den nära vännen.
I samma stund som jag gjort det aktiva valet så har jag värderat den nära vännens liv högre.
Och så tror jag att en klar majoritet av jordens befolkning också resonerat. Om än med vissa samvetskval över att inte kunnat rädda båda personerna.

Detta krockar ju lite med principen om allas lika värde. Men det uttrycket är snarare menat som synonym till att alla skall vara lika inför lagen o.dyl. oaktat etnicitet, religion och sexuell läggning.
Begreppet kom ju i kölvattnet av andra världskriget, som en motreaktion på nazismens irrläror.
Senast redigerad av Fanndis 2021-01-29 kl. 04:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in