Citat:
Ursprungligen postat av
Hbdunkar
Som det står i rubriken. Vad menar politiker när de i var och varnnan intervju utrycker "alla människors lika värde"? Menar de att en IS terorist som har mördat och lemlästat oskyldiga människor är lika mycket värd som en normalsvenson som på sin höjd fifflat med skatten.
Utrycket låter konstigt om de menar att alla föds lika och sen blir rankad efter vilka val personen gör i livet. Eller är det något annat de menar?
Jag vet inte om politikerna vet vad dom själva försöker säga, det är en populär term som du nämnt så man kan slänga sig med den och få positivt gensvar oavsett vad man menar.
Personligen brukar jag tänka mig nåt i stil med att ingen människa har något inneboende värde, så om man lyssnar på kungen så bör man även lyssna på Pelle som bor på gatan eftersom inget skiljer dom åt inneboende. Man kan förstås strunta i vad båda två säger, eller ta till sig av deras åsikter, men det är så att säga ett jämt spelfält, från mitt perspektiv.
Typ synonymt med att hierarkier saknar egenvärde i informationsåldern; något som ganska få håller med om kanske (vilket betyder att hierarkier fortfarande har ett värde) men jag misstänker att det kommer bli en vanligare åsikt med tiden.